Snökanondimma, acceptabelt eller nonchalant?

Mountain_Man

Aktiv medlem
Idag var det en strålande vinterdag i Sälenfjällen, klar himmel, strålande sol men kallt (brrrrr som Siri säger) med omkring -20 grader på förmiddagen. Men vadå säger kanske du som åkte vid Högfjällshotellet, Tandådalen och Hundfjället. Det var ju dimmigt, noll sol och skitkass sikt!

Här kan du se förklaringen ...en bild från Östra Tandådalen där det sprutades för fullt. Klart och fint till vänster och nollsikt till höger mot Tandådalen/Hundfjället. När det drar ner mot -20 grader blir snön från kanonerna mycket fin och bildar snömoln som sprids och ligger kvar över ett större område.

För oss som kör skidor i pisten innebär att den förmodade härliga skiddagen förvandlas till en kall fuktig kamp i dimman ...

Vad tycker du? Är det acceptabelt att spruta även när anläggningen är öppen och förstöra dagen för många av gästerna för att säkerställa snömängden eller borde anläggningen visa något mer respekt mot sina betalande gäster?

Det här gäller inte bara Sälen utan jag har haft samma frustrerande upplevelse i Romme Alpin och Trysil i vinter och jag antar att det förekommer frekvent över hela landet.

/MM

Mm, lätt märklig upplevelse med dimma åt ett håll och klart och blått åt det andra på toppen av hundfjället. Förstår samtidigt viljan att vilja öppna upp mer, då det fortfarande är rätt skralt..

Åre har ju alltid denna dimma december och halva januari... Tycker både att det är respektlöst och dåligt men å andra sidan så svär jag ju mer när det ligger sten upp-pistat överallt för att det är för lite snö ...

Så helt enkelt . Jag tycker dom gör rätt men tycker även dom borde varna om detta till gästerna och säga att dessa veckor är det lite mindre snö och sikt.

Bör tillägga att jag körde i Lindvallen i går där de flesta snökanoner var avstängda och sikten bra! :-) Romme Alpin har fått en hel del kritik kring sitt snösprutande senaste veckan (obefintlig sikt i vissa partier) och har nu lagt ut information om snösprutandet på webben, bra initiativ! :-) http://www.rommealpin.se/romme-idag-1__1053

/MM

la_grave sa:
Vad är en snökanon?
Snökanoner är maskiner som hen använder för att tillverka snö i skidbackarna när det inte snöar tillräckligt mycket. Maskinerna fungerar genom att man sprutar ut en blandning av vatten och luft med högt tryck. Är det då tillräckligt kallt fryser vattnet till snö innan det når marken.

/MM

Antar att anläggningarna tagit beslutet att de prioriterar det långsiktiga snöläget framför de gäster som är där precis nu (vilket ur ekonomisk synvinkel säkert är begripligt.. *host* sportlov *host*). Dock kan en ju fråga sig om de inte skulle kunna klara sig på nån sorts kompromiss – typ spruta tidiga morgnar och kvällstid eller liknande, och att det isåfall får ta x antal dagar extra att få klart, eller kanske anpassa snöläggningen efter vindriktning för att det ska stöka till det så lite som möjligt.

Om de som Romme går ut med ordentligt med info om snöläggningen och dess effekter tycker jag det är mer okej, men det är väl viss skillnad i mängden dags/veckogäster mellan exempelvis Romme och Sälenfjällen, vilket också borde påverka nyttan av dagsaktuell info.

Sälenspecifikt skulle de ju kunna informera folk i de påverkade delarna om att sikten är bättre i andra delar – det är ju ingen lång färd mellan Tandå och Lindvallen tillexempel, och det går väl skidbuss? Skyltar vid liftarna räcker rätt långt, och visar åtminstone att "okej, vi har orsakat ett problem men vi berättar iallafall om ett sätt att kringgå det".

TL;DR – Okej vette tusan, men anläggningarna tjänar mer pengar på sportlovsgästerna än folket i januari, och prioriterar sin snöläggning därefter. #kapitalism ;)

Mountain_Man sa:
Vad tycker du? Är det acceptabelt att spruta även när anläggningen är öppen och förstöra dagen för många av gästerna för att säkerställa snömängden eller borde anläggningen visa något mer respekt mot sina betalande gäster?

Det här gäller inte bara Sälen utan jag har haft samma frustrerande upplevelse i Romme Alpin och Trysil i vinter och jag antar att det förekommer frekvent över hela landet.

/MM
Tycker inte att det är vettigt att köra kanonerna när anläggningen är öppen. Denna tid på sesongen är anläggningen öppen 6 av dygnets 24 timmar. Att stänga av kanonerna under denna tid sänker snöproduktionen med 25%.

Vettigare att stänga av kanonerna nån timma innan anläggningen öppnar och sen starta dem när anläggningen har stängt och på så sätt försena datumet med alla nedfarter öppna med 25%. Istället kan man erbjuda en bra upplevense för de kunder som är på plats.

Var liknande i Romme i Söndags, snökanondimma som på sina ställen även drabbar en när man sitter i liften. Iaf bra att de informerar om att de kör kanonerna under tiden då anläggningen är öppen.

Rimligt är att om snökanonerna begränsar sikten i en öppen nedfart så bör snökanonerna stängas av. Om sikten begränsas av det normala vädret är en annan sak.

Tror att man skulle kunna sprida ut detta lite bättre om vädret varit stabilare, men som det varit den senaste tiden har man egentligen inte mycket till val. Desto kallare desto mer kristaller får man ut av vattensprutningen , eller vanlig nederbörd från ovan för den delen. Man passar helt enkelt på nu när det faktiskt går att göra konstsnö, för återgår vädret till att växla mellan -4 och + 7 som det varit de senaste månaderna är det kört. Dessutom tål denna kanonsnö plusgrader långt bättre än vanlig när den väl lagt sig, man brukar väl säga att 10 cm konstsnö är lika tåligt som 30 cm natursnö.

Nu är inte jag någon snökanonsexpert. Men jag vet av erfarenhet att det är ett hvete att dränera ett rörsystem och stänga av utrustning med vatten i när det är rejält kallt och sedan få igång skiten. Min gissning är att man inte har så mycket val till en rimlig arbetsinsats än att köra klart de system man fyllt med vatten.

@la_grave
Vad gör då en "Freerider" en dag som idag? Sitter och knaprar på sin skinka? ;-)

"Due to the bad conditions of snow and weather, the cable-car is closed for the day !"

/MM

AndreasM sa:
Tycker inte att det är vettigt att köra kanonerna när anläggningen är öppen. Denna tid på sesongen är anläggningen öppen 6 av dygnets 24 timmar. Att stänga av kanonerna under denna tid sänker snöproduktionen med 25%.

Vettigare att stänga av kanonerna nån timma innan anläggningen öppnar och sen starta dem när anläggningen har stängt och på så sätt försena datumet med alla nedfarter öppna med 25%. Istället kan man erbjuda en bra upplevense för de kunder som är på plats.

Var liknande i Romme i Söndags, snökanondimma som på sina ställen även drabbar en när man sitter i liften. Iaf bra att de informerar om att de kör kanonerna under tiden då anläggningen är öppen.

Rimligt är att om snökanonerna begränsar sikten i en öppen nedfart så bör snökanonerna stängas av. Om sikten begränsas av det normala vädret är en annan sak.
Jag är personligen inne på din linje ... dagarna är korta och precis som du säger borde den tid anläggningen är stängd räcka för en vettig snöproduktion. Sen vet jag inte om det är som
@Halvsmurfen tror att det kan finnas tekniska problem med att stänga av delar av dygnet, men jag har svårt att tro att det skulle vara något större problem. Någon som vet?

Förutom att det är otroligt frusterande att köra skidor i dimma när man vet att det egentligen är toppväder är det ju också en säkerhetsfråga. Risken för olyckor måste ju mångdubblas när sikten är usel, både risken för kollisioner och rena fallolyckor.

/MM

Såg du mina barn i Lindvallen då om sikten var så bra? :D

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
@la_grave
Aha ... en riktig "Freerider" ... lycka till, hoppas du får/fått en bra behandling! :-)

/MM
Försök få vård i Sverige utan att uppge personnummer. Lyckas man med det är verkligen en riktigt "freerider".

Halvsmurfen sa:
Nu är inte jag någon snökanonsexpert. Men jag vet av erfarenhet att det är ett hvete att dränera ett rörsystem och stänga av utrustning med vatten i när det är rejält kallt och sedan få igång skiten. Min gissning är att man inte har så mycket val till en rimlig arbetsinsats än att köra klart de system man fyllt med vatten.
Halvsmurfen slog nog huvudet på spiken :)
Har hört om rör som fryser och som de faktiskt måste lämna att tina till värmen kommer.

Ja, det är störigt med dimma, men jag har ändå någon genetisk åkomma som gör att jag blir glad av snö som faller, oavsett om den kommer från kanoner eller moln. Brassa på säger jag. Rejält.

@GNU
Gjorde jag säkert ... sticker de ut på något uppseende sätt? ;-)

@MnO
OK för dig och mig som har en lång säsong framför oss ... mindre roligt för småbarnsfamiljen som lagt sin skidsemester i jul- och nyårshelgen. Men det är klart, nu finns ju mängder med inomhusaktiviteter man kan ägna sig åt. ;-)

/MM

Håller med att det kan vara lite jobbigt. Men inser att snöläggningen behövs för att de ska kunna öppna tidigt och att de i år ska kunna öppna alla backar och erbjuda nån åkning. Framförallt i år. Sen stämmer det med att systemen tar tid att få igång igen. Det är inte bara att vrida på och av.

Tycker det mest irriterande beror på bristen på information om snöläget och åkförhållanden. Värre är (tycker jag)Tex alla skidorterna i Sverige som lägger upp bilder på offpist åkning när det är helt omöjligt och åka utanför systemet om man inte vill köpa nya skidor efter varje åk :).. Eller mätningar av snön som är helt överdrivna.

Sen har ju vissa anläggningar har öppet trots -34 grader och då det är omöjligt att åka skidor. Detta beror väl på att de ska slippa betala tillbaka liftkort..

Sen kanske det hade kännts bättre för många om liftkorten varit billigare då förhållanden är dåliga och det beror på snölägning och anläggningen som förevållar dåliga förhållanden. Man kan ju inte säga att vi har uppnått snögarantin och sen lägga snö tex..

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
@MnO
OK för dig och mig som har en lång säsong framför oss ... mindre roligt för småbarnsfamiljen som lagt sin skidsemester i jul- och nyårshelgen. Men det är klart, nu finns ju mängder med inomhusaktiviteter man kan ägna sig åt. ;-)
Nu är ju förvisso snöläggningen "frivillig", på samma gång som ställen som Romme förmodligen bara haft en enskild backe öppen eller usel skidåkning vilket hade resulterat i lika många besvikna miner. Men absolut är det tråkigt att ha dryga förhållanden på sin semester, men det är nog något precis alla råkar ut för några gånger i sitt liv , oavsett om det innebär hällregn, blåst, snöstorm eller 45 graders stekhetta. Eller snökanoner då ;)

Strupsi sa:
Nu är ju förvisso snöläggningen "frivillig", på samma gång som ställen som Romme förmodligen bara haft en enskild backe öppen eller usel skidåkning vilket hade resulterat i lika många besvikna miner. Men absolut är det tråkigt att ha dryga förhållanden på sin semester, men det är nog något precis alla råkar ut för några gånger i sitt liv , oavsett om det innebär hällregn, blåst, snöstorm eller 45 graders stekhetta. Eller snökanoner då ;)
Det är stor skillnad på det som går att påverka (snötillverkning) och det som inte går (vädret). Nu tycker varken jag eller någon annan (möjligtvis med ett undantag) att anläggningarna ska sluta tillverka snö, bara att de planerar snörtillverkningen bättre så att det inte stör de som betalar en rejäl slant för en dag eller vecka på berget.

Frågan kvarstår om det är tekniskt möjligt att stänga av kanonerna under anläggningens öppningstider och pumpa på med 100% resten av dygnet. Jag har oerhört svårt att tro att det inte skulle vara möjligt med en god planering. Någon som verkligen vet (inte bara gissar)?

/MM

Mountain_Man sa:
Strupsi sa:
Det är stor skillnad på det som går att påverka (snötillverkning) och det som inte går (vädret). Nu tycker varken jag eller någon annan (möjligtvis med ett undantag) att anläggningarna ska sluta tillverka snö, bara att de planerar snörtillverkningen bättre så att det inte stör de som betalar en rejäl slant för en dag eller vecka på berget.

Frågan kvarstår om det är tekniskt möjligt att stänga av kanonerna under anläggningens öppningstider och pumpa på med 100% resten av dygnet. Jag har oerhört svårt att tro att det inte skulle vara möjligt med en god planering. Någon som verkligen vet (inte bara gissar)?

/MM
Är inte bara att stänga av systemet. Man måste tömma det, vilket tar en jäkla tid.

Saken med själva systemet är väl att det inte är mer än ett knapptryck bort för att stänga av pumpar och lufttryck. Sen ska alla slangar i systemet dräneras(innan de fryser till is i väntan på att dräneras, kan resultera i en skoterfärd med 50m isfylld slang nedför berget=farligt), snökanoner ska kontrolleras att de inte fryst etc. Det arbetet är gediget och inget som går på en kvart, tänk er att åka till samtliga kanoner i Åre, från Duved i väst till Björnen i öst, det blir ett par stycken. I Åre där jag lagt snö arbetar snöläggarna dygnet runt ca 15 Nov - 31 Jan, och är temperaturen högre än runt -15 så kan inte snöläggningen gå på fullt kräm. Så själva systemet är inte så svårt att stoppa men allt efterarbete och uppstartsarbete med att koppla på alla slangar och starta kanoner igen tar tid. Skulle uppskatta att ni som pratar om 25% i tid får lägga till i alla fall 10-15% för att komma upp i den missade snöläggningstiden(lägg därtill ev missad kapacitet pga temperaturen, då vill man utnyttja kylan som är i landet just nu).

@jonaslukarlsson
Jag avundas ingen snöläggare, verkar vara ett extremt tufft och slitsamt jobb!

Men har du något förslag på hur man kan förbättra situationen, borde rimligtvis finnas en del att göra genom god framförhållning och planering? Eller gör man det som går redan idag?

/MM

Mountain_Man sa:
@jonaslukarlsson

Men har du något förslag på hur man kan förbättra situationen, borde rimligtvis finnas en del att göra genom god framförhållning och planering? Eller gör man det som går redan idag?

/MM
Börja med inte att lägga Sveriges största skidort i vår motsvarighet till Atacamaöknen?

Mountain_Man sa:
@jonaslukarlsson

/MM
Det gör du rätt i, det är väldigt fysiskt krävande, men det kan också vara givande de dagar när allt flyter på och gäster ger beröm för fina backar, eller när man får köra fort med skotern i ett stängt skidsystem.

Angående planeringen och framförhållningen så finns det helt klart punkter att utveckla. Först och främst det tråkiga, de tornen ni ser i backarna är effektivast men är också fasta, går dom så går dom och snön hamnar där den hamnar, vilket kan vara en del av problematiken som tas upp i den här tråden. Att ha en större andel av de blå/röda/gula "fläktarna" som går att flytta med pistmaskin är en bra lösning, de kan hyfsat enkelt snurras 360 grader och vinkel i höjdled under tiden de arbetar och därmed anpassas efter vind och gäster.

På senare år vet jag att bland annat Sälen lagt snö på nätterna senare under säsongen för att bibehålla snölagret. Det är också en bra lösning, dock kvarlämnar det en tråkig faktor och det är att de fasta tornen blir ståendes i backen hela säsongen. Om ni kikat på webcam över Gustavbacken i Lindvallen ser ni tydligt tornen, det innebär att de skulle behöva stå där hela säsongen om man systematiskt vill lägga snö under hela säsongen med torn. Har man en gång täckt över en brunn till ett torn är det svårt att hitta igen samt gräva fram utan grävmaskin.

Mitt förslag är fler fläktar som är väldigt anpassningsbara och som går att köra under tiden folk är i backen, de skulle även kunna placeras ut högt upp i systemet(snö kan lätt puttas nedåt med maskin, men upp är desto jobbigare) och finnas där hela säsongen för eventuella kalla nätter längre fram på säsongen. Det blir dyrtillverkad snö, men det blir snö.

Senast ändrad:
Sitter just i Åre och här blåser de på överallt. Man borde ju faktiskt kunna anpassa sig så att man har kanoner som står och går i stängda backar. Nu står de ju tom och sprutar i backarna man åker

Kan inte en lösning vara att man bygger en hall i anslutning till backarna med snökanoner, för att sedan köra ut snön med pistmaskinerna?

nytttack sa:
Kan inte en lösning vara att man bygger en hall i anslutning till backarna med snökanoner, för att sedan köra ut snön med pistmaskinerna?
Romme tex tillverkar under rätt förhållanden ca 5000 kubik snö per timma, det skulle aldrig fungera att schakta ut det i backarna från en hall.

Att stänga snötillverkningen under dagtid skulle heller inte fungera då det är ett stort jobb att stänga ner/starta snötillverkningen.

Detkönns som att stringensen i tråden är lite sådär. Attdet är svårt eller besvärligt att avbryta produktionen svarar egentligen inte på frågan. Det är ju fortfarande lika respektlöst mot de kunder som betalar fullpris men får åka i en snökanon

Pillard sa:
Detkönns som att stringensen i tråden är lite sådär. Attdet är svårt eller besvärligt att avbryta produktionen svarar egentligen inte på frågan. Det är ju fortfarande lika respektlöst mot de kunder som betalar fullpris men får åka i en snökanon
Att prata om eventuella lösningar på problemet känns relevant kring frågeställningen, och en större förståelse för hur ett snökanonsystem fungerar kan också påverka personers inställning till dem. Okunskap är ofta källan till negativa åsikter.

Snökanoner och dess rök torde vara en etablerad förståelse hos de flesta skidåkare som åker i Sverige, alternativet denna vinter skulle ju vara att inte åka skidor alls. Eftersom folk har åkt på vintersemester och fortsätter att göra det visar väl tydligt på att den stora massan accepterar det och inser att snökanonerna är viktiga för att de ska kunna åka skidor överhuvudtaget, framförallt över jul/nyår. Jag anser att man får köpa situationen med insikten att utan kanonerna skulle man inte kunna åka överhuvudtaget. Det är trots allt familjerna som besöker skidorterna som betalar de stora pengarna till företagen och håller anläggningarna vid liv. T.ex visar statistik på att ett genomsnittsliftkort i Lindvallen gör 5 liftåk per dag, tror det är ytterst få av freerides medlemmar som gör endast 5 liftåk per dag om den här statistiken är liknande på fler anläggningar.

En aspekt som det däremot skulle kunna diskuteras mer av är skidanläggningars liftkortspris när flertalet backar/liftar är stängda. I dagsläget följer väl de flesta anläggningar SLAO´s rekommendation om att fler än 2/3 av liftarna ska vara stängda för att ett reducerat liftkortspris ska gälla. Jag kan tycka att efter anläggningarna haft sin "stora öppningsdag" där snögarantin kickar igång bör priset bero på procentuellt antalet öppna liftar. 80% av liftarna öppna med tillhörande backe/ar = 80% av liftkortspriset. Finns det inte relevant mängd kanonsnö för att ha öppet så får det vara stängt och sänkt pris som följd.

jonaslukarlsson sa:
T.ex visar statistik på att ett genomsnittsliftkort i Lindvallen gör 5 liftåk per dag, tror det är ytterst få av freerides medlemmar som gör endast 5 liftåk per dag om den här statistiken är liknande på fler anläggningar.
Herregud, fem åk!?!? Det är vad man hinner med i La Grave på en normal ganska aktiv dag. Snabbkoll på liftkortpriser för Sälen 1765:- för 6-8 dagar. Ungefär 44:-/åk om man åker alla 8 dagarna (men jag förmodar att snittet snarare är 6 dagar, och att anläggningen tycker sig kunna bjuda på de sista dagarna). Hur många fallhöjdsmeter får man i Lindvallen? 303 meter.Besökarna betalar alltså 1:-/5 meter fallhöjd. Ungefär fyra gånger så dyrt som 1:-/20 m fallhöjd. Men det är klart, man får ju nöjet att åka genom kanonsnödimma.

la_grave sa:
jonaslukarlsson sa:
T.ex visar statistik på att ett genomsnittsliftkort i Lindvallen gör 5 liftåk per dag, tror det är ytterst få av freerides medlemmar som gör endast 5 liftåk per dag om den här statistiken är liknande på fler anläggningar.
Herregud, fem åk!?!? Det är vad man hinner med i La Grave på en normal ganska aktiv dag. Snabbkoll på liftkortpriser för Sälen 1765:- för 6-8 dagar. Ungefär 44:-/åk om man åker alla 8 dagarna (men jag förmodar att snittet snarare är 6 dagar, och att anläggningen tycker sig kunna bjuda på de sista dagarna). Hur många fallhöjdsmeter får man i Lindvallen? 303 meter.Besökarna betalar alltså 1:-/5 meter fallhöjd. Ungefär fyra gånger så dyrt som 1:-/20 m fallhöjd. Men det är klart, man får ju nöjet att åka genom kanonsnödimma.
Det är galet, lägg därtill att den högsta liften har 303m i fallhöjd, resterande liftar har betydligt lägre fallhöjd. Tex är det väldigt många knappliftar i Lindvallen som folk också åker i och som räknas in i de här 5 åk per dag.. Så skulle tro att priset är betydligt högre tyvärr, men detta diskussionsämne är sjukt OT.

Tillbaka
Topp