Snowboardspel

Aceblues

Ny medlem
Snowboardspel
Hej,

Jag håller på å bygger ett snowboard spel. Så jag tänkte komma hit och få inspiration och förhoppningsvis nån som kommer med åsikter och kommentarer på det jag bygger. Spelet är byggt i unity3D och det finns en spelbar version på nätet. (Man behöver installera deras plugin för att kunna köra det)

Än så länge är det i alpha version, så det finns en hel del buggar och saker som kommer förbättras. Om nån är intresserad kan man gå in och testa på

http://www.kongregate.com/games/LetItRoll/the-snowboard-game

Ace
http://letitrollproductions.com

Snowboardspel
Har kört på mer vanlig gravitation i hoppen. Kommer dessutom va ett enda stort berg med massa missions och banor som man kan hitta. Den uppladdade versionen är ett mindre område, pga av filstorleken de tillåter där.

Snowboardspel
Har tyvärr inget datum än. Det är i alpha version fortfarande och det blir mycket experimenterande med olika ideer, så det kan dra ut på tiden. Sen beror det lite på exakt hur stort berget ska va och andra ännu okända faktorer :)

Snowboardspel
Gör det uber fett och släpp det på playstatioooon.
Tänk på att göra realistiska kläder och realistiska karaktärer så det inte blir för löjligt!

Snowboardspel
Ja, ska jobba på uberfetheten :) Är lite sugen på xbox-live. Har inte tänkt så långt långt än. Men Den utvecklingsmiljön jag använder går det bygga till både playstation 3 och xbox 360. Man behöver speciallicens från dem för att kunna publicera där dock.

Hade gärna gjort det realistikt, men det kräver väldigt mycket resurser och tid, vilket jag som ensam individ inte kommer klara tror jag. Så jag siktar på en mer stylead look.

Snowboardspel
Man kan landa alla trick, men om man släpper graben för sent ramlar man. Release animaitonen måste spela färdigt först. Ska ändra det, blir lite irriterande. Hastiheten på animationen ändras ju mer experience man får i tricken.

Snowboardspel
Hade varit sjysst om man typ måste tjäna pengar för att kunna köpa liftkort så man måste ta ett skitjobb som comvigutdelare eller nåt, å om man sneakar i kön blir man hatad å nerslagen.

realtid ska det vara så klart, så om man vill tjäna pengar för att resa till japan så måste man jobba 3 månader, äta nudlar, bo i en garderob och åka i den lokala skitbacken..

eller så får man väl köpa en trisslott. Där har du ju en idé som gör spelet beroendeframkallande. typ WoW,facebook...
du fattar säkert idén..

Snowboardspel
Pratar av egen erfarenhet eller? :)

Jag har funderigar kring just ett pengasystem, och vad man skulle kunna använda dem till. Som du säger lifkort, men även skoter och helikopter för att komma till vissa toppar och platser. Hm, lotter i spelet är ingen dålig ide. Man får hitta dem i backen och att de kanske ger lite bättre utdelning än triss då..
Sponsorer är en annan tanke jag har, som man får rabatt och senare stadig inkomst av.
Ska lägga upp det på min sida och då tänkte jag ha events bland alla som spelar, kanske även en liga som ger pengar etc.

Får fundera på det där med flera berg dock. Min tanke va att göra ett som är väldigt stort.

Snowboardspel
Aceblues sa:
Pratar av egen erfarenhet eller? :)

Jag har funderigar kring just ett pengasystem, och vad man skulle kunna använda dem till. Som du säger lifkort, men även skoter och helikopter för att komma till vissa toppar och platser. Hm, lotter i spelet är ingen dålig ide. Man får hitta dem i backen och att de kanske ger lite bättre utdelning än triss då..
Sponsorer är en annan tanke jag har, som man får rabatt och senare stadig inkomst av.
Ska lägga upp det på min sida och då tänkte jag ha events bland alla som spelar, kanske även en liga som ger pengar etc.

Får fundera på det där med flera berg dock. Min tanke va att göra ett som är väldigt stort.
Bättre utrustning, snyggare saker är ju bara en liten ide från min sida :)

Snowboardspel
Aceblues nått jag kom på är att jag tycker du ska hålla alla trick och sånt till en mänsklig nivå och inte som tonyhawk 2 där man kan göra trick som är värda 387689432468233458234 poäng.
Så realistiska trick och att gubbarna ser lite tjockarer ut som dom inte blir en sträck gubbe på en pinne.
Jävla coolt att du skapar spel jag har alltid drömt om att få jobba som spel testarre du har inga kontakter på EA och vet att dom är i behov av en gamer?

Snowboardspel
Kul att du gillar det ADouhan! :) Mycket inspirerande att jobba på när folk gillar det!

Är inne på det spåret du pratar om BataZion, om jag förstår dig rätt. Jag vill inte att det enda det går ut på är att snurra så snabbt och så många varv som möjligt. Vill ge utrymma för att köra med style. Man får en boost varje gång man slår sitt senaste trick, vilket är ett försök att få bort grejen att man hela tiden måste göra sjuka trick. I början av åket måste man göra enklare trick för att "spara" boosten även till senare delar av åket. Ska utarbeta en bedömning av style också som ger bonus på nåt sätt. Sen kanske man ska ha ett mode där man måste göra sjuka trick också.

Tyvärr har jag inga såna kontakter. Jag jobbar 80% på vanligt jobb och 20% på det här.

Snowboardspel
Precis inte ett nytt sfx liksom. Mer som skate att tricken man gör ska gå och göra på riktigt. Nått som hade varit överdrivet nice hade varit om du hade fixat den som en app så man kan spela spelet på sin smartphone.
Coolt att du skapar spel det är ju människor som dig som skapar botemedel mot tristess.
Jobbar du med projektet helt själv lr har du nån som hjälper dig med?

Senast ändrad:
Snowboardspel
Nått jag har märkt som du måste fixa är hur man gör tricken ta bort musen helt ur spelet lr gör att man kan ha valmöjligheter i vilka knappar man vill använda. Det kommer förhöja spelar antalet lite antagligen.

Snowboardspel
Och så man kan göra egna kläder/snowboards i t.ex photoshop och sedan köpa / sälja.
Eller ladda ner från en hemsida till spelet.

Om man ramlar kan man tappa sin plånbok så man blir av med pengar? haha :)

Multiplayer ?

Kanske lite mer park / jibb, lägga in kända parker/backar/berg.

Köpa hus? Så man har mer plats med kläder, snowboards & sånt.

t.ex hus för 20 000 har plats för 10 klädesplagg & 4 snowboards.

Senast ändrad:
Snowboardspel
Jobbar på det själv. Har alltid hållit på mycke med spel, och försöker starta upp mitt eget indiespelföretag. Drömmen hade ju varit att försörja sig på det, men just nu tjänar jag inga penagar på det.

Möjligt att en version kan komma till android iaf. Dom har inte släppt utvecklingsverktyget för indies än dock. Sen beror på det lite på hur mycket jobb det blir att skala ner allt.
Har jobbar med grafiken i helgen. Kommer förmodligen jobba mer med den, men jag tyckte det blev en klar förbättring:

Ska fixa så man styr tricken med piltangenterna i första steget. Borde göra en lista med de grejer jag jobbar på. Tänkte ha senaste bygget på min web också.

Grymma ideer Axel! Lägger till det mesta på min lista. Angående multiplayer får det vänta ett tag. Det bli väldigt mycket mer jobb och som jag ser det inte tillför tillräckligt till gameplay just nu, men det hade varit nice.
Däremot tror jag hårt på den sociala interaktionen, som ett slags offline multiplayer.
Har en ide om t.ex. tävlings events i big jump där man får 3 försök och varje hopp filmas, sen röstar alla på vinnaren. Belöning kan va allt möjligt, som pengar, möbler till sin lya eller andra skryttrofeer.

Snowboardspel
Back/frontflips
och så man kan rotera åt sidorna samtidigt som man göra flips
Butter
Switch som jag sa innan

Snowboardspel
Flips är med på listan. Vill inte att det ska va så lätt som att bara trycka på en knapp dock. Tänkte mer om det var några speciellt grabs?

Snowboardspel
Aceblues, jag är mycket impad av videon. Snyggt jobbat!
Ren nyfikenhet, hur bygger du banan? Är det blandat byggd bana med randomteränng? Använder du nån fysikmotor i botten?

Snowboardspel
tricks på rails / boxar som tex Tailpress, 50-50 som ger poäng

Senast ändrad:
Snowboardspel
Tack Carl! :)
Terrängen är en heightmap från början, som jag importerat till Unity3d. Där kan man skulptera mer detaljer. Har även gjort ett plugin till editorn för att kunna göra bigjumps, landningar kickar, pistade spår etc. Använder fysikmotorn till collisionsdetektering.

Snowboardspel
Animationen stämmer inte med tricket :P Hade en shiftyanimation först, men den va så ful. Så jag tänkte göra om det till att man kan bonka saker istället. Inte färdigt heller.

Snowboardspel
Man får dra musen till mitten på guben hoppa och sen klicka på höger knappen på musen.
Helt cleent att du lägger ner tid på sånt här. Om du har tid måste fixa fler challenges. Sluta ditt 9-5 jobb och börja sattsa all tid på spelskapandet. Du måste ha en local rastaman också i spelet alla byar har en local rastaman!

Snowboardspel
Rails ger faktiskt poäng nu, men det är inte helt uppenbart :P. Rotation på railen lägger till rotationen tricket, plus att det ger poäng om man lyckas pricka en rail. Ska göra lite flatlandtricks och lägga mer tid på rails, men det hamnar inte på toppen av todon tyvärr. Min tid är ganska begränsad. Skulle kanske göra en lista som man kan rösta på vilka features som är viktigast.

Ska absolut fixa mer challenges och nya typer av missions. Tänkte bland annat ha ett höjdhopps-mission.
Hehe, sant, rastaman måste me.

Tillbaka
Topp