Snö i november?

• Trådstartare Trådstartare magnusgronberg
  • Start datum Start datum
M

magnusgronberg

Guest
Snö i november?
Jag undrar ifall det finns någon som har några bra erfarenheter gällande skidåkning i november. Bra, med mina måttmätt är ett högt berg med stor nederbörd (gärna snö). Har varit ganska sugen på att åka till Sierra Nevada ett bra tag nu, så det lutar åt det. Där är det dessutom billigare än alperna. Men man vill ju inte stänga några dörrar.

peace

Snö i november?
Läste en gammal Åka Skidor för ett tag sen och i den stod det att i Oktober hade Dundret öppnat! men det var ju då det! kan ju faktiskt vara så nu också!

Snö i november?
Snö i November går ju att hitta.
Men problemet är att komma åt den med lift.
Enda sättet är att ta sej till någon öppen glacier där skidprofssen har träningsläger. T.e.x Hintertux,Sölden, Schnalstal. mfl. Dit går ju även resor från Sverige med tränande ungdomslag.

Dom flesta sk. normala skidorter öppnar inte före Lucia.

Om du är beredd att gå upp är det ju bara att hitta ett ställe där det för dagen finns bra snöförhållanden.

Ställen som dom franska touringåkarna brukar nyttja är dom gräsbevuxna syd sluttningarna ovanför Bourg St Maurice och Col d lauttaret. Där kommer snön tidigt och med gräs under behövs inte så mycket.

Snö i november?
Ok! Så man kan nästan säga att lift och snö inte ska in på samma rad i åka skidors november korsord?!
Någon som har varit i sierra nevada då?!

tack

Snö i november?
När i november var åkningen tänkt att ske? Jag har varit nere i alperna sent november fem år i rad nu, och aldrig blivit besviken! 4 av åren har vi åkt orört puder, från pjäxdjupt till bästa året lårdjupt. Sämsta året var bara sommarsystemet öppet men det innebar ändå mindre mängd nysnö (ca 20 cm) och 5- 600 fallhöjdmeter i röd lutning.

Vi har varierat tiden mellan 20 november till 7 december ungefär.

Orten? Zermatt! Världsklass vad gäller tidig åkning, tror att de öppnar upp vinterskidåkningen 27 november i år, men de åren det är bra med snö kan sommarområdet innebära enorma möjligheter.

Ja så var det med det..

(p g a glaciärsmältningen har dock möjligheterna begränsats något, vet faktiskt inte hur det ser ut efter denna sommar)

Snö i november?
Hintertux har varit bra åkning oktober/november 2 av 3 när jag har varit där. tredje gången var det kass med storm så all snön blåste bort och allt var stängt.

Snö i november?
Vi hade tänkt att inleda med en liten trip första veckan i november. Verkar inte som om det är någon som arrangerar paketresor till tex Hintertux, Tignes, Zermatt så tidigt på säsongen. Kanske värt att ta kontakt med den lokala slalomklubben och kolla ifall de ska ha nåt träningsläger man kan tjuvåka med på...

Nån idé?

Tillbaka
Topp