Snödjup i Serre Chevaliere början på April?

Boulder

Ny medlem
Snödjup i Serre Chevaliere början på April?
Tjena tjena.

Ska åka ned till Serre V.14(28:e mars-4:e april) för att få lite skön åkning nu på våren. Beslutet att åka dit kom faktiskt efter att ha läst alla toppen recensioner från er som har varit där, plus det faktum att jag själv aldrig har testat på den delen av alperna...

Men en sak har börjat oroa mig nu efter jag har bokat. Efter att ha läst lite på forum och dylikt så verkar som det kanske var ett dåligt val att åka dit så "sent"? En del skriver att man åker på halm då, medan andra skriver att det är som bäst snödjup då... förvirrande!

Så snälla någon som har varit där då, berätta hur det var. Fanns det tillräckligt med snökanoner för att upprätthålla en helt OK standard eller var det snarare så att backarna var upptagna av betande kor?

Mycket tacksam för svar!
 
Snödjup i Serre Chevaliere början på April?
Snökanoner hjälper ju inte om det är +15 grader?
Recensioner är historia, alltså skiljer det sig olika år,
visste jag eller någon annan hur vädret och snön kommer vara en viss vecka skulle jag (eller den annan) sälja den informationen dyrt.
Serre har haft ett mkt bra år hittills men när solen kommer fram där så smälter det fort.
 
Snödjup i Serre Chevaliere början på April?
Balanselius, sant det du skriver.

Det jag mer ville veta är hur pass bra anläggningen är där på att klara ett par varmare dagar. Jag vet från egen erfarenhet att det kan skilja sig enormt från ort till ort när det gäller att verkligen kunna hålla uppe pisterna tills säsongen är slut.

Sedan så vet jag att det t.ex. var en allmänt dålig vinter där 04/05 i alperna men det vore intressant att höra från någon som har varit i Serre kanske mer än 1 gång under den perioden, bara så att man får en bild!
 
Senast ändrad:
Snödjup i Serre Chevaliere början på April?
Ett par varmare dagar är inget problem, men Serre ligger långt ner och när solen kommer fram där så är det shortsväder i byn även i mars och då kryper snögränsen fort uppåt även om åkningen mest ligger i skuggan.
Det kan dock även komma ett jättedump, har varit där i mitten av mars ett par ggr men under mkt bra år och då har det blivit klistrig snö och slask men absolut ingen snöbrist. Hur det såg ut 2 veckor senare har jag ingen aning om, du får hålla tummarna helt enkelt.
 
Snödjup i Serre Chevaliere början på April?
balanselius sa:
Ett par varmare dagar är inget problem, men Serre ligger långt ner och när solen kommer fram där så är det shortsväder i byn även i mars och då kryper snögränsen fort uppåt även om åkningen mest ligger i skuggan.
Det kan dock även komma ett jättedump, har varit där i mitten av mars ett par ggr men under mkt bra år och då har det blivit klistrig snö och slask men absolut ingen snöbrist. Hur det såg ut 2 veckor senare har jag ingen aning om, du får hålla tummarna helt enkelt.
Tack för svaret!

Får kolla om man kanske ska boka om till Les 2 Alpes isf, det är ju betydligt högre åkning där.
 
Snödjup i Serre Chevaliere början på April?
Moegus sa:
för att få lite skön åkning nu på våren.
vad betyder detta, för du nämner t ex snökanoner, något som jag inte på något sätt förknippar med skön åkning.
Les 2 alpes ligger högre än Serre och har glaciär så "snö" lär det finnas men det betyder inte att snön är "bättre" där.
 
Snödjup i Serre Chevaliere början på April?
balanselius sa:
Moegus sa:
för att få lite skön åkning nu på våren.
vad betyder detta, för du nämner t ex snökanoner, något som jag inte på något sätt förknippar med skön åkning.
Les 2 alpes ligger högre än Serre och har glaciär så "snö" lär det finnas men det betyder inte att snön är "bättre" där.
Relaterar till årstiden, det är ju inte allt för många alporter som har kall, fin puder då direkt. Skrev inte att snön är bättre i Les 2 alpes än Serre... men där kommer det ju iaf garanterat finnas något att åka på.
 

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp