Snörapport från alperna?

Majk

Ny medlem
Snörapport från alperna?
Hej!
Vi åker söderut nu på måndag, men har inte bestämt vart vi ska ännu. Vi tänkte basera vårt beslut på gällande snöläge.
Har vi nån på plats i alperna som kan rapportera det aktuella snöläget från sin ort?
(Det finns ju många snötrådar, men alla jag hittade var specifika per ort... Och vädersajter törs jag inte lita på, känns bättre med rapporter från er som redan är på plats! ;-)

Tackar!
-Micke

Snörapport från alperna?
Hej!
Jag var i Verbier och Zermatt för 2 veckor sedan, och det var kanonbra."Dokumenterade" helgen med en film:

Men det har nu varit varmt en hel, och nederbörden har kommit i form av regn upp till 1800-2000m!!! ;o( över 2000m är det dock en del nysnö fran denna vecka.

Trevlig resa!

//Hakan

Snörapport från alperna?
Ooohh, ser ut som om ni hade två riktigt bra veckor!
Tackar för info, nån mer som kan rapportera från sin ort?

-Micke

Snörapport från alperna?
Zermatt/Cervinia har massor me snö, ca 210-220 cm, källa = polare som är där just nu..

Chamonix har mängder me snö.. 280-290 cm ungefär.. Källa = snackat me säsongare för 3 dar sen..

Snörapport från alperna?
EnderWiggin sa:
Hej!
Jag var i Verbier och Zermatt för 2 veckor sedan, och det var kanonbra."Dokumenterade" helgen med en film:

Men det har nu varit varmt en hel, och nederbörden har kommit i form av regn upp till 1800-2000m!!! ;o( över 2000m är det dock en del nysnö fran denna vecka.

Trevlig resa!

//Hakan
ska ner till zermatt nu v9. kunde man åka ända ner till byn eller måste man ta lift ner?

Snörapport från alperna?
Zermatt?? På glaciären kanske. Helt kasst enligt folk som kom till mig igår därifrån...

//H

Snörapport från alperna?
Som sagt. Uppe på höjd ja men kommer du neråt så suger det fett. De kom från Zermatt/Cervina igår och då talar vi om folk som varit där förrut och vet hur det är när det är bra där.

//H

Snörapport från alperna?
haha en gubbe som säger "så suger de fett". haha gnaska kul faktiskt:D

okej men då vet ja hasse:D

thnx

Snörapport från alperna?
Chamonix är inte bombat med snö de lägre höjderna, men heller inte fy skam. Verkar vara lite instabilt väder framöver nu, så vi får se om det blir någon betydande nederbörd, annars gör man nog klokt i att fortsätta åka sydsidor efter typ klockan 11. Dock finns riktigt bra åkning tillgänglig uppe på glaciärerna. Varning utfärdas för köerna till aiguillen..

Senast ändrad:
Snörapport från alperna?
Hasse sa:
Som sagt. Uppe på höjd ja men kommer du neråt så suger det fett. De kom från Zermatt/Cervina igår och då talar vi om folk som varit där förrut och vet hur det är när det är bra där.

//H
Skönt att du är så säker. Sitter och tittar ut över byn och sant är att det inte är snö som det brukar vara, men vilken skidort i alperna har gott om snö?
Backarna är fortfarande bra men utanför ska man nog inte åka med nya skidor. Det finns ingen riktig bas som skyddar. Uppe på höjd är det snö men påverkat av sol och vind så det är rätt packat. Glaciärsnön är bra men det är en del sprickor och bryggor, ge dig inte ut utan guide!!
Var i Cervinia igår och utanför har solen "ätit" upp mycket av snön. Backarna bra!

Det går ett rykte dock om snöfall på söndag.

Skön tur

Snörapport från alperna?
Henry's Avalanche Talk [HAT@skioffpiste.co.uk]

My apologies, but a combination of events has meant we cannot send the full ezine this week. Full service will be resumed next week.

What I can say is that the weather has remained dry and sunny all week. This followed on some exceptionally warm weather last weekend (+10C at 2000m). The snow pack has consolidated well and there is a good base waiting for the next snow fall.

We aere expecting significant snow on Sunday and Monday.
So anyone going next week should have a great weeks skiing, Just pay attention to the avalanche bulletin. There is wind forecast so there will be a build up of unstable snow on the leeward slopes

Enjoy and be careful
Chris Radford
HATadventures ezine editor

(Tignes & Val d isere)

Senast ändrad:
Snörapport från alperna?
EnderWiggin sa:
Hej!

Trevlig resa!

//Hakan
Det såg riktigt trevligt ut men jag undrar var brädåkarna hade sina spadar och sonder eftersom de åkte utan ryggsäckar?

Snörapport från alperna?
Har ett par vänner som är i Engelberg och det är som i hela alperna, Blöt snö ganska högt uppe på berget.
Idag har det snöat och det hade tydligen varit en bra dag på berget.

Zermatt
kartongsnö, de jag känner håller sig mest i pisten pga den dåliga basen.
Hade haft några bra åk i tisdags.

Verbier.
Sämsta säsongen i manna minne, snöade ordentligt först 17 jan. Kom en del snö men det mesta verkar ha regnat/smält bort nu.

Ska själv ner till helgen och funderar på vart.
Det verkar som om man ska åka någonstans där det finns HÖGA berg så allt regn har blivit snö.
Verkar inte vara helt riskfritt någonstans med tanke på temperaturskillnaderna, snö/regn och att det blåst ganska mycket överallt under snöfallen.

Tips tas tacksamt emot.

Senast ändrad:
Snörapport från alperna?
I Verbier är det lite si o så. Det snöade rätt ordentligt runt den 25-27, dock sedan regnade som stryk i fyra dagar i byn. Bruson är oåkbart, men på toppen finns en hel del snö, finns puder om man går lite men det enkla är uppåkt eller vindpackat. Sedan finns det en hel del åk som man inte kan åka pga laviner som har dragit bort all snö.
Kom iofs 10 cm för någon dag sedan men det räknas knappt, blev mer som lite fluff, det kom som regn här i byn.
Men som sagt om du är villig o gå en bit så kan du hitta bra åkning. Finns ingen snö alls i byn.

Senast ändrad:
Snörapport från alperna?
Jag undrar vem utav er det är som haller pa och springer runt och mäter snödjupet per centimeter. Har ni nagon tumstock med er eller mattband?

Sitter i Innsbruck, I inndalen är det rätt snöfattigt just nu.
Ska man till tirol ska man satsa pa västra tirol. Var i serfaus och fiss i söndags, det hade snöat en del, unfgefär vaddjup nysnö (saknar tumstock). Dock ligger det rätt dalig med snö som bas. Lavinläget är pa manga orter här 4, själv sag jag en hel del spontanlaviner, framförallt pa nordsidorna. Temperaturen gör att puderkvalitet är rätt trist. Den är ok, men bara under ett par timmar mitt pa dagen.

I övrigt ser det daligt ut i öztal, pitztal, kaunertal och paznaun. Det har snöat lite till och fran de senaste 2-3 veckorna men det varma vädret pajjar läget rätt kvickt. (16 grader i IBK i tisdags kväll kl 21...)

Har hört att voralberg ska va bra. Lech har tydligen mycket nu enligt vad jag hört dock sa har dom niva 4 där ocksa...

Österut har jag mindre koll pa läget, men om man ska hitta snö är det nästan glaciär som gäller och da kommer ju andra problem...

Summa sumarum:
Här är det rätt kasst, jag hittar en del ytor när jag är ute och söker, men ja är ju rätt flexibel eftersom jag inte har nagon tidspress. Dock tror jag att drömpudret lyser med sin franvaro i nästan hela alperna.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp