Snowboard från USA

Mullman

Ny medlem
Snowboard från USA
Tjena!

Tänkte att passa på att köpa en snowboard från USA, med tanke på att dollar är som den är.
Jag har en kompis som bor i USA som jag tänkte beställa hem brädan till och sen skickar han den som "gift" till Sverige. Har bara hört talas om att man kan gör så för att slippa moms osv, stämmer detta?
Är det någon som har erfarenhet av att göra på detta viset, vilka bör man skicka med? Och var landar priset på för frakten samt hur lång tid tar det att få den till Sverige!

Tacksam för alla svar!

Snowboard från USA
Frakt har jag tyvärr ingen aning om men när jag beställde från USA så tog det ungefär 2 veckor för mitt paket att komma hit.
Har för mig att mina varor kostade runt 1000 kr med frakt och tull, men är inte helt säker. Jag beställde ett first drop ställ förra året och allt gick på runt 650$ eller något liknande.

Snowboard från USA
Det skulle kunna gå, men om tullen öppnar och kollar så kan du anmälas för smuggling.
Tullen är rätt van vid att folk försöker skicka allt möjligt som gift. Gåvor får inte överstiga ett visst värde.

Från Tullverket
Gåva från ett land utanför EU

För att få ta in en gåva utan att betala tull och moms från ett land utanför EU så måste det vara en enstaka försändelse som är avsedd för dig eller din familjs personliga bruk. Den måste skickas från en privatperson till en privatperson och får inte vara värd mer än 500 kronor. Du behöver inte heller betala tull och moms om försändelsens totala värde överstiger 500 kronor men innehåller gåvor till flera personer i samma familj. Detta under förutsättning att varje enskild gåva har ett värde av högst 500 kronor och att det klart framgår vem som är givare och vem som är mottagare på respektive gåva.
http://www.tullverket.se/innehallao...anutlandet.4.20d5037f11c21cc27c280005006.html

Snowboard från USA
Tänkte göra precis som dig förra säsongen, min syrra bodde i USA och jag utnyttjade det till max o beställde en massa grejjer hem till henne (GoPro, jacka & byxor, googles, solglasögon m.m.). Tyvärr så kan ja inte hjälpa dig så mycket då jag i slutändan blev "rädd" för att skicka grejjerna hem till mig från henne pga av tull och frakt osv, så jag väntade tills hennes kille kom dit o hälsade på och sen fick han ta hem allting till mig :P

Så jag vet hur de e, känns som världens bästa idé till en början men ja tror inte det är de. Men om du ändå väljer att satsa på det så vill jag gärna höra hur det gick sen då man har flera vänner i USA :P

Snowboard från USA
Jag fattar inte varför alla är så rädda för att beställa från USA? ja visst det kan vara lite krångligt men även om man får betala både frakt och tull är det nästan garanterat billigare än att köpa i Sverige (i värsta fall plus minus noll..)

Jag har kört mycket motorcross och vi beställde nästan alltid grejer från USA (främst för att utbudet är mkt större), blev billigare trots tullavgifter då marknaden är så extremt mkt större i USA och även stor del av produktionen sker i USA så teoretiskt skar man bara ett mellanled.

Sen kan man däremot tycka att det är ett slag i magen för alla stackars butiker och distributörer i Sverige som kämpar för att gå runt. Om alla beställer från USA så kommer ju knappast utbudet öka i Sverige och garanterat inte priserna gå ner, men det är en helt annan disskusion.

Tullen är inte ute efter att sätta dit folk men dom har ett regelverk att följa och det är ganska solklart vad som gäller om man orkar surfa in på deras hemsida.

Vill man göra det enklare för sig så letar man inom EU då det teoretiskt inte är någon skillnad att köpa från ett annat EU land än från Borås i Sverige. (finns en del pengar att spara då t.ex England har betydligt lägre skatt på elektronik)

Ett tips är ju dock att gå ihop flera stycken och köpa tillsamans för att få ner den totala fraktkostnaden.

Lycka till!

Snowboard från USA
Jag beställde en Capita Horrorscope FK förra året från http://www.trusnow.com/ (tidigare sierrasnowboard). Passade på när det var rea och själva brädan gick på 244$ + Shipping 49$, totalt 293$. Vet inte om jag hade tur eller nåt, men jag slapp tull och sånt. De kom och lämnade brädan vid dörren, tog 3-4 dagar (har dock för mig att jag valde nån form av prioriterad leverans, det går att få det billigare men då tar det lite längre tid). 2050:- för en sprillans Capita Horrorscope kändes ganska värt iaf :)

Senast ändrad:
Snowboard från USA
godspeed sa:
Jag beställde en Capita Horrorscope FK förra året från http://www.trusnow.com/ (tidigare sierrasnowboard). Passade på när det var rea och själva brädan gick på 244$ + Shipping 49$, totalt 293$. Vet inte om jag hade tur eller nåt, men jag slapp tull och sånt. De kom och lämnade brädan vid dörren, tog 3-4 dagar (har dock för mig att jag valde nån form av prioriterad leverans, det går att få det billigare men då tar det lite längre tid). 2050:- för en sprillans Capita Horrorscope kändes ganska värt iaf :)
i slutet av året kommer du att få en avi från frakt företaget/dhl/UPS med tull+moms.

men ja det blir ändå billigare

Snowboard från USA
arborlover sa:
godspeed sa:
i slutet av året kommer du att få en avi från frakt företaget/dhl/UPS med tull+moms.

men ja det blir ändå billigare
Tvekar på det, men vi får väl se... det står på min kvittens "Tax: Free". Det varierar ju också vilket fraktbolag som levererar, i det här fallet var det FedEx.

Snowboard från USA
Jag vet att många inte har något problem med detta, men det kan ändå vara värt att veta.

Du som köpare har ansvaret att betala tull och moms om det är så att du inte får göra det automatiskt. Enligt lagen är det alltså ett lagbrott att strunta i att rapportera in varorna du köpt till tullverket.

Det är också ett brott för butikerna i USA att medvetet skriva ner värdet på varorna.

Snowboard från USA
Jag skulle köpa via ebay för typ 2 år sen. Vann auktionen, men när han skulle skickade till mig var paketet för långt och det skulle därför bli mycket dyrare frakt, så vi avbröt köpet. Köpte från England istället... Men köper man via butik kanske det funkar bättre...

Snowboard från USA
Varför inte beställa från England? Minst lika billigt just nu pga det rekordlåga pundet och man slipper oroa sig för tull och frakten är gratis hos dom flesta onlinebutikerna om man beställer en bräda ;)

Beställer man en bräda från USA som är längre än 155 blir frakten dessutom mycket dyrare.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp