Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Har en sond där den lilla metalldelen som håller ihop de två större dellarna har hoppat loss. Är det lämpliigt att limma ihop dessa eller skall man klämma ihop dem med en tång eller bara slänga och skaffa nytt?
Generellt sett är jag inget jättefan av att uppmana folk till konsumption, men i det här fallet måste jag säga att det känns lämpligast att rekommendera nyköp om du inte kan få något bombsäkert tips från någon som kan anses vara expert (t ex någon som jobbar med lim angående limning). Du vill nog inte gärna stå och gräva upp sonden i ett ev skarpt läge för att den hoppat ur. En ny sond är ju inte fruktansvärt dyr heller.
Jag jobbar med lavinutrustning i Sverige, bl.a. ABS, ARVA, G3, osv.
Mitt råd är: Köp ny!
Som nämnt i tråden så kostar en sond inte så mycket, men den måste fungera vid tillfälle den måste användas. Håll inte på att mixtra med lavinutrustningen.
Kunskapshöjare: Det tar 14 minuter längre att lokalisera/gräva fram en person utan sond (men med transceiver och spade), jämfört med full utrustning. Så liv kan stå på spel om sond inte fungerar som den skall.
Hoppas detta hjälper till att fatta ett korrekt och förnuftigt beslut.