Smalare eller bredare twintip i pisten ?

Som frågan lyder undrar jag vilket som är bäst att köra med i pisten om ska ha twintip.

T.ex. Antingen ett par Scratch FS WRS med måtten 116/84/109

eller

Ett par Scratch BC WRS med måtten 128/98/121

Alltså är det bättre me lite bredare skidor om man ska åka en del i pisten också eller ska man ha smalare skidor då ?

Min åkstil om ni vill veta är mest pist och park men även lite offpist också..

Åker Anja på feta skidor eller smala? Kan du svaret på den frågan så har du svaret på din egen fråga.

Senast ändrad:
För pist är givetvis den smalare modellen att föredra. 84 är lite väl smalt för offpist men fungerar väl hjälpligt såvida bindningen inte är fram/mittmonterad.

Hahaha... förlåt Magnus men jag måst småle lite.

Så här ligger det till. Bredare skidor skall enbart användas om man tänkt åka mycket skidor utanför pisten när det är djupt puder. Ska man lägga tid i pisterna så ska man hålla sig långt bort från breda skidor.

Men om man vill, som dom flesta coolt fjortis-jibberna bara vara coolast på after-skin (där dom ändå inte får vara), ja då ska man köpa nått i stil med Armada ARG eller K2 Pontoon.

Senast ändrad:
JockeSki sa:
Hahaha... förlåt Magnus men jag måst småle lite.

Så här ligger det till. Bredare skidor skall enbart användas om man tänkt åka mycket skidor utanför pisten när det är djupt puder. Ska man lägga tid i pisterna så ska man hålla sig långt bort från breda skidor.

Men om man vill, som dom flesta coolt fjortis-jibberna bara vara coolast på after-skin (där dom ändå inte får vara), ja då ska man köpa nått i stil med Armada ARG eller K2 Pontoon.
haha, du är ond, rolig men ond!

vill utveckla lite, varför har man breda skidor i offpist då? jo självklart för att man vill ha samma bärkraft som snowboardåkarna.. alltså en smal skida kommer inte bära, man "sjunker igenom". Blir väldigt tråkigt och väldigt jobbigt

alternativt för att se ball ut på afterskin som sagt...

Nenne sa:
För maxad utdelning på den förbjudna afterskin jag rekomendera https://www.freeride.se/review/view.php?id=3638
Och där kom det första inlägget från de sorters personer som JockeSki beskrev så bra i denna mening
JockeSki sa:
Har du överhuvudtaget läst författarens text?

Senast ändrad:
jeffa sa:
Varför skulle man inte kunna ha bredare skidor i pisten?

Jeffa
För att dom oftast har för stor radie för att vara roliga, dom blir plankiga och du far som en jävla jojo om det är lite ojämt och hårt, dom är långsamma från kant till kant och dom är rent ut sagt bara VÄRDELÖSA i pisten. PUNKT.

Okej haha, lite dåligt exempel kanske eftersom BC:n är så pass bred i midjan men ja tänkte mer på att om man ska försöka hitta så smala skidor som möjligt isåfall, eller om de går lika bra me sånna som är lite bredare, ( inte riktigt så breda som BC ) ? :P

JockeSki sa:
jeffa sa:

Jeffa
För att dom oftast har för stor radie för att vara roliga, dom blir plankiga och du far som en jävla jojo om det är lite ojämt och hårt, dom är långsamma från kant till kant och dom är rent ut sagt bara VÄRDELÖSA i pisten. PUNKT.
EEEEEhhhhh....

Du kanske skulle köpa ett par riktiga skidor? Tycker du att 15 m Är för stor radie?

jeffa sa:
JockeSki sa:
jeffa sa:

Jeffa
EEEEEhhhhh....

Du kanske skulle köpa ett par riktiga skidor? Tycker du att 15 m Är för stor radie?
Jag köper inte myten om att man måste ha smala skidor för att åka pist. (om man av någon oförklarlig anledning tycker det är roligt)

Senast ändrad:
Denna disskusion kommer bara leda till det enda alternativet som står sig..
man måste ha flera olika modeller, så länge man inte BARA åker park eller BARA offpist eller BARA tävlar i specialslalom

Senast ändrad:
jeffa sa:
EEEEEhhhhh....

Kan du inte läsa?!?! OFTAST skrev jag! Det spelar ingen roll vilken radie det är på skidan, du kommer bli långsam från kant till kant ändå på en bredskida. Man ska inse när man har fel och inte argumentera med påhittade argument som inte stämmer.

JockeSki sa:
jeffa sa:
EEEEEhhhhh....

Kan du inte läsa?!?! OFTAST skrev jag! Det spelar ingen roll vilken radie det är på skidan, du kommer bli långsam från kant till kant ändå på en bredskida. Man ska inse när man har fel och inte argumentera med påhittade argument som inte stämmer.
Håller fortfarande inte med. Vilka fetare skidor (100+) har du kört i pisten?

Jeffa

jeffa sa:
Håller fortfarande inte med. Vilka fetare skidor (100+) har du kört i pisten?
Well, för mig går inte gränsen för tråkiga skidor vid 100mm utan långt innan det. Jag kan tänka mig att cruisa i pisterna med skidor upp till 85mm sen tycker jag helt enkelt dom börjar bli tråkiga, långsamma, sega & plankiga. Att åka pist med skidor över 100mm säger mer om dig som skidåkare än om själva skidorna.

Och sluta citera hela texten. Välj det som är relevant så vi slipper lååååånga sidor med tusen citat på varandra.

JockeSki: tagga ner lite nu!

Jag skiter fullständigt i hur andra åker och vad dom tycker är rätt sätt att åka o.s.v. Inte min ensak vad andra föredrar. Tycker dock att det finns skidor som är brutala i pist trots att de är 100+ i midjan.

Du är mer än välkommen att testa mina skidor. Övertygad om att du kommer att ändra uppfattning. Dömm inte skidor som du inte testat.

Och tror inte du ska skriva: Att åka pist med skidor över 100mm säger mer om dig som skidåkare än om själva skidorna, utan att veta hur jag åker eller vad jag åker på. Du vet ju helt enkelt inte.

Puss å kram påde!

Jeffa

Lima-ko:
Jag hoppade bara på tåget som Jocke startade med texten du refererade till.
JockeSki sa:
Och ja, jag har självklart läst hela tråden.

Missar man ironin i att rekomendera ett par skidor med 170mm i midjan mtp vad som diskuterades i tråden? Tyckte det va kul att bre på Jockes kommentar lite. Förlåt. Jag ska byta humor.
Men jag kan inte. Jag är skåning. 70% av det vi säger är ironi eller sarkasm. Så är vi uppfostrade.

Senast ändrad:
Jeffa:_Du kan fortfarande inte jämföra Hendryx skida med en SL-carver. Jag har åkt på den bredaste Hendryx skida som du vet. Och jämföra den med en SL-carver som är sjukt bra i pisten kan du inte. Men däremot så är det en bra allround skida om man bara ska ha en skida...

//Hasse

Hasse:

Det är inte det jag säger. Jag jämför ingen skida med någon. Allt jag säger är att ENLIGT MIG (dom som inte vill ta till sig detta behöver inte) så finns det skidor på 100+ som rockar i pisten. Tycker det är fel att säga att när en skida är över 85 så är den "värdelös" i pist.

Håller inte med folk som säger att breda skidor inte går att åka på i pist. Har haft flera 100+ skidor som jag tyckt har varit hur roliga som helst i pist.

Jeffa

tänk även på att skidorna du jämför är en BackCountry skid och en Freestyle skida.
Inte jibbskidor alltså.

jeffa sa:
Jag skiter fullständigt i hur andra åker och vad dom tycker är rätt sätt att åka o.s.v. Inte min ensak vad andra föredrar. Tycker dock att det finns skidor som är brutala i pist trots att de är 100+ i midjan.
Vad är det för skidor du har test med 100+ i midjan som rockar mer än SL eller en GS skida då? Skulle vara kul att testa den.

jeffa sa:
Det är inte det jag säger. Jag jämför ingen skida med någon. Allt jag säger är att ENLIGT MIG (dom som inte vill ta till sig detta behöver inte) så finns det skidor på 100+ som rockar i pisten. Tycker det är fel att säga att när en skida är över 85 så är den "värdelös" i pist.

Håller inte med folk som säger att breda skidor inte går att åka på i pist. Har haft flera 100+ skidor som jag tyckt har varit hur roliga som helst i pist.

Jeffa
Tyckte du sade att du inte sade det??

//Hasse

Edit: Som sagt det finns en anledning varför Anja inte åker på Fatskis. Sen vet jag att det är någon som har åkt på Hendryx skida och åkt lika fort på den som en GS skida men sen fick jag förklarat för mig av en oberoende källa att han åkte lika mycket på sladd på bägge skidorna så.

Senast ändrad:
Hasse:

WTF surrar du om?

Jag har aldrig gämfört någon skida med någon annan. Allt jag säger är att (och åter igen, enligt mig) det FINNS skidor på 100+ som JAG tycker är ROLIGA att åka på i PIST.
Vad är det du inte förstår? Vet inte vad jag kan säga för att göra det tydligare?

Jeffa

jeffa: WTF går du på?
Om du inte jämför någon skida med någon annan hur kommer du då fram till din slutsats? Och vad anser du vara roligt i pist, att åka rakt ner och kanta lite i fallinjen?

Ok jag håller mig till orginal frågan. Ja smalare skidor är bättre i pist rent generellt... Men här kommer kruxet Jag finner personligen att BC'n är bättre i pisten än FS'n. Det är något du får testa dig fram till stick upp till närmaste berg under en skidtester helg åk skidorna och jämför..

Sen SL skidor och GS skidor suger!!!! Jag hatar dem!! antagligen för att jag inte kan hantera dem men ändå :D

Vad är det för skidor som är så brutal i pist så du kan jämföra med en SL eller en GS skida då?? Du säger ju att det finns det. Det jag säger är att du säger att man inte behöver ha ett par skidor som är smalare än 100 mm i midjan. Och var har du hittat den ultimata skidan då? Som funkar i hård fin pist likväl som i meter djup puder eller hård uppkörd BC??

//Hasse

Edit: Fick detta till svar i en annan tråd på detta teamat. Att jämföra Fatskis (100+) med en raceskida är som att jämföra en bubbla med en ferrari. Så då skulle vi väl kunna säga att du jämför en bubbla med en Lancer EVO

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
jeffa: WTF går du på?
Om du inte jämför någon skida med någon annan hur kommer du då fram till din slutsats? Och vad anser du vara roligt i pist, att åka rakt ner och kanta lite i fallinjen?
Min slutsats? Vad anser DU Lima-ko att min slutsats är?

manga sa:
Ok jag håller mig till orginal frågan. Ja smalare skidor är bättre i pist rent generellt... Men här kommer kruxet Jag finner personligen att BC'n är bättre i pisten än FS'n. Det är något du får testa dig fram till stick upp till närmaste berg under en skidtester helg åk skidorna och jämför..

Sen SL skidor och GS skidor suger!!!! Jag hatar dem!! antagligen för att jag inte kan hantera dem men ändå :D
Att du finner BC:n bättre i pisten än FS:n säger mer om din åkning än om skidorna.

Varför lämnar du inte det här till oss som vet vad vi pratar om istället? Du säger ju själv att du inte kan hantera en SL eller GS skida.

Har det inte slått dig att du är helt oförmögen att göra ett inlägg i den här frågan, för att du har bristfällig kunskap? Vet du överhuvudtaget hur man kantar en skida?

Hasse sa:
Vad är det för skidor som är så brutal i pist så du kan jämföra med en SL eller en GS skida då?? Du säger ju att det finns det. Det jag säger är att du säger att man inte behöver ha ett par skidor som är smalare än 100 mm i midjan. Och var har du hittat den ultimata skidan då? Som funkar i hård fin pist likväl som i meter djup puder eller hård uppkörd BC??

//Hasse

Edit: Fick detta till svar i en annan tråd på detta teamat. Att jämföra Fatskis (100+) med en raceskida är som att jämföra en bubbla med en ferrari. Så då skulle vi väl kunna säga att du jämför en bubbla med en Lancer EVO
Hahaha....

Här är 2 favoriter:

Kingswood mid-fat : Brutal i pist
Yeeskii - Brutal i pist

Men skit i det. Kör på va faan ni vill.

Jeffa

Vad var det som var så roligt då????

Brutal i pist?? Bra svar...

Klart alla kör på vilka skidor dom känner för. Men ge konkreta svar om du ska argumentera för nåt så.. Tycker inte du har gjort det nu och här.

//Hasse

Lima-ko sa:
manga sa:

Att du finner BC:n bättre i pisten än FS:n säger mer om din åkning än om skidorna.

Varför lämnar du inte det här till oss som vet vad vi pratar om istället? Du säger ju själv att du inte kan hantera en SL eller GS skida.

Har det inte slått dig att du är helt oförmögen att göra ett inlägg i den här frågan, för att du har bristfällig kunskap? Vet du överhuvudtaget hur man kantar en skida?
Först skrev jag ett svar... tänkte till.. blev arg what tha fuck just hände?? jag skrev att jag gillade BC'n bättre än FS'N och helt plötsligt kom en kille och hävdade att jag är inkompetent har bristfällig kunskap och massor... sen skrev jag att jag hatade GS och SL skidor.. ja helt rätt... men vad har GS och SL skidor med hela disskutionen att göra???? frågan handlar om två skidor BC'n och FS'n Lima-ko en användare jag gillat förut som alltid varit kompetent och bra visade sin fula nyna och tänkte nä här ska ingen komma in och skriva ontopic svar utan vi ska få ha ensam rätt till våran disskution!! MMUUUHUUHAHAHAHAHA och tryckte ner en liten försvarlös offpist åkare i snöslasket... Kan du kantställa skidor.... hur ska jag kunna bevisa de???? nä jag behöver faktiskt inte kantställa skidor har absolut inget behov av de med min otroligt speciella åkstil.. en åkstil som är framavlad genom att ha spelat hockey sen jag var 4 tills jag var 21.. Sen hasse hasse hasse du e go och besitter enorma kunskaper som alltid funnits då jag behövt dem men läs jeffas svar på sida två han ahr försöktsäga det 3 gånger nu... Grattis till t-shirten lr vad du fick i åka skidor.. Men men min åkstil suger och jag erkänner det.. jag kommer förmodligen aldrig att åka med anja, markus och bode... men jag har en känsla av att det kommer inte heller trådskapren göra i sina twintips.................

Senast ändrad:
Jeffa: Frågar du mig det? Jag undrar hur du tänker när du säger att en skida med 100+ midja är rolig i pisten, om du inte jämför med något annat.

Tänker du typ så här: "Hrmmm, Pontoon, ja, den här var rolig i pisten, Rhinos Chaser, ja, den var också rolig i pisten, Lotus 138, åhhh, den här var också rolig i pisten, alla skidor jag testar är ju roliga i pisten, även de här gamla raka Elan 210 cm."

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp