Söker Hjälm och Googles till säsongen och behöver tips/inspiration!

Hej!

Är på jakt efter hjälm och googles till säsongen men behöver lite tips på vilka/vilken kombination som är värd att beställa hem och testa. Tyvärr bor jag i en stad med ytterst litet utbud av dessa artiklar så måste beställa hem för att prova. Berätta gärna vad du har för hjälm och skidglasögon idag, alltid kul att höra:)

Stort tack!

Kan varmt rekommendera Smith Vantage samt Smith I/OX, Dom har fungerat kanon för mig som lätt blir väldigt varm och så ser dom snygga ut :D
Har haft främst poc-hjälmar(receptor, fornix) tidigare och inte tyckt att dom har ventilerat tillräckligt när det verkligen har behövts.

Rikta in dig på webbshoppar med fri retur å bytesrätt. Det går inte att rekomendera hjälm hjälm åt någon annan, det måste provas.
När du hittat hjälmen är det dags för glasögon som ska provas ihop med hjälmen.
Lycka till!
Farsan

Några cents nedan, högst subjektivt

Sweet protection igniter mips eller triooper mips är hög kvalitet men platt framkant så inte så nice med de flesta goggles som är rundade i sidorna. Skulle köpa en modell billigare från 17/18 då de gjort spännet flimsigt med magnet i årets modell IMO. True to size. Lite klumpiga i form, du ser ut som en tysk WWII-soldat med vattenskalle om du inte aktar dig.

Smith vantage - fick hem i dag. Grymt paket totalt. Ej åkt i. Tight i storlekarna så överväg sizea up som jag upplevde det. Snygg och nätt i det yttre. Inte lika varm eller bolstrad som tex sweet igniter/trooper.

Bubblare - scott symbol plus 2 d. Tight och snygg på. Lite märklig design gjorde att gogglesbandet när jag provade hjälmen gick konstig vinkel ”över öronen” väl lågt. Snug fit. Mkt hjälm för pengarna.

Apropå kompatibilitet goggles med hjälm, viktigast beakta framkantslinjen i hjälmen och gogglesarnas skärning (flat eller rundad). Se den här guiden, ingen aning hur korrekt den är dock el bär senast uppdaterad:
https://www.absolute-snow.co.uk/buy...akley-skisnowboard-gogglehelmet-compatibility

Otacksamt köpa hjälm över postorder. Hur man än mäter före beställning osv visar det sig rätt snabbt att man behöver prova och se.

Sweet igniter av något slag
Oakley Flight Deck XL

Hjälm skulle jag prova ut. Men för passformens skull vad gäller goggles, så kör jag just nu i Poc fornix backcountry och lite olika goggles som fungerar formmässigt. Favoriterna är Gloryfy Gp3 transformer pol (både polariserande och fotokromatiska historier, dessutom ganska svårförstörda- de råkade gå under larvfötterna på en pistenbully 600 förra våren och det gick liksom, ja... bra), Delayons Explorer med strong yellow respektive black- och space blue-linserna (oerhört smidigt linsbyte där och även dessa reptåliga utöver det vanliga, aldrig imma och bra konturförstärkning) och ett par Poc lobes från två år tillbaka som ofelbart levererar imma på mindre än tio minuter i shitfuck conditions.

Jag gillar starkt min Sweet Protection Igniter och Smith I/OX. De blir snyggt och har aldrig haft problem med imma eller dylikt.
Jag har testat många olika märken till Sweet-hjälmen, och Smith passar helt klart bäst. Tyvärr blir det fula glipor med alla Oakley, minst på Canopy om du ska envisas.

Tjejen kör med POC Receptor BUG och Oakley Canopy och Oakley Line Miner.

Det som är bra med Smith är att de kommer med två linser för olika väder. De allra flesta Oakley kommer bara mer en lins. Förutom typ Airbreak.

Summan av kardemumman:
Sweet hjälmar passar med Smith
POC hjälmar passar väldigt bra med både Oakley och POC(såklart)
Scott passar ju med scott, osv.

Har inte någon koll på Dragon etc, eftersom mest brädåkare och Benchetler (han åker ju iof likt en sådan) som kör med Dragon.

Här ser du:
Sweet Igniter - Smith I/OX (blå ram)(lins: dåligt väder)
POC Receptor Bug - Oakley Line Miner
POC Receptet Bug - POC goggles

Här ser du:
Sweet Igniter - Smith I/OX (svart ram)(lins:bra väder)
POC Receptor Bug - Oakley Canopy

Oakley Canopy är riktigt snygga om man inte vill ha lika stora som I/OX. Enligt mig näst snyggaste gogglen efter I/OX.

Långt inlägg, men ger dig förhoppningsvis en liten bild av läget iaf.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp