Snowboard NOLL koll, nybörjare

mijoni

Ny medlem
Hej. Jag är HELT ny inom det här med snowboard, men till vintern skall jag kanske till Åre och jobba några veckor och jag tänka blanda nytta med nöje och lära mig åka snowboard.
Och eftersom jag inte har någon som helst koll på sånt här så tänkte jag be er om hjälp.

Vad behöver jag för i backen i klädsel? Skriv ner VARENDA klädesplagg, från trosor till hjälm. (Jag är en kvinna på 20 år.) Och kan även tilläggas att jag är en person som fryser rätt lätt, så kanske behöver jag något extra varmt?

Så som sagt, lista varenda litet klädesplagg som jag kommer behöva, trosor, strumpor you name it.

Jag har tänkt hyra snowboard och snowboardskor på plats men vad behöver jag mer för utrustning? Goggles? Vad för sort?

Ett PLUS vore om ni till och med kan länka varje klädesplagg, eller i alla fall de mest väsentliga, typ jacka, vantar etc.

Tack på förhand!

Senast ändrad:
mijoni sa:
cfb sa:
Tack för svaret, men aaaalldeles för dyr för min lilla budget. nästan 6000:-, jag hade tänkt mig ett totalpris på kanske 2000? Kanske 3
Nu kanske inte den overallen var så seriöst menat men det kan nog bli ganska tungt att komma ner under 2k. Vad har du redan? Äger du en vettig fleece, underställ?

Ska du ha en chans att komma under 2000kr är jag ganska säker på att du måste köpa begagnat, bara googles och en hjälm kan ju lätt närma sig din totala budget annars.

Endast en hjälm kommer att kosta ca 500-1000, genom att det är bland det viktigare att lägga pengar på. Och köp för guds skull inte säkerhetsutrustning begagnat, det är helt omöjligt att veta vad de har varit med om under sin livs tid.
Ifall du har en olycka i hög fart vill du veta att hjälmen har gjort sitt jobb fullt ut och skyddat ditt huvud. Risken är helt inte värd de extra hundralapparna du sparar.

Du kan kolla i någon av hi-sports affärer när dom har börjat med vinterkläder där kan det kanske gå att få ihop ett kitt för ca 2k

Senast ändrad:
Hej allihopa, tack för de svar jag fått, och jag var lite otydlig, de 2-3000 kronorna jag menade var egentligen bara budgeten för kläderna (jacka, strumpor, byxor, underställ osv), sen har jag inte räknat med hjälm och goggles i den budgeten, så jag är inte HELT ute och cyklar! :) Jag förstår att det kommer kosta en hel del med allt inräknat.

Däremot har jag en fundering över gogglesen, vad för typ ska jag ha? En kompis säger att det är väldigt stor skillnad på de olika linserna osv.

Sen i övrigt när det gäller klädsel, jag skriver en lista på det jag TROR man behöver så kan ni väl lägga till/ta bort saker från den istället så blir det nog lättare.

Hjälm
Goggles
Strumpor anpassade för snowboardåkning
Någon slags långkalsong
Trosor + sport BH
Långärmad tunnare tröja
Handskar
Snowboardbyxor
Snowboardjacka
Mössa? under hjälm? eller är det onödigt/trångt?

Vissa av er kanske skrattar, men jag har som sagt ingen erfarenhet av fjället eller snowboard och jag vill helst inte komma dit och inse att jag kommer frysa ihjäl mig eller har helt fel typ av kläder ^^

Sen kan ni gärna berätta om era egna erfarenheter av Åre allmänhet osv. afterski, nattliv, mat, osv. vore intressant o höra :)

mijoni sa:
Hej allihopa, tack för de svar jag fått, och jag var lite otydlig, de 2-3000 kronorna jag menade var egentligen bara budgeten för kläderna (jacka, strumpor, byxor, underställ osv), sen har jag inte räknat med hjälm och goggles i den budgeten, så jag är inte HELT ute och cyklar! :) Jag förstår att det kommer kosta en hel del med allt inräknat.

Däremot har jag en fundering över gogglesen, vad för typ ska jag ha? En kompis säger att det är väldigt stor skillnad på de olika linserna osv.

Sen i övrigt när det gäller klädsel, jag skriver en lista på det jag TROR man behöver så kan ni väl lägga till/ta bort saker från den istället så blir det nog lättare.

Hjälm
Goggles
Strumpor anpassade för snowboardåkning
Någon slags långkalsong
Trosor + sport BH
Långärmad tunnare tröja
Handskar
Snowboardbyxor
Snowboardjacka
Mössa? under hjälm? eller är det onödigt/trångt?

Vissa av er kanske skrattar, men jag har som sagt ingen erfarenhet av fjället eller snowboard och jag vill helst inte komma dit och inse att jag kommer frysa ihjäl mig eller har helt fel typ av kläder ^^

Sen kan ni gärna berätta om era egna erfarenheter av Åre allmänhet osv. afterski, nattliv, mat, osv. vore intressant o höra :)
Köp en hjälm som passar bra och är hyfsar varm, så slipper du mössan. Har även för mig att mössa försämrar hjälmens funktion på något sätt, men härär jag ute på djupt vatten, känner jag.

Goggles ska sitta skönt tillsammans med hjälmen och ha ett brett synfält. Här kan du lägga extremt mycket pengar, men upp till 1000kr även här kommer att räcka långt. Det kostar alltid lite extra om du vill ha möjlighet att kunna byta lins också plus själva linsen såklart. Detta är ett måste när man ska åka en hel säsong, men eftersom du är nybörjare och kommer nog inte komma upp i extrems farter så borde en allväders lins (orange oftast) fungera till en början.

Du ska som du säger till Åre så köp ett par goggles med ljust lins.

Oakley Hi-Yellow eller ett annat exempel Dragon Yellow Blue Ion. Dessa går att få tag på billigt från ebay och det är det enda jag använder från början av säsongen till runt mitten av mars.

Angående kläderna så är det ju en smakfråga så köp något på rea på en av dom större sidorna så kommer det fungera :)

Senast ändrad:
Hjälm borde du kunna hyra tillsammans med brädan etc. Inte lika kul som att ha en egen kanske men du får ju pengar över till annat, sedan tills nästa säsong kanske du tittat ut / testat en polares hjälm och köper en som passar dig precis :)

Tycker visserligen själv att riktig kyla är både skönare och mycket mer nyttigt än den fruktansvärda värmen,, men att frysa är ju aldrig kul. Se till så att du har lätt att röra dig i kläderna som du köper så att blodet flyter på bra och värmer dig och håll dig torr, överallt!

Finns second hand butiken kvar i Åre? Kanske även är för dyrt, finkamma blocket är mitt tips.

Secondhanden finns kvar i Åre men det är lite mer för nya kläder och svårt att hitta något riktigt billigt då det är vinstdrivande. Det är alltså privatpersoner som ger dom ett klädesplagg och ett pris vad dom vill ha för den sen lägger secondhanden på lite provision och priset blir därefter. MEN det är ju helt klart värt att kika in där och kolla vad dom har!

Skulle istället rekommendera div. facebook grupper.

https://www.facebook.com/groups/279254192101407/
https://www.facebook.com/groups/1419770221588581/
https://www.facebook.com/groups/448203491878340/

Senast ändrad:
Skydd:
Knäskydd
Skydd för svanskotan
Ryggskydd
handledsskydd
Hjälm

Kläder:
S K Ö N A boots
Långa strumpor funktionsmaterial
Underställ merinoull
Byxa o jacka
Stora vantar
Tunn balaklava

När man är ny ramlar man ofta på knä och rumpa. Efter många fall gör det helt enkelt jävligt ont och då presterar man inte fullt. Kolla in biltema, secondhand, blocket å tradera, lågriskedjor, Lidls veckoerbjudanden, utnyttja rabatter och kampanjer på sportbutikerna. Hjälm köper man ny. Den ska inte glappa nånstans så tänk på ditt huvuds form. Tunn mössa eller balaklava går bra men det ska vara sömlöst. Lite tunnare ytterkläder är att föredra. Ytterkläder ska andas men tåla regn. Ha med dig en tunn ryggsäck med en fleecetröja i, bra när man fastnar i liften. Enkelt skydd på svanskotan: gamla trosor, dubbelhäftande mattejp, vettig skumplast.

Btw, alla har åsikter om handledsskydd...

Jag är en riktig fryslort, men jag åker mig varm :)

Tack för flera jättebra svar! Känner mig lite klokare redan! :)

Däremot har jag ytterligare en fundering. Eftersom jag kommer vara borta i ca. 10 veckor +/- ett par veckor så funderar jag över om jag ska köpa bräda eller hyra?
Priset att hyra boots och bräda går på 1100 kr/veckan vilket betyder att jag kommer hamna på en slutsumma på över 10.000 kr. Är det bättre om jag köper utrustningen? Boots, binding och bräda? I så fall kan jag ju sälja den när jag kommer hem. Kommer jag tjäna på det?

Ska du vara borta så länge kommer du garanterat tjäna på att köpa egna prylar.
Och eftersom du kommer lära dig åka på plats så behöver du inga värstinggrejer.
Min första bräda betalade jag 700kr för, så det går att komma ruggigt billigt undan.
Det jag skulle lägga krut på är bootsen, dom vill man att dom ska va sköna.
Sen bräda och bindningar kan du köpa begagnat eller lågpris grejer.

Okej, då blir det nog så! Är det något särskilt jag bör tänka på när det gäller bräda? Jag är 172 cm lång och väger ca 60 kg. Och har aldrig någonsin stått på en snowboard förut.
Har läst en del om det och det finns ju mycket att tänka på :P finns ju många längder på bräda, hårdhet osv :P

finns en guide här på forumet har jag för mig, japp här e den:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=25327

de flesta verkar tycka att mjuk till medel är lämpligt på hårdhet för en nybörjare.
en del brädor kan hugga när man är oförberedd, ett sätt att förebygga det är t.ex att främre halvan är lite bredare än bakre halvan (directional shape), samt att man anväder s.k rockerprofil ist f vanlig camber. jämför med en banan, rocker då pekar ändarna på bananen uppåt, camber då pekar de neråt i snön. men goglar du lite på detta så hittar du massa bilder och dessutom info om alla hybrider som finns.

kolla tuben också, där finns hur många filmer som helst som förklarar hur man åker, hur man väljer rätt utrustning osv.

Glöm inte att ta ett par snowboardlektioner! Finns Examinerade snowboardlärare i åre så se till att boka ett par privatlektioner.

mijoni sa:
Tack för flera jättebra svar! Känner mig lite klokare redan! :)

Däremot har jag ytterligare en fundering. Eftersom jag kommer vara borta i ca. 10 veckor +/- ett par veckor så funderar jag över om jag ska köpa bräda eller hyra?
Priset att hyra boots och bräda går på 1100 kr/veckan vilket betyder att jag kommer hamna på en slutsumma på över 10.000 kr. Är det bättre om jag köper utrustningen? Boots, binding och bräda? I så fall kan jag ju sälja den när jag kommer hem. Kommer jag tjäna på det?
Du kan få tag på sjukt bra bräda + bindningar för runt 3000 nu, lägg sen 2000kr på boots och du har bra grejer som håller i flera år!

(enormt höftade priser)
Boots: 2000kr
Bräda+Bindningar: 3000kr
Hjälm: 1000kr
Googles: 1000kr
Jacka: 1500kr
Byxor: 700kr
Underställ: 800kr
Strumpor: 200kr
Handskar: 500kr
Liftkort: 0-4900kr (beror på vart du ska jobba)

Då lyckas du få in allt du behöver i samma budget som det skulle kostat att bara hyra brädan.

Senast ändrad:
Okej, så låt säg att jag köper bräda då. Vad tycker ni om denna? http://www.hollywood.se/birds-of-a-freather-fk-144/p/49640#filter-6 Nu har jag BARA gått efter utseendet, för som ni vet så har jag noll koll på sånt här, och flicka som jag är så vill man ju ändå att den är rätt fin :D
Men självklart kommer jag inte köpa efter utseende, så spcifikationsmässigt, skulle den passa mig?

Nybörjare
172 cm lång
60 kg vikt

Läste lite på länken iizy skickade, verkar som att en mellanhård bräda som är 152-157 cm lång är bäst för mig.

Hur är det med bindings? Är det storlekar på sånt också eller kan man köpa i princip vilken som helst?

Och en sak till, det finns snowboards för män och snowboards för kvinnor, vad är skillnaden? Är det bara att de kvinnliga är kortare och ser mer "tjejiga" ut och de manliga är längre och ser "manligare" ut?
För de kvinnliga har jag märkt inte har i den längden jag behöver (utefter vad jag har läst mig till alltså), dvs 152-157 cm lång. De flesta är under 150 på de kvinnliga.

Eller har det ingen betydelse om jag köper "manliga" snowboards?

En medelhård bräda på 146-149 skulle jag anse som en bra start :)

Största skillnaden är att tjejbrädorna oftast är lite smalare.

Angående bindningar så är det väl storleken där också som är största skillnaden även om det finns fler mindre skillnader, men det är ju även sådana små skillnader mellan olika märken.

är det safe att köpa snowboard via ebay? känns som att det är väääldigt bra priser där så man blir sugen. men vågar man?

Tillbaka
Topp