Smuts i kameran!?

Willlmutt

Ny medlem
Smuts i kameran!?
Har en nikon d80 och när jag tar långslutar-bilder så syns det alltid två svarta prickar och en rand, spelar ingen roll hur mycket jag zoomar så förmodar att det sitter i kamerahuset. När jag tar auto syns de oftast inte..

Vart sitter smutset och KAN MAN TA BORT DET PÅ NÅGOT SÄTT?

mvh//
Willmutt

Senast ändrad:
Smuts i kameran!?
troligtvis är det damm som har fastnat på censorn. Så det är bara att ta blåsa bort dammet med en blåsbälg så ska fläckarna försvinna :)

Smuts i kameran!?
Skulle de inte hjälpa med en blåsbälg kan du lämna in den i nånvälsorterad fotobutik så blåser dom rent den åt dig på 10 sec. :)

Smuts i kameran!?
Funkade INTE med blåsbälg, kan det va nåt annat, inte objektivet iaf. Har testat med två olika och de ger samma resultat. Får väl lämna in den hos någon välsorterad fotobutik för undersökning... Hur mycket tror ni det kan kosta??

Smuts i kameran!?
lämna bara in den .
Det är värt det kan jag lova...
hellre betalar jag nån hundring och få en så pass dyr kamera att funka felfritt än att ta massa defekta bilder

Smuts i kameran!?
Köp ett rengörings-set istället för att lämna in den. Är kanske lite dyrare än att lämna in den en gång men du tjänar ju på det i längden ifall den blir smutsig igen.

Smuts i kameran!?
Smutset sitter på censorn, annars skulle det inte synas på korten

Städkitt finns på scandinavian photo eller ngn annan välsorterad fotobutik. Dessa kitt innehåller ofta små penslar och en blåsbälg så man kan blåsa bort smutset.Köp inte en vanlig blåsbälg utan en för kameror, de blåser mycket starkare. Men ibland sitter smutset för hårt och då är det bara att lämna in det. Det kostar bara några hundralappar.

/marcus

Senast ändrad:
Smuts i kameran!?
jag har fått precis samma fel med min 450D , har ingen aning om vad man ska göra?Liksom dom skulle ta 2200 för att ta bort det. Har ingen större lust att betala det för lite smuts.. Och jag har provat blåst ut den med det försvinner inte.

Smuts i kameran!?
mmarcus sa:
jag har fått precis samma fel med min 450D , har ingen aning om vad man ska göra?Liksom dom skulle ta 2200 för att ta bort det. Har ingen större lust att betala det för lite smuts.. Och jag har provat blåst ut den med det försvinner inte.
2200 för att ta bort smuts? Vafan va det för bedragare?? Kolla med nån annan affär för det ska fan inte kosta så mycket.

Oj.. redigerade lite :D

Senast ändrad:
Smuts i kameran!?
evil sa:
mmarcus sa:
2200 för att ta bort smuts? Vafan va det för bedragare?? Kolla med nån annan affär för det ska fan inte kosta så mycket.

Oj.. redigerade lite :D
Här i luleå var det en kille som ville ha 500:- så 2200 är liiiiiiiite för mycket.

Smuts i kameran!?
Ett tips när man byter objektiv på en digital systemkamera, stäng av kameran, det finns vissa som hävdar att sensordelen är lite laddad och då lättare drar in damm i kameran. Ingen aning om det är sant, men det skadar ju inte att göra det ändå.

Jag tycker det skulle vara bra om man såg en bild hur det ser ut...

Smuts i kameran!?
EricNorrlander sa:
Ett tips när man byter objektiv på en digital systemkamera, stäng av kameran, det finns vissa som hävdar att sensordelen är lite laddad och då lättare drar in damm i kameran. Ingen aning om det är sant, men det skadar ju inte att göra det ändå.

Jag tycker det skulle vara bra om man såg en bild hur det ser ut...
Lämnade in den på service hos Nikon i solna, de fixade gratis på garantin som gäller i 3 år. Har inte någon bild nu tror jag, ska kolla...

Smuts i kameran!?

Så såg det ut när jag försökt med en 100-årig blåsbälg som ska användas till brasor, inte så smart men man ville gärna testa om det funkade..
Men som sagt, man lär sig av sina misstag (var verkligen inte lika mycket smuts innan, men tillräckligt för att de flesta bilder skulle bli kasserade).

Nåja, nu är det iallafall löst och mitt tips är att lämna in den eller skaffa ett riktigt rengöringskit för kameror :)

Tillbaka
Topp