Snabb fråga om valla

Puifish

Ny medlem
Snabb fråga om valla
Har köpt lite vallaprylar nu till min bräda och tänkte göra om allt från början och göra det bra och rätt. Ska ta bort den gamla vallan med Skigo's rengöring och mättnads valla (gul). Men sedan står det inte något vidare på deras sida om man ska dra på 3-4 lager med samma valla och sedan lägga på en glidvalla?

Hur ska det vara för att bli rätt? samt när ska fibertex duken användas?

Vill få en bra grundvalla men ju mer man läser ju mer fundersam blir jag, då en del säger att en blå kallvalla ska ligga som grund medan andra säger att en mjuk gul valla bör vara grundvallan...

Snabb fråga om valla
Fick som inget bra svar på om jag ska använda rengöringen och mättnads vallan som grund också, dvs låta den svalna sen och sikla eller om den bara används till att rengöra :I

Snabb fråga om valla
Använd inte rengöring!

Det är till för fästzonen på längdskidor och torkar ut belaget.

1. Ta valfri valla, skigo är bra, strunta i vilken temperatur den är till för

2. Värm in den med strykjärnet, använd inte för varmt järn och ha inte järnet på samma ställe för länge.

3. Sickla bort allt innan det svalnat

4. Om belaget är väldigt smutsigt, upprepa från 2.

5. Välj återigen valla, har du bara en så blir den bra!

6. Valla som tidigare men låt det sitta till imorgon när allt har kallnat, sickla då bort allt överflöd

7. Använd en borste med plastspröt för att få bort valla som ligger i strukturen på belaget

8. Om du har en trasa, torka med den nu.. eller strunta i det och torka panna med den

9. Åk till backen, gärna kollektivt

10. Bär inte brädan i fångremmen

Snabb fråga om valla
Nästan så jag gjort nu KB. Sicklade av vallan före den svalnat, borstade och lade sedan på samma valla igen som jag tänkte låta ligga över natten, sen sikla bort det och sen på med åkvallan och låta stå tills jag ska åka.

Snabb fråga om valla
Med rengöring och mättnad, antar jag att du menar deras gula burk eller bulkpack.
I så fall så ska den värmas in, sicklas bort medan den är varm för rengöring.
Vill du vara noga så kan du borsta med en mässingborste, för att få bort överflödig valla från strukturen i belaget. Värm sen in ett lager till av den gula vallan som du låter kallna, i ca 10 minuter.
Sickla bort och borsta upp belaget, sen värmer du in en hårdare valla tex blå.
Sickla bort den blå vallan, borsta och värm in ett lager blå till.
Sickla sen bort när det kallnat, borsta först med mässing sen med nylon för en fin finish!
Fibertexen kan man använda för att rengöra belaget innan man börjar, men man kan även avsluta med att dra det som sista steg.
Sen är det inte så jäkla noga med borstningen på en bräda, mest för syns skull om du inte ska tävla:)
Den gula vallan ska du ha järnet på ca 110 grader och den blå på ca 135 grader.

Snabb fråga om valla
Låter bra. Hur noga är det med rätt grader för olika vallor? Har som sagt bara ett gammalt strykjärn att tillgå. Såg visserligen att vallajärn kostar från ca 300 och uppåt men då är frågan hur bra dem för 300 är.

Snabb fråga om valla
Puifish sa:
Låter bra. Hur noga är det med rätt grader för olika vallor? Har som sagt bara ett gammalt strykjärn att tillgå. Såg visserligen att vallajärn kostar från ca 300 och uppåt men då är frågan hur bra dem för 300 är.
Min högst personliga uppfattning är att vi som inte jagar hundradelar kan skita i allt vad specialgrejer heter. Jag kör med ett resestrykjärn (inga hål och bra packvolym/vikt) från 70-talet jag betalade 40 spänn eller nåt för och mellanplattor till dynafit radical ft-bindningar som jag inte använder som sickel. Fungerar utmärkt! Om vallan börjar ryka är det för varmt, sänk då temperaturen något snäpp.

Snabb fråga om valla
Jag håller med Vattendroppe här. Det är inte så noga på friåkningsgrejor. Smält på valla över hela brädan/skidorna med ett strykjärn inställt strax under rykgränsen. Låt svalna. Sickla om du är noga, annars är det bara att köra. Mättningar, temperaturvalda glidvallor osv är helt överkurs. Iofs kan jag ju förstå att man vill ha bästa möjliga glid på en snowboard iom att man inte har stavar att staka sig fram med. Sickla i så fall och borsta sedan grundligt bort all överflödig valla. Men att mätta i flera omgångar behövs inte. Det är tom omdiskuterat i längdskidsammanhang numera huruvida det har någon mätbar effekt att valla glidvalla i flera lager.

Enda anledningen till att jag sicklar alpinskidor är att det inte känns bra att sprida för mycket valla i naturen. Det tar 2-3 åk att åka bort det annars, men som sagt så är det ju bättre att överflödig valla hamnar i avfallshanteringen än att det rinner iväg med smältsnön på våren.

Snabb fråga om valla
Puifish sa:
Hehe, inte så brydd i glidet så länge brädan glider lite iaf är ju mest för livslängden på belaget :)
Då behöver du inte göra mer än att dra en snabbvallning en gång. Garanterat. Om ens det.
Belaget kan bli lite vitt efter ett tag om man inte vallar det, men det är bara små s.k. mikrohår som uppstår av friktionen mot snön. En vanlig belagsslip återställer det och du börjar om igen. Jag har skidor i förrådet som har stått utan valla i 20 år och dom är fortfarande i allra högsta grad åkbara.

Tillbaka
Topp