sommarsäsong vid glaciär

sommarsäsong vid glaciär
Hej.
Jag har funderat på att dra ner till alperna i sommar och åka massa park på nån glaciär, tänkte höra om nån vet om det går att köpa nån sorts säsongskort på sommaren på nån anläggning? tänkte stanna en månad eller kanske längre. någon typ av boende borde väll inte va så svårt att hitta med tanke på alla vinterbummar bostäder som borde va lediga.
Kom gärna med förslag på ort med motivering. Det får förutom en bra park gärna finnas en del annat att göra både aktiviteter och lite nöjesliv. :)

Och är det nån som är sugen på att haka på ner till snön så hör av dej.

sommarsäsong vid glaciär
http://www.hintertux.at

bara för att jag gillar mayr-byn. orkade aldrig ens ta mig upp till hintertux när ja va där nere. dock så ska det ju vara bra park där och dom kör en del skicamps där osv.

hittade inget säsongs kort, men 21 dagar 400€ fanns det. finns kanske sommar säsong också, orkade dock inte leta så mkt.

sommarsäsong vid glaciär
Snörapport från stubai 21 maj 3 meter snö nu. Bra ställe, vart där v 12, 2 år i rad, kolla mina bilder.

sommarsäsong vid glaciär
Att stanna i saas fee mer än ett par dagar ser jag som ganska meningslöst. Jag kan inte fatta varför landslag och liknande väljer att àka dit när det finns glaciärer som hintertux som är runt 25 ggr större. Parken är väl säkert bara dubbelt sà stor. Zermatt är väl ok förutom alla raceàkare som ska trängas och stàngas som att det var Limp bizkit som röjde i liften....

Hintertux är för mig det solklara valet. Skön àkning, bra park, 700 fallhöjdsmeter och snuskigt bra liftar.

Ingen aning om stubai tyvärr. V.12 känns inte riktigt jämförbart med sommaràkning dock. Saas fee sägs vara grymt pà vintern ocksà men sommaren är nàt helt annat.

sommarsäsong vid glaciär
Har kollat upp lite mer om detta och kommit fram till följande.
Zell am see stor by med mycket turister och aktiviteter sommartid, har öppet skidåkning året runt dock stänger parken ett par månader under sommaren.

Stubai stänger under sommaren.

Hintertux, liten bym en viss transport tid om man väljer att bo i Mayrhoffen, grym park som dock stänger ett par månader under sommaren.

Saas fee, mellan stor by, ska ju va känt för bra sommar park och skön stämning även om en del har invändningar mot parken. Har öppet nästan hela året, stänger ett tag i maj juni sen är parken och allt igång resten av året.

Zermatt, stor by som ska va jäkligt mysig med en del som händer även om sommaren. skidåkning öppet året runt men parken är stängd maj-juni sen är den igång resten av året. nästan 1000meters fallhöjd på sommaren men lång tid i liften upp.

Tignes, mellanstor betongby med mycket engelsmän har en del aktiviteter på sommaren med. Har sommarskidåkning och bra park igång till slutet av augusti sen har dom stängt en ca en månad innan dom öppnar igen.

Les 2 alpes, mellanstor by med en hel del aktiviter på sommaren. ska ha bäst/störst sommarpark i världen, är öppet under sommaren till slutet av augusti sen har dom stängt till nån gång i oktober för det mesta.

Alla orter jag fått tag på nån i eller där det stått på hemsidan har nån slags sommarsäsongskort.

Har inte bestämt mej ännu för vart jag ska dra och hur länge jag ska stanna, har haft funderingar på att stanna ända till vintern, vore kul o nöta massa park o skatea och sola grilla festa o ha det allmänt soft. men då ska byn helst va hyffsat stor och parken inte stänga så känns som Zermatt eller Sas fee är dom enda alternativen isåfall om man drar i början av juli. Drar jag ett kortare tag blir det nog Les 2 alpes för deras grymma park och sen kanske surfa ett tag i höst istället,

sommarsäsong vid glaciär
Grym sammanställning!

Boende bör ju inte vara problem iom att de flesta byar är (jämfört med vintern) relativt döda (med viss risk för mindre öppet boende) - därmed ocksa kanske lite langtrakigt i längden eventuellt, kanske du borde satsa pa nagon by som har sommarcamps om liv i byn är viktigt för dig - zermatt (stoked), les2alpes (demonium/burton förr)... (kanske tignes har sommarcamps? kanske saas-fee börjar med camps igen?).

Om du skall aka i Juli ungefär kan du ju glömma Hintertux, Kaunertal, Kitzsteinhorn(kaprun). Stubai, dachstein, pitztal, sölden och nagra fler likasa av manga skäl.

Sommarparken i saas-fee var bra 2008 med grym pipe, inget större utbud pa boxar/rails men det fanns, kickers fanns bra med (men inget i jämf med vissas vinterutbud naturligtvis). Les2alpes är nog större?

Har aldrig sett parken i Zermatt pa sommaren men vinterparken är ju inte övertygande sa da är fragan hur sommarparken är - men de har ju camps där i.e. borde kunna vara bra.

Tignes (nybörjar)park (swatch snowpark tignes) pa vintern är ju inget speciellt (sma och fatal kickers men ett gäng boxar/rails), förutom pipen som e grym, sa samma fraga där hur det är pa sommaren? A andra sidan är ju val d'iseres vinterpark valpark det fetast man sett nagonsinn sa om de flyttar all satsning och kunskap upp till tignes pa sommaren sa kan det vara grymt!

Teoretiskt är det ju möjligt att aka bade i zermatt och saas-fee men praktiskt kanske omjöligt med tanke pa transport och liftkort...

sommarsäsong vid glaciär
Jag va i Les 2 hela vintern och måste säga att jag tror det är riktigt najs även under sommaren!! Vinterparken var stor och välunderhållen och vad jag hört av helårssäsongare så är sommarparken nästan bättre..

Om du kommer dit tycker jag definitvt inte du ska missa att åka neer till Venosc närmsta byn som man åker lift typ 500 meter neråt för att komma till.. För även om Les 2 är en ok by så är det sjukt mycket mysigare där nere och tror dessutom de har massor av sommar aktiviteter!

Om du vill ha bra transport till 2 tror jag dels det går bra förbindelser mellan grenoble och 2, samt även att det går några bussar från danmark, vet att de håller en dansk freeride camp där nere några av veckorna i sommar coh du kan säkert köpa in dig på en buss plats!

Tillbaka
Topp