Snowkite, sele och bräda.

Freak70

Medlem
Någon som har kunskap om snowkite?

Vilken typ av sele passar/funkar bäst, midje eller sitt sele?
Vilken typ av snowboard, mjuk eller hård. Lång eller kort?

Tack å hej//M.

Kör visserligen med skidor men en stoppad sittsele för kite är skönast speciellt när det blåser rejält. Använder ibland en klättersele när det blåser mindre och/eller man vill kunna få ned allt i ryggsäcken, speciellt om man har två kites med sig. Det blir ganska stora krafter och långvarig statisk belastning på kryss så smala remmar är inget man vill ha egentligen.

Smala remmar är värre än att åka släplift rakt uppför och sittsele är nästan som sittlift förutom benkrafterna för att hålla emot mot snön. Typ..

Beror lite på användningsområde tycker jag (kör dock också skidor). Kör man mest fram och tillbaka och inte trickar så mycket så funkar sittsele bra. Den sitter på plats och du får kraften lågt när det börjar dra på. Det är friare känsla med midjesele men den har också en tendens att glida upp (och gärna dra med jackan) ibland.

Tror midjesele är snäppet bättre på bräda eftersom underkroppen blir lite friare. Kör du t ex toeside en stund så borde sittsele kännas lite väl låst?

Toppturar man med kiten så är det skönt med en mindre sele, som snorkel säger, så man får med den i ryggsäcken på vägen ned. Det finns speciella raceselar som är bra byggda men ändå lätta att packa ihop.

Tjena!

(Första inlägget på Freeride)

Jag kör mycket snowkite och delar gärna med mig av några tips!

Först och främst kan jag inte nog rekommendera en dedikerad snökitebräda:

http://www.nobilekiteboarding.com/products/pico/pico-nhp-snowkite.html

Det kommer göra en enorm skillnad då en vanlig med mindre radie hela tiden vill "höjda" pga av carvingegenskaperna. En snökitebräda är mycket rakare och kommer "låsa fast sig" i snön på det skär du väljer att ligga på. Med en vanlig snowboard brände mina ben efter bara ett par kilometer, men med snökitebräda så körde jag 8 mil non-stop utan större problem! Det är också otroligt mycket bättre grepp på isiga förhållanden och du kan utan problem köra på en isig sjö!

Kör du snowboard så ska du absolut köra midjesele då du vill kunna köra både heelside och toeside. En midjesele kommer kunna snurra så att du kan få en bättre och bekvämare vinkel när du vrider dig.

Lycka till!

//D

Tillbaka
Topp