Snöförhållanden tignes val d'lsere

ann1

Medlem
Tror ni det någon skillnad om man åker 23/3 - 29/3 eller 30/3 - 5/4 när det gäller snö förhållanden i tignes och Val d'Isère eller spelar det ingen roll ? Kommer spendera mest tid i pisten men en dag offpist för nybörjare är inte uteslutet. Så vill veta vad ni tror om snön i pisten också. Tänker inte bara på mängden snö utan även hur snön upplevs, om t.ex snön är torr eller mer blöt och tung.

Varje vecka på våren blir det statistiskt sett varmare, men att spå två intilliggande veckor vilken som kommer att ha bäst snöförhållanden är omöjligt.

Att det rätt ofta snöar runt 1:a april har jag upplevt många gånger i Alperna. Förvånansvärt ofta riktigt torr snö också. Däremot gör ju solen och värmen att den inte håller sig bra så länge. Oftast bara någon eller några dagar och då främst på höjd och på nordsidor….

Min erfarenhet från andra orter sent på säsongen är iofs att när plusgrader och sol väl sätter in, och dessutom riskerar att kombineras med regn, så kan snön försämras fort. Självklart svårt att veta i förväg när det vänder ett visst år men om möjligt skulle åtminstone jag välja den tidigare av dessa två veckor.
Eftersom det i år enl. ovan verkar finnas en rejäl bas på dessa orter så kanske man inte behöver oroa sig just denna gång.

Tillbaka
Topp