Snowboard Chile

Snowboard Chile
Hej, jag ska ut på en långresa under våren bland annat till chile/peru. Vore grymt spännande att testa på lite skidåkning där men vet inte om det är värt pengarna. Har fått höra att det är ganska dålig skidåkning och inte heller speciellt billigt? Någon som har koll? Jag kommer från Asien hållet och kommer därmed inte ha med mig bräda/kläder med mera. Är det dyrt att hyra detta på plats? Kan man överhuvudtaget hyra kläder? Typ byxor, jacka, handskar?

Tacksam för alla svar från folk som har varit i Anderna.

(Kommer inte ta mig till Argentina dessvärre så tips om orter där hjälper inte).

/Andreas

Snowboard Chile
Har inte varit i chile, men dock argentina. Snacket gick ju såklart på plats och jag hörde aldrig något om att chile skulle vara nämnvärt "sämre" än argentina på ngt sätt. Så stick du dit, argentina rockade iaf!

Beträffande gear så fanns det att hyra tror jag i argentina, men mestadels rätt sketna grejer... Skulle tro det är liknande premisser i chile.

Förresten, såg nu att du ska dit "under våren"... Du är medveten om att säsongen är tvärtom där va? Alltså skidåkningen drar igång typ i juli på en höft.

Snowboard Chile
Dålig skidåkning, nja, kassa liftar och dyrt i förhållande vad du du får? Jajamen. Liftkortspriserna ligger runt en 400 SEK och uppåt för en dag. I Santiago finns en hel del shoppar som hyr ut både kläder och annat, uppe på orterna så finns det en skiduthyrning, du kan nog få tag i kläder där också men har du möjlighet ordna det innan skulle jag satsa på det. Om du inte vill köpa kläder på plats dvs. Angående kvalitet på grejerna så kan du nog få tag på schyssta grejer på sina ställen om du gör research innan, men det kommer kosta...Om du ändå ska dit, passa på att åka skidor men som helhet så väljer jag nog Nya Zeeland före Chile om det ska åkas på sommarhalvåret.

Snowboard Chile
Jag drar vidare på frågeställningen. Överallt ser jag att säsongen börjar i juni, men hur är det före? Är alla system stängda? Hur svårt är det att ta sig till lite snö i exempelvis maj?

Kommer att vara i Chile i vår, vet ännu inte riktigt hur länge jag blir kvar. Packar nog ihop en boardbag hemma och om det känns aktuellt får någon skicka ner den till mig. Bör jag försöka få igenom tanken att skaffa splitboard före i så fall?

Snowboard Chile
Jakbob sa:
Jag drar vidare på frågeställningen. Överallt ser jag att säsongen börjar i juni, men hur är det före? Är alla system stängda? Hur svårt är det att ta sig till lite snö i exempelvis maj?

Kommer att vara i Chile i vår, vet ännu inte riktigt hur länge jag blir kvar. Packar nog ihop en boardbag hemma och om det känns aktuellt får någon skicka ner den till mig. Bör jag försöka få igenom tanken att skaffa splitboard före i så fall?
Säsongen börjar i juni och slutar i oktober, inga skidorter öppnar i maj,, ibland händer det att de inte öppnar innan juli, att försöka hitta snö går ju, men inget att rekomendera att göra på egen hand utan guide, mkt hög höjd och om du hittar snö så är det glaciärer,obefintlig räddningstjänst mm,, men annars är skidåkningen i chile dyrt men iallafall värt att göra minst en gång i livet,, Chile är långt från norr till söder mer än 400mil, Skidområderna sträcker sig från Santiago ner till Patagonien,, och många av dem är ganska olika i karaktären, så man bör ha gott om tid och en bra budget när man gör denna skidresa, vilket även borde innehålla Argentina, en varning dock för helgerna på orterna nära santiago,, packat med folk,, ni som har varit och skidat i Spanien vet hur latiner är i en lift kö (trattformation).
jag kan också rekomendera nattlivet i Santiago,, ojoj vilka damer,,
och glöm inte att besöka Patagonien, även om det inte är vinter där,, mkt vackert, att paddla kajak där är en STOR upplevelse,,,

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp