Sonfjället i Påsk

Ceddan

Medlem
Sonfjället i Påsk
Tänkte ev. prova Sonfjället i Påsk, är uppe 25 - 30/3.
Siktar på dagstur. Undviker helst gå själv, så pm gärna om någon annan går i samma tankar.
Startar från Nysäter.

Sonfjället i Påsk
Är i Lofsdalen under påsk med
@mno, skulle kunna vara en lämplig dagstur därifrån. Skulle behöva få upp flåset lite inför en turresa jag har inbokad i maj.

Sonfjället i Påsk
Jag är uppe i Lofsdalen v.13-14 o är kanske lite intresserad, ja skulle oxå behöva vänja kroppen lite inför inbokad tur till Abisko.

Sonfjället i Påsk
Låt oss se vilken dag som det är vettigt väder.
Kollar Nysäter imorgon om det går något spår upp, så man slipper spåra hela vägen.
Samt funderar mer på Gråsidan nu, då det blir betydligt mindre plattmark att gå. Men låt oss se.

Sonfjället i Påsk
Gick upp på Gråsidan idag, startade i Nysäter. Trots väldigt mycket snö för årstiden var det stenigt högst upp, så gäller att hitta en ränna. Vi bor längs Råndalsvägen (i höjd med Gråsidan) och har haft -25 på nätterna och kom 4-5 cm natten mot Måndag, så snön har klarat sig bra men vinden gjort sitt, så var tredje sväng var lite småfluff (om man verkligen vill att det ska vara fluff å drömmer mycket).
Ingen topptur man gör för åkningen nedför. Men i övrigt en väldigt fin tur som man lätt gör på 2h om man inte har 15kg son på axlarna första 1,5km och pulka i skaklar på vägen hem.
Sånfjället (högfjället), såg fint ut och givet kommande dagars fina väder skulle en fin dagstur vara:
Start Nysäter - Upp på Högfjället - Ner i Solodalen - Upp på Gråsidan (östran sidan) - Ner på Västra Sidan av Gråsidan och avsluta med våfflor i Nysäter.
Det går skoterspår hela vägen upp till Nationalparksgränsen efter det är det inga problem att gå var som, det lilla snölager som ligger ovanpå skaren är ingen skillnad jämfört med att gå i de sk skidspåren på leden.
Hoppas ni får chansen kommande dagar.

Sonfjället i Påsk
Tack för bra uppdatering.
Upplevde min tur in i Sododalen på samma sätt. Bra väg in men vinden påverkar snön...
Även detta år med rekordnivåer tycks ha samma dilemma dessvärre...
Jag funderar om det är möjligt att korsa massivt och ta norrsidan mot Nyvällen ner... Kommer ev upp v14, ons-sön.
Tänker isklättring på Fettjeåfallet och turande på Sonfjellet om möjligt. Dessvärre är min turkompis ( brorsan) knäjusterad så allt är svajigt.

Senast ändrad:
Sonfjället i Påsk
Blev lite sugen också. Kommer upp till Storhogna söndag kväll. Skoter blir ju lite svårt när man inte har släp (ingen skoter heller). Någon som vet hur långt det blir att tura till Nyvallen från närmsta bilväg?

Sonfjället i Påsk
Närmsta vägen till nyvallen utan skoter är från parkeringen vid nysätern. Annars är det typ 17 km plattmark.

Jag skulle rekommendera att gå in från nysätern, upp på högfjället, ned i någon av bäckravinerna på ostsidan, upp igen, ned i sododalen och sen hem via gråsidan. Förutom fem km in till sododalen är det en effektiv och bra tur. Vill man ha brantare åkning är det inte så blodigt att ta sig till nyvallen heller, men vägen till och från sododalen är inte lika effektiv.

erik_lagg sa:
Blev lite sugen också. Kommer upp till Storhogna söndag kväll. Skoter blir ju lite svårt när man inte har släp (ingen skoter heller). Någon som vet hur långt det blir att tura till Nyvallen från närmsta bilväg?

Sonfjället i Påsk
Var upp på Högfjället idag. In via Nysätern till Sododalen och upp i kanten på ravinen under toppen samt ner i ravinen. Fin tur i superfint väder.

Efter att ha åkt ner från toppen. Lite hudande upp från Sododalen och sen kan man glida/staka ända ner till Nysätern.

Sonfjället i Påsk

Bild av Högfjället från väst från idag. Fortfarande mjukt längre ner men hårdare längre upp.

Senast ändrad:
Sonfjället i Påsk
Tjena
Funderar på att dra upp v16 och tura några dagar om prognosen lovar hyfsat väder, finns det några andra fina turer i området?
Kommer nog att bo i Lofsdalen.

Sonfjället i Påsk
Fick en hint av
@erik_lagg att det var växlande väder.
Vi hade +7 grader vid Klövsjö på söndagen när vi var i området och klättrade (-7 direkt på morgonen..)
Väderprognosen tyder på varm väder. Sorbé snare än fluff framgent, om det inte kommer en vår-dump.

Sonfjället i Påsk
Det blev aldrig någon Sonfjällstur för mig under förra veckan. Men det var fantastiska snöförhållanden i Klövsjö på fredagen så jag var nöjd ändå. Sen kom värmen efter lunch och försämrade fluffet och gjorde det till icke-fluff. Klövsjö verkar annars ha klart bäst snöförhållanden i Vemdalen och Björnrike klart sämst så man kan ju undra hur mycket snö det är på Sonfjället nu.

Sonfjället i Påsk
Hej vet att det var länge sedan detta forum var aktivt men är det någon här som har koll på förhållandena i nuläget? Vi är tre pöjkar som ska tura under påsken tar emot alla tips :)

Sonfjället i Påsk
Jag var uppe i helgen och tog några enklare turer på hudar, och passade på att isklättra vid Fettejåfallet/Bräckvallsisen. Det såg bra ut mot Nyvallen, nordsidan på Sonfjället (men vägen plogas inte till Nyvallen...). Nysätern är säkrare. Kolla med Johan Liljequist på sportbutiken i Björnrike om läget. Johan turar i området. Om ni behöver något för turen, stötta Johan med inköp på plats om ni tar hjälp av honom😉

Jag har tältat i Sododalen och toppturat i området. Ned mot Nyvallen är den optimala sidan...
(Kan dock vara lavinfarligt, brant, och släta markförhållanden)

Sonfjället i Påsk
Jag och frugan gick igår upp på Högfjället från Nysätern. Varken björnar eller människor. Kass snö, men förhållandevis djup. Hade hoppats på smör i vårvärmen men antar att den hårda blåsten satt P för det. Kanske två svängar totalt i mjuk snö, resten hård vågig skare. Enastående naturupplevelse dock, såklart. Missa inte fiket på Nysätern på nervägen (stänger kl 16).

Bilagor

• PXL_20210324_123833184.MP.jpg
    PXL_20210324_123833184.MP.jpg
    1.2 MB · Besök: 255
Tillbaka
Topp