Sommartripp till Norge

PisteCarver

Aktiv medlem
Sommartripp till Norge
Funderar på en tripp till Norge i andra halvan av juni.
Folgefonna ligger hyfsat bra till söderifrån, strax efter Röldal som jag har kört till ett par gånger. Hur är Stryn och Folgefonna i jämförelse?
Det är långt (i körtid) mellan ställena, men säkert en vacker väg att åka. Om jag tar mig ända till Stryn så är Geiranger i närheten ett område jag gärna skulle vilja se. Vad speciellt bör man inte missa i Geiranger, som ser ut att vara otroligt vackert?
Har haft på listan att ta mig dit ända sedan jag såg den norska action-/katastroffilmen ”Vågen”.

Sommartripp till Norge
En mycket enkel, lätt och fin topptur från Djupvasshytta till Blåtind. Bara ca. 600 höjdmeter att huda upp. Där uppe har ni en fin vy till Gay ranger.

Sommartripp till Norge
Värt att kolla:
IMG_20240421_153350.jpg

Sommartripp till Norge
En mycket enkel, lätt och fin topptur från Djupvasshytta till Blåtind. Bara ca. 600 höjdmeter att huda upp. Där uppe har ni en fin vy till Gay ranger.
Tack för tips.
Jag turar tyvärr inte, har inte utrustning för det.
I Geiranger tänkte jag på utsiktsplatser som är värda att besöka.

Folgefonna och Stryn var åker man bäst skidor?

Sommartripp till Norge
Dalsnibba som man kan köra upp til för en översikt över området. Finns också en känd klippa som många går till.

Vet inte vad som är bäst men såg att det enligt google maps är 30 minuter längre till Stryn. Tror dock man oftast bor nede i dalen når man är i Stryn så blir lite köring varje dag. Själva Stryn ligger ännu längre bort.

I Loen en bit bortom Stryn finns det en fin via ferrata om man gillar sånt.

Sommartripp till Norge
Tack för tips.
Jag turar tyvärr inte, har inte utrustning för det.
I Geiranger tänkte jag på utsiktsplatser som är värda att besöka.

Folgefonna och Stryn var åker man bäst skidor?
Topphissen i Stryn är kanske inte i bruk? Om man gillar inte att tura, det kan vara värt att vara bara en dag i Stryn och betala 700 kronor för vad är det, "catski"? Också Juvvass sommerski är värt en dag. Och jag tycker, att rafting Sjoa Åsengjuvet är ett måste! Trollstigen! Flugfiske t.ex. i Lågen flugfiske zone? Jag tror @STORPOTATEN eller jag kan sälja dig "billigt" jätte bra flugfiskeutrustning?

Sommartripp till Norge
Jag har aldrig varit i Fonna, men är det inte ganska flackt där..? För några år sedan var ju parken dragplåstret dit men senaste åren har de inte haft någon park.

Stryn är brant och fint, men kanske behöver man hudar för att få ut något (nu när övre liften är stängd 🤷)

Åker du till Juvass kan du passa på att promenera upp på Galdhöpiggen- Skandinaviens högsta berg.
Från Juvas är det en promenad på 650 höjdmeter (vilket norska småbarn klarar galant ;)

Det finns hur mycket som helst att se i området. Själv så är jag sugen på att åka Sognefjellsvägen/tindevegen.

Sommartripp till Norge
Topphissen i Stryn är kanske inte i bruk? Om man gillar inte att tura, det kan vara värt att vara bara en dag i Stryn och betala 700 kronor för vad är det, "catski"? Också Juvvass sommerski är värt en dag. Och jag tycker, att rafting Sjoa Åsengjuvet är ett måste! Trollstigen! Flugfiske t.ex. i Lågen flugfiske zone? Jag tror @STORPOTATEN eller jag kan sälja dig "billigt" jätte bra flugfiskeutrustning?
Jaja, absolut. Vad vill du ha @PisteCarver - Enhands? Tvåhands? Lite flugor och en lina så är det bara att köra . ;)🤩

Sommartripp till Norge
Jag har aldrig varit i Fonna, men är det inte ganska flackt där..? För några år sedan var ju parken dragplåstret dit men senaste åren har de inte haft någon park.

Stryn är brant och fint, men kanske behöver man hudar för att få ut något (nu när övre liften är stängd 🤷)

Åker du till Juvass kan du passa på att promenera upp på Galdhöpiggen- Skandinaviens högsta berg.
Från Juvas är det en promenad på 650 höjdmeter (vilket norska småbarn klarar galant ;)

Det finns hur mycket som helst att se i området. Själv så är jag sugen på att åka Sognefjellsvägen/tindevegen.
På bilder ser Folgefonna bättre ut än Stryn. Sedan den högsta släpliften försvann i Stryn så finns det bara en sittlift som inte ligger på en glaciär vilket Fonna gör. Ser konstigt ut med en röd pist som går i sick-sack nerför sluttningen. Men Stryn har catski till toppen (fast dyrt).
Hade varit kul att höra från någon som varit på båda ställena.

Tura blir svårt eftersom jag bara har vanliga alpinbindndningar på mina skidor.

Sommartripp till Norge
Stryn har som sagt ingen piståkning att tala om. Det finns en transportled ned ifrån liften dock, men man åker inte dit för att åka pist. Fint är det dock och go stämning, och kör man gamla Strynvägen så är det en upplevelse bara det.

Är du i området så har du fastlandseuropas största glaciärmassiv (Jostedalsbreen) att titta på också (eller mer dess många förgreningar). Briskdalsbreen är en vacker, trevlig (och lite sorglig) promenad som jag kan rekommendera. Vägen dit utmed Fv724 är underbar (vid bra väder såklart).

Grejen är att är du på Vestlandet så är allt fint, kan inte gå fel.

Rullar du du vidare norrut så har du ju Geiranger som är väldigt vackert och Dalsnibba som en utsiktpunkt. Bodde med utsikt över Geiranger 2022 och det var kanon. Dock galet mycket Amerikaner, turistbussar och folk men det finns öronproppar.

Lite längre Norrut så hittar du Trollstigen, väldigt vacker vägsträcka!

Finns som sagt hur mycket som helst som du märker.

Klurar på en solotur dit i sommar, får se vart det blir då. Lysebotn i söder har jag länge viljat besöka, även Fonna och Juvas.

Sommartripp till Norge
Stryn har som sagt ingen piståkning att tala om. Det finns en transportled ned ifrån liften dock, men man åker inte dit för att åka pist. Fint är det dock och go stämning, och kör man gamla Strynvägen så är det en upplevelse bara det.

Är du i området så har du fastlandseuropas största glaciärmassiv (Jostedalsbreen) att titta på också (eller mer dess många förgreningar). Briskdalsbreen är en vacker, trevlig (och lite sorglig) promenad som jag kan rekommendera. Vägen dit utmed Fv724 är underbar (vid bra väder såklart).

Grejen är att är du på Vestlandet så är allt fint, kan inte gå fel.

Rullar du du vidare norrut så har du ju Geiranger som är väldigt vackert och Dalsnibba som en utsiktpunkt. Bodde med utsikt över Geiranger 2022 och det var kanon. Dock galet mycket Amerikaner, turistbussar och folk men det finns öronproppar.

Lite längre Norrut så hittar du Trollstigen, väldigt vacker vägsträcka!

Finns som sagt hur mycket som helst som du märker.

Klurar på en solotur dit i sommar, får se vart det blir då. Lysebotn i söder har jag länge viljat besöka, även Fonna och Juvas.
Tack för tipsen.
Stryn är alltså opistat vid sittliften och det är ”slush-offpist” som gäller i rödmarkerat område?
Grönmarkerat ovanför är alltså den nedlagda liften uppe på glaciären som nu nås med catski?
Tips på boende vid Stryn?
1713729897167.jpeg

Folgefonna ser ut att bjuda på både pist och offpist.
1713730102441.png

Sommartripp till Norge
Tack för tipsen.
Stryn är alltså opistat vid sittliften och det är ”slush-offpist” som gäller i rödmarkerat område?
Grönmarkerat ovanför är alltså den nedlagda liften uppe på glaciären som nu nås med catski?
Tips på boende vid Stryn?

Folgefonna ser ut att bjuda på både pist och offpist.

Senast jag var där (2019?) så var det bara pistat en stransportled ned efter sittliften, och en liten park. Men det blev mest offpist för min del (och hudar då liften havererade ..). Vet ej hur det kommer se ut i år. Toppliften existerar ej längre, blev hudar den biten till toppen. Bott på Folven Camping, standardställe men inte någon lyx. Finns ett hotell som ser fint ut i Hjelle men har aldrig bott där.

Sommartripp till Norge
Det finns fler campingplatser än Folven i närheten som är värda att överväga.
Viaferratan i Loen är grym även ovanför Folvens camping finns en liten Viaferrata och klippor för klättring.
Trolltunga ligger i närheten av Fonna.
Men skall du carva pist så skall du välja Galdöpiggen
Dom andra två är mer hopp å lek. Eller bra om du går för egen maskin. Stryn har stängt tidigt dom senaste åren medan Fonna har öppet längre. Galdöpiggen stänger först när det blir för mkt snö för att hålla vägen öppen fram åt hösten.
Kjerag är alltid värt ett besök, men ligger kanske inte den vägen ni väljer att åka.

Sommartripp till Norge
Tack för alla tips.
Har bestämt mig för att prova sommarskidåkning på skandinavisk mark i år. Folgefonna lockar mest med kombinationen glaciärsnö och havs-(fjord)utsikt, och sommarvistelse på havsnivå efter att den dagliga skidåkningen är avklarad. Föreställer mig en fisksoppa och en flaska vin i kvällssolen vid Hardangerfjorden.🍾🥂
Väderprognosen får avgöra när/om det blir av. ☀️😎🌊❄️⛷️

1714123688759.png

Sommartripp till Norge
Tack för alla tips.
Har bestämt mig för att prova sommarskidåkning på skandinavisk mark i år. Folgefonna lockar mest med kombinationen glaciärsnö och havs-(fjord)utsikt, och sommarvistelse på havsnivå efter att den dagliga skidåkningen är avklarad. Föreställer mig en fisksoppa och en flaska vin i kvällssolen vid Hardangerfjorden.🍾🥂
Väderprognosen får avgöra när/om det blir av. ☀️😎🌊❄️⛷️

Visa bilaga 32099
låter ju trevligt.
Och för oss som har elbil känns det bra att köra hundratals höjdmeter upp för att sen "få tillbaka" energin genom regenerering på nedvägen (istället för att få glödheta bromsar) ;)

Sommartripp till Norge
En kanske dum fråga, men har alltid undrat, går det att åka till dessa ställen på sommardäck eller måste man slänga på vinterdäcken mitt i sommaren? 😅

Sommartripp till Norge
låter ju trevligt.
Och för oss som har elbil känns det bra att köra hundratals höjdmeter upp för att sen "få tillbaka" energin genom regenerering på nedvägen (istället för att få glödheta bromsar) ;)
Ja, jag har erfarenhet från just det i februari när jag passerade Passo Foscagno på 2291 möh med SOC 66%, och när jag sedan kört ytterligare 24km och var framme i Bormio på 1225 möh, så hade jag SOC på 70%!
Tänk om det alltid hade varit nerförsbacke….:unsure:

Sommartripp till Norge
En kanske dum fråga, men har alltid undrat, går det att åka till dessa ställen på sommardäck eller måste man slänga på vinterdäcken mitt i sommaren? 😅
Jag utgår ifrån att det går att åka på sommardäck. Var en gång i juni på sommarskidåkning i Sölden och då körde jag på sommardäck upp till 2780 möh.
Skulle jag köra upp till Norge på sommarskidåkning när de öppnar nu i maj, så kanske jag skulle låta vinterdäcken sitta kvar.

Sommartripp till Norge
låter ju trevligt.

Man motorbromsar iofs även med en vanlig bil men det ger förstås ingen energiåtervinning... Samma växel ned som upp, det lärde jag mig efter åren i italienska backar.
Vi hade ju någon här vars "magkänsla" indikerade att han med sin laddhybrid sparade mer energi i nedförsbackarna än man förlorade i uppförsbackarna.

Önskar PC lycka till, och vi vill förstås utöver snöbilder även ses fotobevis på ett vårdopp i Geirangerfjorden! ;)

Sommartripp till Norge
Vi hade ju någon här vars "magkänsla" indikerade att han med sin laddhybrid sparade mer energi i nedförsbackarna än man förlorade i uppförsbackarna.
Kan ju ”stämma” om man bortser från bensinen som man också förbrukar på vägen upp. ;)

Önskar PC lycka till, och vi vill förstås utöver snöbilder även ses fotobevis på ett vårdopp i Geirangerfjorden! ;)
Jag gillar vinter och snö men inte kalla bad!🥶
Så det får du inte se, badar bara i temperaturer över +28 gr.
PS. Hardangerfjorden, inte Geiranger.

Sommartripp till Norge
I Stryn så stänger de vägen upp till skidcentret när det snöar. Så där behövs inte vinterdäck.
Hände oss en midsommarhelg för en massa år sedan. Åkte i 20 cm puder dagen efter :) .

Sommartripp till Norge
Kan ju ”stämma” om man bortser från bensinen som man också förbrukar på vägen upp. ;)

Jag gillar vinter och snö men inte kalla bad!🥶
Så det får du inte se, badar bara i temperaturer över +28 gr.
PS. Hardangerfjorden, inte Geiranger.
Klart du ska bada är ju en kul grej. Badade i varggranstjärnen 4 grader på sommaren och Ränndalsfallets kalla vatten. Friskt men härligt även om jag också föredrar varmt vatten.

Sommartripp till Norge
Ett bra val
Stryn är tycker jag ganska så meningslös när toppliften försvann.
Det var ju den som gjorde att det blev stora åkytor och öppna upp för de långa åken ner till vägen.
Vist man kan gå upp och gå tillbaka på vägen igen.
Men då gör inte den liften som är där så mkt nytta utan bättre att gå å åka någon annan stans.

Tillbaka
Topp