Snowboard längd! Burton blunt

Jakobstenholm

Ny medlem
Tja! Jag har varit ute efter en "lättåkt" lekfullbräda och har kollat på burton blunt 154, och då var min fråga helt enkelt tror ni att 154 blir en bra längd för den typen av bräda? Jag är själv 173 cm

Ett generellt tips innan du startar en ny tråd är att söka lite information själv först, till exempel rörande forumets regler där bland annat följande står att läsa:
2. Forumets regler
2.1 Innan du skriver

•Sök igenom forumet så att ingen redan har ställt och fått svar på frågan du tänker ställa.
•Kontrollera att du är i rätt forum innan du postar ditt inlägg.
•Läs klistrade trådar i forum du tänkte skriva i.

En snabb sökning på snowboardlängd i forumet gav ca 36 träffar på 0,21 sekunder, snabbt! Då hade du bland annat hittat det klistrade inlägget: "Svar till alla som ska köpa ny snowboard!", som är proppfull av massor med bra information.

Så ta gärna och botanisera mycket bland informationen ovan så ska du se att du blir mer upplyst.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
Ett generellt tips innan du startar en ny tråd är att söka lite information själv först, till exempel rörande forumets regler där bland annat följande står att läsa:
2. Forumets regler
2.1 Innan du skriver

•Sök igenom forumet så att ingen redan har ställt och fått svar på frågan du tänker ställa.
•Kontrollera att du är i rätt forum innan du postar ditt inlägg.
•Läs klistrade trådar i forum du tänkte skriva i.

En snabb sökning på snowboardlängd i forumet gav ca 36 träffar på 0,21 sekunder, snabbt! Då hade du bland annat hittat det klistrade inlägget: "Svar till alla som ska köpa ny snowboard!", som är proppfull av massor med bra information.

Så ta gärna och botanisera mycket bland informationen ovan så ska du se att du blir mer upplyst.
Jo jag har sett den tråden men det var mer apecifikt kort.. 154 eller 147

Jo, men utan lite mer ingående information om dig själv och din åkning är det väldigt svårt att ge några (bra) tips, vilket du förmodligen hade kunnat läst dig till i ovan nämnda trådar.

Först och främst spelar din egna längd väldigt liten roll vid val av längd på snowboard, då är din vikt, åkstil, åkerfarenhet och personliga tycke mycket viktigare parametrar.
Så...
Vad väger du?
Hur åker du, hur vill du åka?
Vad har du för erfarenhet och bakgrund?
Vad (modell/längd/bredd) har du åkt på innan, hur trivdes du med det?
Vart kommer du att åka primärt (anläggning samt typ av terräng)?

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
Jo, men utan lite mer ingående information om dig själv och din åkning är det väldigt svårt att ge några (bra) tips, vilket du förmodligen hade kunnat läst dig till i ovan nämnda trådar.

Först och främst spelar din egna längd väldigt liten roll vid val av längd på snowboard, då är din vikt, åkstil, åkerfarenhet och personliga tycke mycket viktigare parametrar.
Så...
Vad väger du?
Hur åker du, hur vill du åka?
Vad har du för erfarenhet och bakgrund?
Vad (modell/längd/bredd) har du åkt på innan, hur trivdes du med det?
Vart kommer du att åka primärt (anläggning samt typ av terräng)?
Jag väger runt 80 pannor
Jag åker väl inte så agressivt gillar att "latja" runt i backen/parken. Har åkt på relativt hård
Bräda förut men det får mig att känna mig rätt stel! Skulle gissa att min förra bräda är 156-157 (under näsan) men har känt mig lite klumpig med det! Det kanske beror på att brädan kändes hård det vet jag inte men. Tack för alla hjälp jag får föresten!

Ok, när du skriver "latja" i parken, vad innebär det, leka på rails eller även hoppa i de stora hoppen, kanske även gå stort i halfpipen, åker du lika mycket bakåt som framåt?
Åka offpist är ingenting du planerar att göra?
Vad innebär relativt hård i sammanhanget, vilken bräda var det, märke samt modell?
Är det enda brädan du har kört på innan eller har du testat någon annan du kan jämföra med? En (för) hård bräda kan självklart hämma din åkning genom att den blir svårhanterlig.
Vart kommer du att åka primärt (anläggning samt förhållanden)? Det gör stor skillnad om du ska köra is i Tolvmannabacken eller midjedjup puder i Hemsedal till exempel.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
Ok, när du skriver "latja" i parken, vad innebär det, leka på rails eller även hoppa i de stora hoppen, kanske även gå stort i halfpipen, åker du lika mycket bakåt som framåt?
Åka offpist är ingenting du planerar att göra?
Vad innebär relativt hård i sammanhanget, vilken bräda var det, märke samt modell?
Är det enda brädan du har kört på innan eller har du testat någon annan du kan jämföra med? En (för) hård bräda kan självklart hämma din åkning genom att den blir svårhanterlig.
Vart kommer du att åka primärt (anläggning samt förhållanden)? Det gör stor skillnad om du ska köra is i Tolvmannabacken eller midjedjup puder i Hemsedal till exempel.
Hade en burton men jag vet inte vad det var för flex på den kanske 6? 7? Är osäker Har bara haft en bräda innan Jag åker inte nå jätte hopp.. Småhopp rails lite snurr. Men även vanlig pist åkning. Men vill ha något lättåkt och "förlåtande" om man kan säga så. Åker i princip inge puder eller pipe.. I övrigt så åker jag till 99% i tänndalen och lite åre

Jag tycker, utifrån Burtons produktbeskrivning, att det låter som en bräda som kan passa dig finfint. Då den är åt det mjukare hållet och aningen mer parkorienterad än Custom (Burtons allroundflagskepp) behöver du inte vara oroad att den ska bli för hård och/eller svårhanterad.

Däremot skulle jag rekommendera dig, dels utifrån Burtons rekomendationer men även persolig erfarenhet (jag åkte en Burton Custom 155 cm 1998, när jag var 16 år och vägde in på lätt flugvikt) att inte vara rädd för att gå upp lite i längd, framförallt då Blunt har full rocker (vilket gör att brädan får lite kortare åkyta och kommer upplevas som kortare).

Jag skulle säga att du som kortast skulle gå på 157 cm, men som sagt är det också väldigt personligt, och det faktum att du har haft "problem" med 156-157 cm innan kan ju göra att det låser sig för dig (det tror jag dock mer berodde på en för hård/svår bräda än längden på den). Det bästa är ju helt klart om du kan testa innan köp, eftersom det är du som ska åka på din bräda, inte jag =).

Lycka till med ditt köp!

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
Jag tycker, utifrån Burtons produktbeskrivning, att det låter som en bräda som kan passa dig finfint. Då den är åt det mjukare hållet och aningen mer parkorienterad än Custom (Burtons allroundflagskepp) behöver du inte vara oroad att den ska bli för hård och/eller svårhanterad.

Däremot skulle jag rekommendera dig, dels utifrån Burtons rekomendationer men även persolig erfarenhet (jag åkte en Burton Custom 155 cm 1998, när jag var 16 år och vägde in på lätt flugvikt) att inte vara rädd för att gå upp lite i längd, framförallt då Blunt har full rocker (vilket gör att brädan får lite kortare åkyta och kommer upplevas som kortare).

Jag skulle säga att du som kortast skulle gå på 157 cm, men som sagt är det också väldigt personligt, och det faktum att du har haft "problem" med 156-157 cm innan kan ju göra att det låser sig för dig (det tror jag dock mer berodde på en för hård/svår bräda än längden på den). Det bästa är ju helt klart om du kan testa innan köp, eftersom det är du som ska åka på din bräda, inte jag =).

Lycka till med ditt köp!
Okey! Tack så mycket det har hjälpt mig väldigt! Jag blir så förvirrad alltid när jag kollar men nu känner jag mig lite mera säker! Så tack så mycket! :)

Varsågod!

Överlag är ju tillverkarnas hemsidor rena guldgruvor vad det gäller information, specifikationerna kombinerat med produktbeskrivningarna säger ofta mer än vad min eller någons annans rätt subjektiva åsikt gör på ett forum som detta ;).

Produktbeskrvingarna är ju självklart lite kryddade men har du bara bestämt dig för ett märke kan du ju jämföra texterna med varandra (och det gör ju även tillverkarna till viss del, modell x är mer parkinriktad än modell y osv.) och på så sätt få ut värdefull information i ditt val av modell.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
Varsågod!

Överlag är ju tillverkarnas hemsidor rena guldgruvor vad det gäller information, specifikationerna kombinerat med produktbeskrivningarna säger ofta mer än vad min eller någons annans rätt subjektiva åsikt gör på ett forum som detta ;).

Produktbeskrvingarna är ju självklart lite kryddade men har du bara bestämt dig för ett märke kan du ju jämföra texterna med varandra (och det gör ju även tillverkarna till viss del, modell x är mer parkinriktad än modell y osv.) och på så sätt få ut värdefull information i ditt val av modell.
grejer va att jag har trott att 157 blir för lång pga att alla snackar om under hakan för den typen av brädor! Därför har jag varit inne på 154 modellen

"Under hakan"-rekommendationen ställer jag mig dock starkt ifrågasättande till, om man tar hänsyn till den skulle det ju betyda att jag (181 cm, 85 kg skolad men fri brädåkare) skulle köra samma längd som tonåring med växtvärk (181 cm, 65 kg nybörjare som aldrig sett snö), det köper jag inte överhuvdtaget! Den enda regeln som finns vid val av snowboardlängd är att det INTE finns några regler överhuvudtaget!

"För att ta reda på vilken skidlängd du ska ha räcker det inte med en standardformel för alla skidtyper." (Ola Rockberg, 2001). Uttalandet är visserligen klippt från artikeln Välj rätt längd på dina alpina skidor men går att aplicera på snowboardlängd också.

PS. Ett annat tips, du behöver inte använda "Citera"-knappen så frekvent ;), framförallt inte när det är en diskussion mellan endast några fåtal användare eller när det inte postas överdrivet med svar, trådarna blir så långa annars ;). DS.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp