Mountain_Man sa:
Hmm ... jovisst fungerar det ... finfördelat vatten som med högt tryck sprutas ut ett par meter ovanför backen i temperaturer under -4 grader blir till snö!
Bildbevis!
http://www.rommealpin.se/info.asp/id/5095
That´s all kids! / MM
hahaha, dom där kanonerna har inte ens en högtryckstvätt inblandad i proceduren hörru.
Jag kan förklara så att alla förstår. En sådan kanon som du länkat använder sig av en pump som levererar en sisådära 200 liter vatten i minuten med ett tryck på ja, en 25 bar (inte mer än så), man använder sig också av luft, ungefär 400 liter/min. Luften kommer från en slang och vattnet från en annan.
När vatten och luft nått kanonen för att sedan balndas tillsammans börjar själva "snötillverkningen". Vattnet åker först in i "röret" där luft/vatten möts. Sen så kommer luften på från en lite sned vinkel och finfördelar vattnet i små små små vattenpartiklar.
Sedan skjuts blandningen upp genom "röret"/snökanonen eller som det kallas "T-kanonen" (anleningen till att den kallas så är för att där slangarna möts nere vid kanonens fötter sitter kopplingarna ihop som ett "T"). Väl upp vid toppen sitter oftast 8-10 små munstycken som finfördelar partiklarna ytterligare. När blandningen lämnar kanonens munstycken är blandningen så fin så att den fryser i princip direkt och faller till marken.
Så man kan säga att det är mycket mer hjärna bakom idén om snökanoner än en "högtryckstvätt från ett högt avstånd som från ett tak". Jag hoppas att alla förstod min förklaring om hur proceduren fungerar när snö blir tillverkad i skidbackar.
FLÄKTKANONEN
Jag tänkte att när jag ändå var i farten så kunde jag ju förklara hur en så kallad "fläkt kanon" som man oftast ser i stora backar (ser ut som en tunna med en fläkt bakpå) fungerar.
Där är skilldnaden lite annorlunda än tanken bakom den kommersiella "T-kanonen". Det är i princip samma vatten/luft flöde som på en "T-kanon". Men med större förhållanden.
I en fläktkanon är luft-flödet oftast starkare än vad vatten-flödet är.
I en fläktkanon kanske någon har sett på nära håll att det är små och jätte många munstycken inuti "tunnan". Det är oftast 3-4 "ringar" i en fläktkanon. Alla munstycken sitter på en ring, som ring 1 ring 2 ring 3 eller ring 4. Det är oftast antingen 1 eller 2 luft/vatten -blandningsringar i en sådan kanon. Resten av alla andra ringar är munstycken med endast komprimerat vatten i.
(Munstyckena på en sådan kanon är mycket mindre eftersom att vattenflödet är svagare än på en "T-kanon").
När alla munstycken gjort sitt med finfördelningen sprutas det ut i tunnan där blandningen skjuts ut med en kraft från en grymt stark fläkt som gör ungefär 600 liter/m. Då slungas blandningen i väg i upp till 20 meter och mixas i luften som fryser till små ispartiklar som sedan faller till marken och blir snö.
Om det är någon som orkar läsa sig igenom detta inlägg så kan jag ju säga att all denna information är defenitivt 100% säker. Så jag skulle uppskatta om folk skulle sluta posta inlägg som "Undrar om man kan spruta vatten från en vattenpistol 5 meter upp i luften när det är minst 2 minus ute." Jag lovar är. Det är vetenskapligt omöjligt för det ni kallar "finfördelning" att frysa till snö. Om det inte är ungefär 60 minus ute som det förmodligen aldrig skulle bli i Sverige och om man vill stå på taket och frysa arslet av sig bara för att få lite, kanske, is på marken. Det är inte värt att försöka eller att ens tänka på det, jag lovar er.
Ha det gött!