Sommarskidåkning i alperna

mgbgt66

Aktiv medlem
Jag har googlat och kollat freeride men skulle vara bra med lite ny info...Vart ska man åka till i alperna? Passo Stelvio verkar ju bra men svårt att hitta info. Jag är inte sugen på att hyra bil. Kan ju vara kul med lite bad också och då passar ju tex Kaprun. OBS, jag är inte ute efter parkåkning utan bra pist som inte är allt för platt....svår kombo på sommaren. Jag är inte sugen på Norge just nu, har fått överdos av Noreg. Schnalstal verka platt, Mölltal eller Stubai kanske??

Hade inte kollat så mycket på Les 2 Alpes, fick för mig att det var lite mer jibb/park osv men verkar ju vara helt ok fallhöjd osv. Troligtvis smidigt att flyga till Lyon och så vidare. Fortfarande sugen på Italien och Passo Stelvio men säkert lite risk för lappsjuka där...

Zermatt is the shit!
Europas högsta skidåkning och bästa snö. Glaciären brukar hålla mycket bättre än både franska, italienska och österrikiska konkurrenter.
OK pipe och park, välpreppade pister. Mesta åkningen sker mellan c:a 3400-3800 möh, även om det går att åka från 3899 ner till c:a 3000. (Oftast får man dock gå sista biten till Trockener Steg, mellanstationen på 2900 m)

Backarna man åker i varierar mellan blå-röd i lutning.

Svårt med bad dock, men det finns sjysst utomhusbassäng och solterass på Mont Cervin, ett 5* hotell mitt i byn.

Skulle du vilja ha variation är det bara att dra till Saas-Fee som ligger i dalen bredvid, c:a 1h bilkörning fr Zermatt, alternativt några (kan bli ganska många) timmars randonné/hike från Zermatt-systemet. Liknande åkning, inte lika mycket folk i backarna.

Om du drar senare, så är ofta September riktigt bra. Med lite tur får du kall nysnö på glaciären och 20 grader nere i byn.

Tåg från Geneve, Zürich eller Milano.

Glöm inte att besöka restaurangen The Bubble, mitt i byn. Riktigt trevligt ställe!

Tillbaka
Topp