Sönderskalad skida, åtgärder?

qiau

Ny medlem
Hej!

Köpte skidor förra veckan och efter fyra timmars provåkning i det närmsta man kan kalla backe (Storstenshöjden utanför Örebro) upptäckte jag att yttersidan på ena skidan var helt sönderskalad.

Jag vettefan hur det kan bli så, det enda jag kan tänka mig är att någon annan har med stålkanten på snowboard/skida kört över min skida (eftersom det var på yttersidan en bit ner). Det konstiga är att jag borde märkt om någon gjort det.

Jag kan inte tänka mig att det påverkar funktionen på skidan, åtminstånde inte tillräckligt för att jag ska märka det. Men tror ni jag behöver göra något för att förhindra att det blir värre?

På bilderna syns det att det är rätt djupt, och man ser fibrerna som jag är lite rädd för att man kan trasa upp mer. Några tips och idéer?

Känns tveksamt att reklamera ngt som är självförvållat i.e inte fabrikationsfel...men epoxy är nog bästa tipset...

Tänk efter lite om du inte kan komma på hur skadan har uppstått. Om du bara körde "normalt" i en pist, så borde du definitivt kontakta din återförsäljare, en skida ska förväntas kunna stå emot normalt slitage, det där är inte normalt slitage efter blott fyra timmar.
Om du inte vet med dig att du varit ute i stenblandad offpist och lekt så rekommenderar jag att du bemöter din återförsäljare vänligt men bestämt.
Nu ser jag inte riktigt på dina bilder, men vid en sådan skada finns det en risk för vatteninträngning med delaminering som följd.

Åfan, så det är ett vanligt problem? Jag har precis mailat till Udens sport i Göteborg där jag köpte dem och frågat ungefär samma frågor som här.

Det ska absolut bli intressant att se vad de säger.

Lägg på ett lager långsamthärdande epoxy och värm limmet så att det blir lättflytande. Då tränger det in bättre i de öppna fibrerna och förseglar eventuellt läckage. Det enda som är risken är att du får vattenintrång någonstans. Det ser lite skumt ut med det gula som syns under fibrerna. Möjligen är det kärnan, men samtidigt ser skadan inte tillräckligt djup ut för att det ska vara det. Hur eller hur bör du täta skadan för att vara på den säkra sidan. Slipa sen till det lite så att det blir jämnt. Rent funktionsmässigt behöver du inte göra mer.

Är skidan ny skulle jag lägga lite tid på kosmetiken också genom gjuta upp lite med nämnda epoxy och sen slipa ner så att du får tillbaka den ordinarie formen. Maskera enligt tidigare kanter mellan grått och svart och spraya i två omgångar så du återskapar grafiken hjälpligt. Det lurar ögat effektivt och skadan kommer knappt att synas.

Är det mycket fiber som har försvunnit kan du också armera med väv, men det känns som överkurs i det här fallet.

Men testa att reklamera först. Min bedömning är att du ska ha rejält med flyt om du ska få nya skidor för en sån grej, men att testa kostar ju inget.

Senast ändrad:
Jag har bara åkt i pist, och dessutom väldigt lungt eftersom jag inte hade hjälm som jag brukar köra med. Sen när det är helt nya saker står man inte på speciellt hårt heller utan vill gärna känna lite på hur sakerna känns.

Det är mina första skidor jag ägt (efter att hyrt vid fyra tillfällen tidigare) så jag skulle väl inte påstå att jag har speciellt aggressiv åkstil :)

Min första reaktion var att jag blev väldigt förvånad över att jag inte hade märkt när skadan uppstod, förutom att man blir rätt less när något för 5000kr får en stor repa i sig efter fyra timmar..

Du har inte haft dom liggandes i en takbox och gjort en kraftig inbromsning / kört lite raggarsladdar? Om dom inte varit fastspända så slår skidorna lätt emot varandra. Alternativt att du varit lite oförsiktig när du slängt in dom i bilen?

Det där verkar mer vara en förslitningsskada än ett fabriksfel tyvärr. Väldigt tveksam till reklamation. Men, som MnO sa, att försöka är gratis.

Nix, ingen takbox. Ensamma i ett nytt & helt skidfodral under transport, liggandes bak i bilen.

Jag tittar på skidorna när jag står och väntar i liftkön, så jag vet "ungefär" när skadan uppkom. Dvs inom en tidsram för ett åk. Skadan är så stor & synlig så det är ingen risk att jag skulle missat att se det mellan två åk.

Det som förbryllar mig är att jag inte har märkt när skadan uppstod. För jag har fått uppfattningen om att materialet är tillräckligt tåligt för att det inte ska bli sådär om någon bara "kommer emot" med en stålkant. Jag borde inte kört på något i pisten som är hårt nog utan att märka det tror jag.

Givetvis får du skidan reklamerad. skida ska hålla flera år utan att tappa ovansidan
Head hade problemet för 6-7 år sen, de reklamerade allting

Tillbaka
Topp