Snöläget Argentiere / Chamonix

Någon på pats / nyligen varit i Argentiere / Chamonix som vet hur snön är och tillgången på snö? Det ser varmt ut på väderkartorna en vecka framåt och med en relativt snöfattig vinter (min uppfattning) så tvekar jag angående långhelgen vi har planerat om tio dagar.

Kom precis hem därifrån och det var inget större problem med snödjupet. Däremot var det väldigt uppåkt off-pisten i slutet av veckan, efter snöfall mån-tis. Och räkna med lite slask längre ner mot byarna, men ok högre upp.

Snön är mer eller mindre oåkbar på sydsidor från 2300m och ner, under 1500 finns det inte längre någon snö.
Nordsidor bjuder på mycket bättre snö, men eftersom det var 7 dagar sen senaste dumpet så är allt lättillgängligt uppkört. Alla populära turer är mer eller mindre uppkörda och de vanligaste colouirerna är klart välåkta.

Till din tröst så finns det mängder med snö kvar för den som orkar leta/klättra/gå en bit. Hudar eller mycket god kännedom om Aiguille du Midi är mer eller mindre obligatoriskt för att få bra åkning just nu. Yxa, stegjärn och 2x30m eller 60m rep (och broms såklart) underlättar. På flera ställen kan det vara skönt med skarjärn till skidorna.

Chamonix har fördelen att det alltid finns snö att hitta om man vet var man ska leta. Men jag tror att det finns betydligt säkrare kort att satsa på om 10 dagar.

Tack för svar. Vi har en bergsguide den första dagen och topptur med hudar är planen. Däremot är vi inte intresserade / har inte erfarenheten av stegjärn repklättring så det är inte aktuellt. De övriga dagarna, utan guide, har vi tänkt köra på Les Grandes Montets som ju inte steks så mycket i solen men plusgrader gör ju snön tung. Skit också, St. Anton veckan bjöd inte på någon kulö åkning och nu ser det osäkert ut med Chamonix. I-lands problem förvisso men...

Åkte faktiskt lite på GM idag och hade en bra dag på nyslipade SL-skidor. Typ så illa är det...

I fredags så dog en åkare på GM pga fallande sten från Dru. Pas du Chevre och alla andra åk som slutar på Mer de Glace går just nu inte att köra. Tråkigt eftersom det finns så mycket roligt på den sidan av berget.
Mot Col du Passon - sidan så ser det bättre ut, går nog att hitta en del bra snö där.

Kontaktade guiden igår och ställde in. Inte pigga på att åka ner över huvud taget men vi får inte stålarna tillbaka på flygbiljetter och hotel så vi åker väl ändå. Då får det bli routerna ner via Bochard och uppifrån Mottan toppen. Är det lönt att skida ner för berget lite offpist i tre dagar eller skall vi stanna hemma? Är det sten och skit i routerna eller funkar det? Sorry för att tveka så här men det känns lite frustrerande.

Detta låter ju sådär med tanke på att vi är där mellan 5-12 April... ni med erfarenhet av orten, områdena och gällande faktorer, vad kan man förvänta sig då?

Mvh

Sparksykkel, ta ingen notis om min ängslan. Vi hade kackigt med snö i St. Anton (150cm officiellt) och det för lite för att inte smälla på stenar offpist. Det varma vädret den senaste tiden har gjort mig lite nervös men Chamonix har dock en meter mer än St. Anton.

Min uppfattning är att Frankrike och Österrike generellt har mindre med snö i år än normalt plus att det är varmare. Observera att detta är min personliga uppfattning, det varierar mycket i Alperna, t.ex. har många Italienska orter just nu väldigt mycket snö.

Jag vet ej vad åkpreferenser ni har. Vi har varit i Chamonix ungefär 10 ggr och vi gillar off-pist router men vi har aldrig toppturat och det är där vi har fokus nu. Pist är inget för oss, för mycket folk. Chamonix har tillräckligt med snö som oftast, till alla åk kategorier. Snöläget ändras snabbt också, t.ex. från mitten mars 2008 och en månad framåt föll det tre meter snö i Chamonix, man hade alltså 650 cm snö i mitten av april.

Håll koll på "snowforecast.com" samt "http://www.chamonix.net/english" hur läget är.

Senast ändrad:
Citat från "chamonix,net" 11 mars:

I'm pretty sure that we will have some more fresh snow in the Chamonix mountains later this winter, but for now we have sunny spring conditions, probably for another week or so. It is a nice change after all those snowstorms, and now its time to open the rock climbing season! Also try the soft snow spring skiing. Today at Flegere there was corn snow, after around 11am, followed by slushy snow, after the sun had a chance to warm it up.

The weak layer at the bottom of the snowpack, that we have had since December, seems to be dormant still, due to cooler temperatures on north and east facing slopes, but I had a look at the snowpack today and it is still there, with some depth hoar sugary crystals. I think that it will start to react and produce some big avalnches later on when we get some really warm temperatures, perhaps in April.

Nu känns det lite bättre ;) kollade på snow report på chamonix.com där de hade ett filmklipp från igår tror jag, det såg ju bra ut.

Jag är helt enig med oviljan att smälla på stenar i offpisten, det är trots allt där vi vill vara, bl.a på aguille repan... pisten används bara vid transporttillfällen. Något större turande blir det nog inte men kanske några mindre promenader däremot.

Har nog inget emot lite slush och sol, så länge det finns snö att åka på så är jag glad, men det skadar ju inte med ett megadump heller för den delen :)

Dock så ser jag hellre 6 dagar slush och strålande sol än flera dagar med snöstorm och 2% sikt!

Hoppas ni blir nöjda med turen!

Mvh

Tillbaka
Topp