Snö i alperna

Blidee

Medlem
Snö i alperna
Tänkte att det kunde sitta fint med en ren rip of på snow for the Euros tråden, för de som inte hänger på tgr. Med tanke på att hälften av all vettig information på freeride kommer från tgr från början ändå så kändes det passande.

Tanken är att vi slänger upp bilder/filmer från olika orter i Europa för att hålla lite koll på var det snöar, väldigt hjälpsamt för folk som planerar sina skidresor och vill jaga puder. Kommer väl inte vara så väldigt mkt action här till att börja med men när säsongen kommer igång så blir det nog bra. Jag kommer att rapportera från Chamonix under säsongen iaf :D

Börjar med att säga att det kommit 50cm i centrala schweiz senaste dygnet.

Snö i alperna
Bra initiativ!

Ser fram emot rapporterna från Cham då det vankas minst ett par veckor i dalen! :)

Edit: Ryktet säger förövrigt att de ligger snö på 2300meters höjd därnere! :) Lovande!

Senast ändrad:
Snö i alperna
Precis hemkommen fran Hintertux. 30 cm dump i fredags natt. Tyvärr vagade jag inte bege mig ut pa äventyr pga sprickor sa det blev att aka runt liftarna men det dög. Smörakning var en bra beskrivning..

Snö i alperna
Chamonix igår :D

P1050085.jpg

DSC_0011.jpg

DSC_0041.jpg

Senast ändrad:
Snö i alperna
Man kan väl bara säga Grattis!!
Själv sitter man ju på kontoret....jävligt tunt med Pow där!
Såg riktigt grymt ut....fina förhållanden......
Så njut!

Snö i alperna
JAg blir nästan arg när jag ser dom här bilderna°!!!!!!!! ! eller nej jag blir arg, varför sitter man här i sverige o degar:(

Snö i alperna
Tror det varit ganska varmt den senaste veckan även uppe pa glaciärerna. Nagon pa plats kanske kan ge en utförlig rapport?

Snö i alperna
Jaha, får väl rapportera från Engelberg. Endast glaciären öppen, snötäcke ned till strax under 1800m men inte tillräckligt för att öppna upp systemet. Temp senaste två dagarna ca -2 på 3000m (toppstation). Så alltså sämre än läget var 22/10 när det publicerades en kort artikel här på freeride.

Snö i alperna
Far hoppas pa lite kyla och snö de kommande veckorna. Har 2 inbokade lang helger till Andermatt under nov och dec.:rolleyes:

Snö i alperna
20-25cm puder och sol i Grand Montets idag. Rätt mkt sten men jävligt skön snö, kall och lätt i början sen lite tyngre när solen legat på på vissa ställen. Bra att det inte är så mkt sol i GM nu på vintern så det håller sig kallt.

Andra system öppnar 17 december. Ska nog snöa lite imon sen väntas det +grader och regn upp till 2000m mån-ons.

P O!

Snö i alperna
Den här tråden dog visst...

Slänger in ett ord iaf. Har vart sol i Cham i typ en vecka, igår regnade det till ca 1900m, idag till ca 2400m. Ska bli kallare i början av nästa vecka och troligtvis ramla in lite snö då med.

Igår kom det 40cm i Courmayeur, var där idag och det var nice! Ganska tung snö på sina ställen men mestadels riktigt sjysst åkning!

I'm out!

Snö i alperna
Blidee sa:

Slänger in ett ord iaf. Har vart sol i Cham i typ en vecka, igår regnade det till ca 1900m, idag till ca 2400m. Ska bli kallare i början av nästa vecka och troligtvis ramla in lite snö då med.

Igår kom det 40cm i Courmayeur, var där idag och det var nice! Ganska tung snö på sina ställen men mestadels riktigt sjysst åkning!

I'm out!
Åfan, ryktet säger att Courmayeur sög igår.

Själv körde jag i GM. Det var, utan att krydda sanningen, 160 cm superlätt puder. Turisterna var som bortblåsta, det var näst intill tomt i hela GM bortsett från se sjukt fina damerna som satt och stekte i bikini på uteserveringen vid mittstationen.

Snö i alperna
lgrstdt sa:
Blidee sa:

I'm out!

Själv körde jag i GM. Det var, utan att krydda sanningen, 160 cm superlätt puder. Turisterna var som bortblåsta, det var näst intill tomt i hela GM bortsett från se sjukt fina damerna som satt och stekte i bikini på uteserveringen vid mittstationen.
Och så var det väl gratis Fernet på samtliga restauranger?

Snö i alperna
Hihi och "drömskogen" var som vanligt bäst i alperna?

Hoppas verkligen att såväl solbadarna på serveringen som bjudspriten finns kvar när jag kommer ner i februari :)

Snö i alperna
lgrstdt sa:
Blidee sa:

I'm out!

Typiskt också! Jag lyckas alltid missa dessa drinkbjudande damer. Svara på en fråga bara: Kom de ut med spriten till liftarna mellan åken eller var man tvungen att åka till mittstationen?

Snö i alperna
småsnöar lite smått i tre dalarna nu. skulle dock behövas ett par meter till för att det ska bli episkt, men efter två veckors torka är vad som helst underbart.
den som söker skall finna.. typ. :)

Snö i alperna
2 senaste dagarna i cham har vart grymma! Idag va bra om man va på rätt ställe, imorgon eftermiddag blir nog grym om man vet vart man ska ta vägen. Till helgen väntas 100% sol och puderrester för den som orkar traska lite.

Snö i alperna
Kan ju bara säga att limone är sjukt djupt med puder om man vet var man ska leta. Ligger typ 60-80 på sina ställen, helt crazy.

Snödjup

Tillbaka
Topp