Snöguiden är helt åt h-vete

Corin

Aktiv medlem
Att snöguiden är lite sisådär har vi väl alla vetat om ett tag nu. Men på senare tid har det bara blivit sämre och sämre. Hemavan Tärnaby har nu 124 cm snö - enligt SMHI:s mätningar. Ändå så är det inte ens med på första sidan. Jag skulle säga att vi till och med har runt 150, efter egna mätningar med diverse stavar och sonder här och där i bergen och i skogen. Vem/vilka får Freeride sin information från?

Inte ofta jag klagar på FR, eftersom det är en såpass grym sida. Men detta har blivit för mycket. Är det kanske så att den som betalar mest får mest snö, och att Riksgränsen är i topp för att få det att se lite sanningsenligt ut? Hoppas inte det.

Kanske dags att fixa detta - vad tycker folket?

GOS sa:
Att snöguiden är lite sisådär har vi väl alla vetat om ett tag nu. Men på senare tid har det bara blivit sämre och sämre. Hemavan Tärnaby har nu 124 cm snö - enligt SMHI:s mätningar. Ändå så är det inte ens med på första sidan. Jag skulle säga att vi till och med har runt 150, efter egna mätningar med diverse stavar och sonder här och där i bergen och i skogen. Vem/vilka får Freeride sin information från?
Källa: SLAO

Står iofs att SLAO är källan, så att det handlar om muta till freeride känns väl tveksamt. Det skulle isf vara att SLAO fick pengar för att promota vissa områden. Allt FR kan beskyllas för är väl dålig källkritik...

edit: ngn sekund sen.

Senast ändrad:
Vår källa är SLAO för de svenska skidorterna. SLAO får i sin tur rapporter direkt från skidorterna. Den 15 mars 2011 rapporterar vi 125 cm natursnö i terräng.
https://www.freeride.se/snodjup/hemavan-tarnaby/

Topplistan på framsidan baserar vi på "Snö i nedfarter" och där har Hemavan/Tärnaby rapporterat in 80 cm.

Nej vi tar inte betalt för att visa felaktiga uppgifter.

Okej, då förstår jag.

Är det inte dags att byta framsidan mot snö utanför nedfarter istället? Eftersom det är det (skulle jag tro iaf) som är mest intressant för de allra flesta.

Trodde aldrig att ni skulle ta betalt för något sådant, men var lite på gnäll-humör ;)

Ber om ursäkt för jobbiga klagomål.

GOS sa:

Inte ofta jag klagar på FR, eftersom det är en såpass grym sida. Men detta har blivit för mycket. Är det kanske så att den som betalar mest får mest snö, och att Riksgränsen är i topp för att få det att se lite sanningsenligt ut? Hoppas inte det.

Tur att du har bättre koll än SLAO.

I3ea sa:
GOS sa:

Tur att du har bättre koll än SLAO.
Klart jag är ;)

Nä men, det jag hittat är ju på lite hemliga ställen där det alltid är mer snö..

Senast ändrad:
Om varje snödjup ackompanjerades med en 360-gradersvy av mätstationens omgivning skulle det bli lättare att skaffa sig en uppfattning om snödjupet är trovärdigt eller inte.

Syftet med 360-gradersvyn vore att skaffa sig en uppfattning om terrängen runt mätstationen, eftersom den givetvis påverkar uppmätt snödjup. Mäter man snödjup i en skuggad sänka där snödrev samlas blir mätningen knappast talande för området.

Tillbaka
Topp