Snöskor hot or not!

Fnorling

Ny medlem
Snöskor hot or not!
Tjena, tänkte åka till kanada över vintern i år. Kicking horse närmare bestämt, vilket ligger nära rogers pass.

Vi hade så klart tänkt tura mycket där borta.

Så en enkel fråga, är det värt att köpa snöskor? Passar snöskor med boots?

Vad är era erfarenheter utav frågan?

Snöskor hot or not!
Är du seriös med att vilja tura mycket så skulle jag råda dig att investera i en splitboard, speciellt när du är där borta där det är mycket billigare. Fortfarande dyrt med en splitboard dock så är du inte säker på att du vill tura mycket är det kanske tveksamt.

Å andra sidan om du inte vill tura så mycket så är snöskor pengar i sjön det med.

Mitt tips är om du är säker på att du vill tura och vad du vill han för bräda, köp split. annars ha is i magen och kanske låna ett par snöskor eller om du har tur en splitboard för att testa. Köp hur som helst inte snöskor nya för det lär finnas en uppsjö på begagnatmarknaden där borta från alla som bytt till splitboard de senaste åren.

för att spara lite cash kolla efter en begagnad split
http://www.mec.ca/AST/ContentPrimary/Community/GearSwap/Snowsports/Snowboards.jsp
www.craigslist.ca är troligtvis dom bästa alternativen

Men visst funkar det att tura på snöskor och visst passar dom fint på snowboardboots. Ska du bestämt ha snöskor är MSR lightning ascent bra skit. Men det finns helt enkelt ingen fördel med snöskor över splitboard utom priset och ska du gå med skidåkare kommer det bli drygt.

Snöskor hot or not!
Är sugen på en splitboard. Men köpte ny bräda i vintras som jag är riktigt nöjd med, sen så tror jag inte finanserna räcker till för en splitboard.

Dom jag ska åka med åker skidor. Varför är det drygt att ha snöskor med skidåkare. Det går väll inte så fort för dom att få på sig stighudar och sen att gå går väll inte heller så fort?

Snöskor hot or not!
På snöskor väljer man ofta en lite annan väg, mindre traverserande och gärna lite brantare. Dessutom kan man på skor inte använda ett skin track optimalt. Min erfarenhet är att snöskor ändå är rätt ok. Jag har testat lite olika varianter i olika prisklasser och mina senaste kostade 700:- på en av de nya stora kedjorna. De dög fint för 1000 fallhöjd (mer testade jag inte) men det är klart att jag var långsammare än skidor på platten och på skrå. Däremot var jag snabbare vid byten. Skor är alltså ett helt ok alternativ för den som vill gå längre än att bara boot packa men inte vill trixa med eller betala för en split board. Jag är fortfarande skraj (kanske i onödan) för att åka iväg med endast en split som enda vapen och då är en bra bräda + skor ett rätt ok alternativ.

Det spelar större roll hur hikestark du är än vilka grejor du har skulle jag spontant säga. Många gånger har jag fått vänta på svaga skidåkare uppför men det är klart att ska jag jämföra själv så är jag själv snabbare på skidor än skor uppför. Om gruppen du går med är stark och du ska tura regelbundet i Rogers så bör du nog satsa på en split. Blir det mest slack country, timslånga turer och någon enstaka vända till passet så skulle jag gå på skor. Av praktiska och ekonomiska skäl. Annars kan man ju jämföra kostnaden för en begagnad split och ta det som rabatt på heli eller cat...

Snöskor hot or not!
Fnorling sa:
Är sugen på en splitboard. Men köpte ny bräda i vintras som jag är riktigt nöjd med, sen så tror jag inte finanserna räcker till för en splitboard.

Dom jag ska åka med åker skidor. Varför är det drygt att ha snöskor med skidåkare. Det går väll inte så fort för dom att få på sig stighudar och sen att gå går väll inte heller så fort?
Har du funderat på att klyva din bebis istället för att köpa en ny split?

Senast ändrad:
Snöskor hot or not!
Fnorling sa:
Det beror ju helt klart på vilka du åker med men du bör få ett litet "försprång" när de andra ska sätta på stighudarna. När väl klättringen börjar är dock stighudar mest troligt snabbare än snöskor, framförallt om du behöver spåra. Även om snöskor underlättar mycket är min erfarenhet (dock bara på platt mark) att man ändå sjunker ner ganska mycket, med skidor eller splitboard tenderar man att kunna gå på snön på ett helt annat sätt eftersom att man har en större understödsyta.

Senast ändrad:
Snöskor hot or not!
la_grave sa:
Vad hände med approach skis?
Jag kör på MTN Approach skidor. Funkar bra, viker ner till rimlig längd och vikt i ryggsäcken. Men de är oerhört veka i gångjärnen, inga problem om du går uppför en öppen backe men i skogen eller knixig terräng så kommer de gå sönder väldigt väldigt fort. Men betydligt snabbare uppför en snöskor. Sedan är det ju priset då...fördelen är att du kan ta vilken bräda du känner för och det går ingen stålkant rakt igenom brädans kärna...

Snöskor hot or not!
Fnorling sa:

Med skidor/stighudar så kan du glida ut i varje "steg" med snöskor får du ingenting gratis utan du måste gå hela tiden med i tillägg boots och snöskor som kommer väga betydligt mer än dina vanliga löpardojor.

Snöskor hot or not!
Ett relativt billigt alternativ är att tjacka Julas snöskor http://www.jula.se/snoskor-772185
De är out of the box bara skit(felet, som är samma problem med många snöskor, är att spännena är för klena och släpper upp efter ett tag). Men skruvar man dit ett par snowboardbindningar funkar de utmärkt.
Det är en femhunka plus några gamla bindningar (alt tjacka nåt budget på Stadium lr Intersport) samt lite pill att få dit bindningar (två borrhål per bindning).
Efter att ha hajkat brevid en lirare som körde den setupen, samtidigt som jag inte hade någonting, kan jag säga att jag körde rally till Jula för att tjacka upp mig på dem.

Fast det går att hajka i Kanada utan snöskor. Var i Fernie en månad och hajkade med ingen mer utrustning än en PET-flaska vatten. Är man bara ung och dum går det jättebra :)

Snöskor hot or not!
KaitsuH sa:
Hårdare och brantare traverseringar är helt enkelt omöjliga med snöskor.
Ja,
men:
isigt och brant rakt uppför eller blandat is/snö/sten eller smala ryggar är å andra sidan mycket enklare på snöskor eftersom de har "stegjärns"-funktion.

För leisure-hikaren som går någon gång i veckan och oftast 1-2h uppför så är snöskor fortfarande ett helt ok alternativ och ofta lika snabbt om man är hyfsat tränad.

Tillbaka
Topp