Smalare eller bredare twintip i pisten ?

Twintip_magnus sa:
Alltså är det bättre me lite bredare skidor om man ska åka en del i pisten också eller ska man ha smalare skidor då ?

Min åkstil om ni vill veta är mest pist och park men även lite offpist också..
Vad är bäst i pisten, en slalomskida eller en storslalomskida (eller störtloppsskida)? Om du beskriver vilken sorts åkning du är ute efter blir det nog lättare för grabbarna ovan att hjälpa dig. Diskussionen är iofs roande ändå.

Hasse sa:
Vad var det som var så roligt då????

Brutal i pist?? Bra svar...

Klart alla kör på vilka skidor dom känner för. Men ge konkreta svar om du ska argumentera för nåt så.. Tycker inte du har gjort det nu och här.

//Hasse
Ok. Nu har jag försökt att förklara vad jag menar 3 ggr. Jag försöker igen. Är du beredd?

Om du Hans tittar tidigare i denna tråd så kommer du se att det finns folk här som kritiserar ALLA 85+ skidors uppförande i pist. Min åsikt är att det finns många skidor både 85+ och 100+ som presterar "bra" i pist. Jag använder bra eller något annat ord med possitiv klang eftersom de som skrev tidigare inlägg använde ordet värdelös eller andra negativa påståenden.

Om DU sedan vill att jag ska berätta vilka skidor (100+) som fungerar "bra" i pisten så tycker jag att det tillhör en annan tråd. Diskuterar gärna mer om detta.

Jag tror inte det finns någon som tror att det finns några 100+ skidor som kan mäta sig med tävlingsskidor prestandamässigt skälvklart men återigen det handlar inte om att gämföra skidor sinsemellan utan om att inte dömma ut en skida bara för att den har ett visst mått.

Jeffa

Oj då.. Men då vi sitter här och säger att det inte finns en skida som uppför sig i pist med 100+ midja som en skida på 84 midja gör så får du förklara dig. För det är ganska uppenbart att en skida med 100+ midja är lika lätt att få upp på kant till exempel. Sen att dom presterar bra är en sak men dom är fortfarande inte lika bra som en skida på 85 mm midja i alla fall så. För att den är så bred så det blir mer jobb att få den på skär tex. Så det var därför jag blev intresserad vad det är för skida du har åkt på som är lika lätt att få på skär som en smalare skida helt enkelt. Och vi har lämnat ämnet för länge länge sedan i denna tråd. Det gjordes redan på rad 5-6 någonstans så... Och jag har inte dömt ut en någon skida alls eller hur?

Senast ändrad:
Men Hasse:

Vad är det inte förstår?
Vad är det som du anser att jag sagt som inte är korrekt?

Att det finns "brutala" skidor i pisten som har 100+ i midjan. Det är det som jag tycker är intressant. Och det har jag skrivit i varenda inlägg oxå så..

Edit: Och vad är brutalt??

Senast ändrad:
Men du börjar prata om massa saker som jag inte sagt! Det var inte jag som jämförde 85 skidor med 100 skidor och jag kommenterade inte likheter/skillnader förenns någon annan sa att "skidor med mer än 85 i midjan är värdelösa i pist".

Du älskar att argumenera right?

Nej bara att få reda på denna skida som är "brutal" i pisten som du anser är lika bra som de skidorna vi talar om. Det är det som driver mig i denna fråga. Jag anser att du har fel när du påstår att du åker på en skida som funkar lika bra i pisten som en smalare skida. Och vad är det du inte har sagt? För tråden handlade om 84 mm midja jämfört med 98 mm midja eller hur?

manga:
En kantad skida är en stabil skida, en skida som sladdar är en orolig skida, den försöker hela tiden finna grepp med kanten men hoppar från spår till spår. Därav anledningen till att du finner BC:n bättre än FS:n i pisten. Du har inte åkt den på rent skär, och har du inte gjort den förstår inte jag hur du kan ge råd om en skida. Lite som att ha prövat en Lamborghini Diablo men bara kört den på 2:ans växel.

Asså du e faan för mycket...

Jag har inte sagt att jag tycker att det finns någon skida som är bättre än någon skida du pratat om. Jag har ju sagt flera gånger att jag inte gämfört några skidor, varför fattar du inte?

Hasse: "Jag anser att du har fel när du påstår att du åker på en skida som funkar lika bra i pisten som en smalare skida."

Vilken skida skulle du helst åka på i pisten Hasse?

Hendryx purple haze eller head jojo?

Lima-ko sa:
manga:
En kantad skida är en stabil skida, en skida som sladdar är en orolig skida, den försöker hela tiden finna grepp med kanten men hoppar från spår till spår. Därav anledningen till att du finner BC:n bättre än FS:n i pisten. Du har inte åkt den på rent skär, och har du inte gjort den förstår inte jag hur du kan ge råd om en skida. Lite som att ha prövat en Lamborghini Diablo men bara kört den på 2:ans växel.
Bra äntligen förklarar du nånting.. ja helt rätt jag åker inte rena spår. men samtidigt vet vi inte så mycket om hur personen i fråga åker. Jag gav och var noga med att markera ett personligt svar.. det är alltid viktigt att även höra från den okonventionellasidan.. sen sa jag även att han borde prova själv då många har olika åkstilar t e x jag har en väldigt okoventionell åkstil långt ifrån tävlingsoptimal men ändå superb för just min smak..
Jag gillade metaforen då jag bara fick provköra lambon på tvåan... :( min farbror ville inte släppa iväg mig.....

Ingen av dom... Du kan inte ens jämföra dom för jojo är en juniorskida. Men vi kan jämföra Purple Haze och Zag Freeride Big84 då skulle jag ta Zag.

Men varför påstår du fortfarande då att du har åkt på så brutala skidor på 100+ för då? Har du tex åkt på en renodlad SL skida eller en GS skida? Där kan vi snacka om pistskida och efter det skulle du aldrig säga att en 100+ skida är "bra" i pisten bara mindre dålig. Och ja Purple Haze är mindre dålig i pisten så.

Jag köper inte myten om att man måste ha smala skidor för att åka pist.

Då menar du inte att du jämför smala skidor med feta skidor eller?? För då förstår inte jag hur smala skidor kom på tapeten överhuvudtaget. Men nu lägger vi ner detta för vi kommer ju ingenstans som det verkar...

//Hasse

Kul att du gillar head jojo lika mycket som purple hayze Hasse och dåligt att inte svara på min fråga vilken du skulle välja eftersom både du och jag vet svaret men du vill inte medge att du hellre kör en "fet" skida än en "smal" om du måste välja mellan dessa 2 i pisten!

Manga:
Jag kan erkänna att jag var lite väl hård innan. Men just det du skrev kändes ungefär som att jag går till bilhandlaren (fan vad många bilhandlare det blev idag då) och frågar hur den hära Golfen går på isig skogsväg? Försäljaren svarar att den sitter som ett smäck, jag körde den själv igår. Lite senare ser jag honom glida iväg i sin Fiat Uno och krockar med första bästa parkerade bil för han hittar inte ratten på bilen.

Sen har du rätt i att du klargjorde väl att du hade en väldigt okonventionell åkstil m.m.

Faktum är ju att i många av dessa trådarna så stämmer KalleKax ord ganska bra: "Men ärligt talat tror jag att du kommer att åka lika dåligt på båda skidorna du har föreslagit.
Så mitt råd är att köpa dom som är billigast eller lättast att få tag på."
Varför? För att många inte har tillräcklig kunskap för att känna skillnad på den och den skidan. Det säger jag inte för att vara dum eller något, jag tror bara att det är så.

Jag är en sucker för metaforer.

Senast ändrad:
Men du kan inte jämför en Hendryx skida med en Junior skida som finns i max 168 eller hur??

Lima-ko sa:
Jeffa: Frågar du mig det? Jag undrar hur du tänker när du säger att en skida med 100+ midja är rolig i pisten, om du inte jämför med något annat?

Tänker du typ så här: "Hrmmm, Pontoon, ja, den här var rolig i pisten, Rhino Chaser, ja, den var också rolig i pisten, Lotus 138, åhhh, den här var också rolig i pisten, alla skidor jag testar är ju roliga i pisten, även de här gamla raka Elan 210 cm."
I'm still waiting Jeffa...=)!

Senast ändrad:
Lima-ko:

Jag håller fullständig med dig och min tro på dig är återuppbyggd!

"Jag kan erkänna att jag var lite väl hård innan. Men just det du skrev kändes ungefär som att jag går till bilhandlaren (fan vad många bilhandlare det blev idag då) och frågar hur den hära Golfen går på isig skogsväg? Försäljaren svarar att den sitter som ett smäck, jag körde den själv igår. Lite senare ser jag honom glida iväg i sin Fiat Uno och krockar med första bästa parkerade bil för hittar inte ratten på bilen."

Det bästa jag hört på hela dagen! och du har rätt jag kanske inte har den riktiga kompetensen att kunna rekomendera skidor åt andra men kan vara mina universitetsstudier som förstört mig och att det alltid måste finnas en motsats. Jag råkar nog vara den motsatsen...

Twintip_magnus sa:
Som frågan lyder undrar jag vilket som är bäst att köra med i pisten om ska ha twintip.

T.ex. Antingen ett par Scratch FS WRS med måtten 116/84/109

eller

Ett par Scratch BC WRS med måtten 128/98/121

Alltså är det bättre me lite bredare skidor om man ska åka en del i pisten också eller ska man ha smalare skidor då ?

Min åkstil om ni vill veta är mest pist och park men även lite offpist också..
Det var själva fan att man måste gå och stävja precis som vanligt. Om vi BARA ser till måtten så kommer en skida med 84mm i midjan vara kvickare från kant till kant än en skida med 98mm. MEN(!) det är bara ifall vi uteslutande ser till måtten.

JAG har kört båda dessa skidor och tycker att beslutet gällande val av skida är helt beroende på hur duktig DU är. JAG kan (uppenbarligen) till skillnad från många här åka på rena skär och har åkt en hel del på både SL och GS-skidor racestock och föredrar BC:n i alla lägen. Detta beror på uppbyggnaden i skidan. FS är en ren jävla nudelskida i hög fart jämfört (ja, det stavas jämfört, inte gämfört!) med BC. Och nej, jag tänker inte förklara uppbyggnadskillnaderna i skidorna. Det får ni kontakta Ross själva för.

Undrar hur lång tid det tar innan den där jävla dr Snow kommer in och låser tråden. Skulle inte förvåna mig ifall man har infört regler mot svordomar på freeride nu också. Ifall den här tråden låses är det ett bevis på fascistoid skidmedia.

Tillbaka
Topp