Sommarförvaring av snowboard, tips?

ebbaemilia

Medlem
Har ensäsongs gammal bräda som jag nu behöver sommarförvara, hur gör jag det på bästa sätt? Ska jag lämna in brädan för vallning och slipning innan jag lägger undan den för sommaren eller är det bortslösade pengar? Vilken valla är bäst att använda och gör det något om brädan står upp mot en vägg eller ska jag lägga den ner på hylla elr linkande? Ska brädan ligga på vinden eller i källaren för minst slitage?

Alla svar är välkomna :D

Jag brukar lägga på rejält med valla på alla skidor och brädan och inte sickla av dem, och sedan ställa alla grejerna på ett torrt ställe. Har svårt att tro att det spelar någon roll om man förvarar dem liggande eller stående, så länge det inte är fuktigt i källaren/förrådet/garaget/under sängen bör det vara lugnt. (Varning utfärdas för kringstående saker i förråd som kan välta in i brädor och skada belaget. :) )

Sicklar väck sommarvallan när det är dags att plocka fram grejerna till vintern igen.

Beror helt på om du har sintered eller extruded belag. Extruded behöver du aldrig valla, det har inga porer som kan suga åt sig vallan och kan därmed inte torka ut heller till skillnad från sintered belag. Där duger vilken valla som helst för att skydda från utorkning men mjukare är nog att föredra. :)

Låt brädan stå TORRT skruva av bindningarna och se till att bräda bindningar är helt torra kan bli tråkigt annars om du har haft otur och det rostat på sina håll. Om du ska åka på samma bräda nästa år så kan det vara värt att fylla i de djupa skårer som sten och annat som skadat din pärla waxning är ju till för sinterbased bara att checka upp din bräda.

Waxjob och slipning är ju när du känner för att skämma bort din vapendragare kan vara härligt att få ge sin bräda vad den förtjänar.

Ingoo sa:
Beror helt på om du har sintered eller extruded belag. Extruded behöver du aldrig valla, det har inga porer som kan suga åt sig vallan och kan därmed inte torka ut heller till skillnad från sintered belag. Där duger vilken valla som helst för att skydda från utorkning men mjukare är nog att föredra. :)
Hur vet jag vilket belag jag har? Brädan jag har är en Rome Gold från 2014 http://www.romesnowboards.com/boards/gold/. Har vallat brädan en gång men då visste jag inget om belagen…

@Timbre När jag köpte brädan var den redan lite rostig på kanterna, bara ytligt dock. Har inte orkat bry mig om detta men kanske bra att försöka göra något åt det nu innan sommaren? Hur tar jag bort rostet på bästa sätt isf?

SuperPop Core Matrix
StraightTriax30 Laminate
SinterSpeed Base <----
QuickRip Technology

Slipa kanterna räcker, lite rost får man alltid. viktigaste är att stålkanterna är hela och skarpa.
Kan vara kul annars att spara pillet till försäsongen. Finns ju risk att du blir hjärtkrossad om du tar och kollar in din utrustning så här precis efter säsongen.

Okej det var ju skönt att höra! (så jag inte vallat i onödan ;)) Är det gul valla som gäller när en vallar nu till förvaringen?

Tillbaka
Topp