Snökite i åre?

Vixtricks

Ny medlem
Snökite i åre?
Hej! Jag skall göra en säsong i Åre i Vinter. Funderar på att gå en kite kurs. Jag undrar om nån har erfarenhet om kiteskola, vart man kan köra, pris, hur det fungerar med lift kort etc.

Tacksam för tips!

Snökite i åre?
Hej. Det är att rekommendera att gå en kite kurs då man slipper sveda och verk och lär sig betydligt snabbare. Det finns nästan alltid vind i Åre (blåshål) och blåser det inte tillräckligt nere på sjön så kan man alltid kita högre upp på fjället för att få vind. Kurserna brukar kosta mellan 1500-2000:- för en heldag. Liftkort behöver du bara om du måste utnyttja lift systemet för att ta dig till vind, men Åre har en massa bra ställen som du når utan lift. Kolla in spotguiden nedan för ställen att köra på eller kolla runt på forumen.

Spotguide
http://www.arekiteskola.se/spotguide

Forum för snökite
http://www.steffo.nu
http://www.kitenation.se

Senast redigerad av en moderator:
Snökite i åre?
Årekiteskola verkar inte speciellt seriös. Inget hjälmkrav för eleverna i kombination med att kita på fjället eller för den del på isen är ett bra recept för att ge kitesporten dåliga rubriker i tidningarna.

Snökite i åre?
Instämmer med Snorkel där. Utan hjälm är som kräv borde de inte få en köra kite skola!

Ser ut som www.surfskolan.nu kommer hålla till uppe i Åre igen om jag inte har helt fel. Arild är en av Sveriges mest meriterade kiteinstruktörer så det kan vara en bra grej annars. Gå in på hans sida och ring han och snacka med han!

Snökite i åre?
För övrigt Carl så är det fint att du gör reklam för din egna skola som för övrigt inte är tillåtet på denna sidan,

men du borde kolla över din hemsida och reglerna från KSA och IKO angående hjälm krav på kurserna.

Snökite i åre?
Det låter ju bra att det nästan alltid finns vind i Åre. Det verkar som att det blir en Kitekurs. En fråga till, kan man använda samma drake på vinter som på sommaren?

Snökite i åre?
Ja det kan man. Har du väl gått en kurs och köpt en drake på vattnet så tar du med dig den upp på fjället. (sk leading edge) Man kan generellt säga att vintertid blåser det lite mindre, men och andra sidan behöver du ingen flytkraft så du kommer i väg lättare. Sen beror det på vad du vill ha ut av åkningen. Vill du bara glida om kring på kalfjället eller använda draken som draghjälp upp för fjället, räcker det med en lite mindre drake, typ 8-10 kvm.
För höga hopp och mer action behövs en större typ 12-14kvm, beroende på vad du väger.
MEN det finns mycket bra drakar anpassade för vintern också (foils) skillnaden är i stort att foildrakarna är lättare, tar mindre plats i ryggan, går snabbare att rigga och du slipper ta med en pump på fjället. LEI drakarna har bättre prestanda och kollapsar mer sällan när du kraschar draken i backen/vattnet. Allt detta går din instruktör igenom för dig.

På kitekraft kan du se skillnaden mellan LEI och FOILS.
http://www.kitekraft.se

Snökite i åre?
Jag kan bara rekommendera dig att se den här filmen:

http://snowkiting.com/howto.html

Sjukt pedagogisk och rolig film att kolla som täcker det mesta vad det gäller att börja snökita. Givetvis ska du ta en kurs, men har du glott den där filmen 5 gånger innan kursen kommer du kunna ta till dig allt mycket lättare. Så kände jag iaf. Mycket som man lär sig där kan man även ha nytta av för vattenkiting, även om det är starkt rekommenderat att även köra en vattenkurs efter en snökurs då det är ett par saker som skiljer.

Snökite i åre?
Obs skillnad mellan LEI och foil. Foil är smidigare för vinterbruk men inget bra på vatten. En foil eller två kan du ha i ryggsäcken hela dan i väntan på lagom vind eller för att ta dig till eller från offpisten. En LEI är inte lika smidig och kräver pump.

Jag väger med skidor och allt ca 100 kg och har en 4 kvm och en 10 kvm foil. 10 kvm använder jag när det blåser upp till ca 10-12 m/s beroende på terräng och byighet. 4 kvm fungerar från ca 10 till ca 17 m/s. Ofta blir det byigt och turbulent på fjället när det blåser hårt så med hårda vindar är det bättre att köra på en större sjöis där du slipper ha koll på klippor, stup, träd, liftar, kraftledningar och andra hinder. Det är inte kul med en stor kite och lagom medelvind men alltför kraftiga byar. Du kan bli loftad vid fel tillfälle och råka illa ut. 14m/s ger ungefär dubbelt så stor kraft som 10m/s och 8 ggr så stor kraft som 5 m/s.

Som nybörjare skulle jaq rekommendera att du skaffar en foil som är ca 8 kvm och börjar på en spot som har minimum med närhinder dvs turbulens och med vind på 5-8 m/s. Det är lätt att lära sig att kita på snö eftersom du kan lära dig hantera kiten i svagare vind till skillnad mot för att lära sig på vatten där du behöver mer kraft för att plana. Kurs är bra för att komma igång och kolla om kiteing är något för dig. Kör du i närheten av andra kitare så håll koll på att du inte kör över andras linor ifall de har kiten på marken. Typiskt nybörjarmisstag som ger minuspoäng och kan bli dyrt. Lycka till.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp