Snus till Kanada

Snus till Kanada
Hej!

På tisdag åker jag till Kanada och mellanlandar i Reykjavik, och undrar hur det är med snusen. Enligt snusbolaget får man ta med sig 200g tobak till Kanada (https://www.snusbolaget.se/nyhetsmagasinet/snus-pa-resan-i-sommar/) , men på Island så är snus helt förbjudet att ta in i landet, om jag förstått det rätt.

Kan man mellanlanda i Island med snus utan att betala böter eller få snusen beslagtagen?

Och hur dumt är det att ta med sig mer än 200g tobak till Kanada, hur noga är tullen?

//Marta

Snus till Kanada
Generellt är allt svenskt snus stenförbjudet på Island. Har du tur beror det lite på hur mycket snus du har med dig, men räkna med att minst bli av med hela laddningen om tullen tar dig. Har de en dålig dag (det har de ofta) kan du åka på böter. Jag vet inte var gränsen går för att bli inlåst för snussmuggling, men ha med dig i bakhuvudet att isländska tullen formellt har lagligt stöd för det. Tullen har ökat kollen ganska mycket sista året, för det smugglas friskt eftersom snuset blivit svindyrt på Island.

Snus till Kanada
Mellanlandar du eller gör du en stop-over?

Förra året flög jag först till Reykjavik, stannade där ett par dagar och flög sedan vidare till Kanada.
Iom att snus är förbudet så skickade jag ett gäng stockar till Kanada innan avresan. Till Island tog jag med mig några dosor för att det förhoppningsvis skulle räcka tills jag mottagit det jag skickat till Kanada.

Det var inga problem att få in snuset i Island, ingen tull eller kontroll ö.h.t.

Det var heller inga konstigheter med mitt paket till Kanada som innehöll ca 4 stockar.

Mellanlandar du bara i Island ska det inte vara några konstigheter dock.

Snus till Kanada
Vi mellanlandar endast på Island, kommer vara på flygplatsen i ca 2h innan nästa flyg går till Vancouver.

Vad beställde du snus och hur gick det med leverans, tull och pris?

Tack!

//Marta

Snus till Kanada
MartaSehlmark sa:
Vi mellanlandar endast på Island, kommer vara på flygplatsen i ca 2h innan nästa flyg går till Vancouver.

Tack!

//Marta
Köpte och postade det själv, inga konstigheter med tull eller pris. Kostade w/e postnord tar för ett paket till Kanada.

Snus till Kanada
edelovekillerr sa:
MartaSehlmark sa:

Tack!

//Marta
Köpte och postade det själv, inga konstigheter med tull eller pris. Kostade w/e postnord tar för ett paket till Kanada.
Skickade du det som gåva eller bara som vanligt brev? Och skrev du ditt namn + boende i Kanada?

Snus till Kanada
Om island är riskfyllt vet jag inte men i Kanada är det inga problem iaf, jag har vart i kicking horse 2 gånger, hade med mig 4st stockar första gången utan problem. Fick ju prata med tullen och visa dem allt snus som var 4 gånger så mycket som man egentligen får ha med sig, men kanadensare är ju som vanligt så snälla så det gick bra när man sa att de var för eget bruk.

Det finns även att köpa General snus, bara white portion dock tror ja i några orter i Kanada, Revelstoke och Whistler har vet jag på bensinmackarna, fler orter säkert också.

Lycka till med snuset, ett väldigt viktigt bagage för en skidåkare som snusar!

Snus till Kanada
Om ni mellanlandar kommer ni väl inte hämta ut bagaget? Då bör ju inte Island vara något problem utan endast ev att få in snuset i Kanada.

Snus till Kanada
Tänker att jag flikar in med en fråga här gällande snus.. Vad tror ni är bäst, att packa ner 1 stock i incheckad bag eller handbagage?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp