Snowboard till 12-årig tjej

• Trådstartare Trådstartare RWD
  • Start datum Start datum

RWD

Aktiv medlem
Min dotter vill börja åka snowboard.
Vilken längd skall hon ha.
Hon väger c:a 37kg och är 145cm
Tänkte leta efter nåt begagnat, så vilka märken bör man satsa på och vilka ska man undvika (bräda/bindning/boots)

Hon är duktig skidåkare men antar att det inte har så stor betydelse?

Tittade lite för skojs skull på blocket precis o hittade en fin capita stairmaster 138 med union bindningar för 1000:- kanske något lång för lilltjejen. Men nåt o växa i kanske. Skulle aktat mig för o köpa warp eller crazy creek eller stuf typ.

Ludd_3 sa:
Tittade lite för skojs skull på blocket precis o hittade en fin capita stairmaster 138 med union bindningar för 1000:- kanske något lång för lilltjejen. Men nåt o växa i kanske. Skulle aktat mig för o köpa warp eller crazy creek eller stuf typ.
Ok, tack. Har hört att Crazy creek inte ska vara så bra och mistänkte väl det samma om stuf och warp.
Kan 125-130 cm vara lagom?
Nåt annat man ska tänka på?
Finns det många typer av bindningar t.ex?
Rocker / tip rocker mm. Är det som på skidor typ? Hur mycket har brädorna utvecklats de senaste 5-10 åren?

Tror att en Burton Custom Smalls skulle passa fint. Dyker upp ibland på Blocket, jag sålde min sons alldeles nyligen tex. Den var 135, funkar säkert med något kortare runt 130 för din dotter. Såg en 130:a för ett par dar sen på Blocket, men den lär vara borta nu....

Annars tror jag inte märket har nån större betydelse så länge du som nämnts ovan håller dig borta från Crazy Creek, Warp och såna märken.

Bindningarna märker du rätt snabbt när du känner på dem om de är nåt att ha. Ska vara enkla att justera strapsen och öppna/stänga. Kör på Ride, Burton, Union, K2, Rome eller nåt sånt.

Viktigast av allt är att du hittar ett par boots som sitter som en smäck och är sköna att ha på fötterna :). Både jag och sonen kör med Vans boots, riktigt sköna.

Kommer funka kanon. Du överanalyserar lite, hon kommer ha roligare med en bräda på fötterna än i dina tankar :)

Senast ändrad:
Bejnan sa:
Kommer funka kanon. Du överanalyserar lite, hon kommer ha roligare med en bräda på fötterna än i dina tankar :)
Jo, tänker väl lite som när jag letar skidor till mig själv.
Hur som helst var jag på väg att köpa den (process small) men någon hann före. 900kr inkl boots så det hade nog varit ett kap.
Lutar åt en Hero smalls från 2011 nu.

Blev en Custom smalls. Två alternativ på bindningar K2 Vandal eller Burton mission smalls men de är på gränsen i storlek till bootsen.
Den info jag hittar säger att K2 passar till Burtons channel system.
Kan någon bekräfta det så vore jag tacksam.
Hämtar brädan på vägen upp till fjällen och har beställt hem båda bindningarna men vill helst inte släpa med båda.

Senast ändrad:
kjøp Burton binding om du har brett med the channel.

de er litt stivere i selve basen på bindingen mtp bare 2 kontaktpunkter i the channel :)

tror din dotter blir fornøyd med snowboarden :)

Sexylubben sa:
kjøp Burton binding om du har brett med the channel.

de er litt stivere i selve basen på bindingen mtp bare 2 kontaktpunkter i the channel :)

tror din dotter blir fornøyd med snowboarden :)
Tycker Vandal bindningen känns och ser stabilare ut samt att plattan var större och hade lite längre avstånd mellan hålen som är avsedda för channel-montering. Båda är ju juniorbindningar så antar att de inte kan jämföras med en Seniorbindning, men jag förstår din poäng.
Ska jämföra dem ikväll igen.
Men visst är det lösa muttrar som man skjuter in i "the channel" och därmed kan sättas på vilket avstånd som helst, det är väl själva poängen med den infästningen?

Tillbaka
Topp