Sony vegas pro eller final cut pro x?

vegas finns bara till pc och final cut finns bara till mac, så de borde bli ett ganska enkelt val. om du inte har båda dvs.

Senast ändrad:
Har jobbat ganska mycke i båda och tycker att final cut pro x är lättare att komma igång med och du får bättre resultat snabbare. Problemet med FCPX är att man måste konvertera allt media så programmet kan läsa filen.
I vegas kan man i stort sätt dra in vad du vill vilket jag stör mig på att man inte kan göra i FCPX.
I dags läget har jag en Macbook Pro Retina 15" som jag har bootcamp på och FCPX på os x och Vegas i Windows 7.
Jag använder mig av bägge beroende på vad det är för typ av film jag ska göra.

Felixus sa:
vegas finns bara till pc och final cut finns bara till mac, så de borde bli ett ganska enkelt val. om du inte har båda dvs.
Dock så går det ju att fixa så att man har som Windows i macbooken, dock vet jag inte hur man gör men min broder hade det.

Jag använder final cut pro x och det fungerar prima för mig!

Frågan är vem som köper en Mac och sen vill installera windows på den, likaså om man nu kör windows virtuellt med ex. Virtualbox så vill man nog inte redigera i en virtualiserad miljö

kevinMEkepil sa:
Felixus sa:
Dock så går det ju att fixa så att man har som Windows i macbooken, dock vet jag inte hur man gör men min broder hade det.

Jag använder final cut pro x och det fungerar prima för mig!
Det finns många guider på nätet hur man gör en Bootcamp.
Länk 1
Apples egna guide
Sen kan du också söka på youtube så får man se hur det går till också.

linder sa:
Frågan är vem som köper en Mac och sen vill installera windows på den, likaså om man nu kör windows virtuellt med ex. Virtualbox så vill man nog inte redigera i en virtualiserad miljö
Linder det beror ju lite på vad man arbetar med, jag arbetar som systemkonsult och behöver tillgång till både Windows 7 och OS X. Och varför kör man inte OS X på en PC?? För att OS X supporterar Windows 7 till typ 99% medans en Windows 7 supporterar OS X till typ 1%. Ser du möjligheterna??
Sen är en bootcamp inte en virtuell miljö utan en skarp installation.
Så att sitta och klippa i en bootcamp är absolut inga som helst problem. Blir precis som att sitta på din PC beroende på vad du har för hårdvara då givetvis.
Med bootcamp får man välja om man vill starta med Windows 7 eller OS X så man har ju kvar OS X i grunden.

Senast ändrad:
Jo då är det ju inga problem men om trådskaparen inte är speciellt bra i något av programmen så ser jag ingen anledning till att krångla med bootcamps :D

Däremot fungerar det ju klockrent :)

Tillbaka
Topp