Sova ute i åre Jan/Feb

iijy

Ny medlem
Sova ute i åre Jan/Feb
Tja.
Jag och kompis båda 17år. tänkte dra till Åre i jan/feb över en helg.
Men vi har inge boende så vi tänkte sova ute, eller sova vet jag inte gå runt iaf
så man inte dör av kyla. Vad tror ni om de ? skulle de gå? Kanske inte så kul att inte sova men de skulle nog gå ?
Någon som har några bra tips om vart man kan sova? eller om man bara ska gå runt för att hålla sig varm?

Senast ändrad:
Sova ute i åre Jan/Feb
tynander sa:
Tja.
Jag och kompis båda 17år. tänkte dra till Åre i jan/feb över en helg.
Men vi har inge boende så vi tänkte sova ute, eller sova vet jag inte gå runt iaf
så man inte dör av kyla. Vad tror ni om de ? skulle de gå? Kanske inte så kul att inte sova men de skulle nog gå ?
Det är väl int så smart. I gamla ica vid torget finns det billigt boende kolla med turistbyrån, kommer inte ihåg vad det heter

Sova ute i åre Jan/Feb
Har ni inte någon erfarenhet alls av att sova ute i minusgrader är det nog inte att rekommendera, frostskador är inte kul.

Vet ni däremot hur man gör, har ett bra tält, sovsäck, liggunderlag osv, så är det ju absolut inget omöjlighet, (har sovit ute i flertalet dagar i det klimatet, men som sagt med bra grejer och kunskap) men jag rekommenderar att tänker över det både en och två gånger, och inte blanda in alkohol, för då blir det farligt.

Räkna också med att det kan bli svårraggat i backen, "Ska du hänga med till mitt tält/bivack?" är nog inte så inbjudande. :P

Sova ute i åre Jan/Feb
För ett par år sedan när det gick en sjuhellsickes storm så var all tågtrafik avstängd i Åre, så jag och mina polare sov i huset vid åre centrral, funkade fint och kan tänka mig att ni kan göra det ett par nätter.

Sova ute i åre Jan/Feb
Förstår inte grejen riktigt. Men man börjar kanske bli gammal och bekväm. Skönaste som finns efter en dag i backen är ju att sätta sej i en snödriva och hm...ja?

Men kyla ska man väl inte leka med hur som helst. Frysa-ihjäl-döden ska ju vara lite lömsk och opålitlig.

Sova ute i åre Jan/Feb
sov en natt ute redan nu och känn på hur det känns, sov sedan en natt ute i december. Detta gör ni förstås intill erat hus eller någonstans där man kan gå in, då blir ni betydligt bättre förberedda och vet ungefär vad ni behöver för att sova ute, kan avslöja att en 200kr sovsäck från rusta inte duger...

Sova ute i åre Jan/Feb
max stänger ju vid 3 (eller liknande) finns nog nåt som öppnar 6.. men då blir de inte mycke sömn! inne på stationen kanske man kan sitta/sova?

Sova ute i åre Jan/Feb
Med inställningen: Här ska vi sova för vi var dumma nog att fara till Åre utan boende, Går ni nog inte så långt på. Men något i stil med att ni är strandsatta och i nöd kan ni nog ta er långt på.
Sov i väntrum, häng på max osv, 2nätter utan boende bör inte vara allt för svårt att fixa. Annars kan ni ju alltid göra inbrott i nån stuga om det knasar

Sova ute i åre Jan/Feb
nere på station, i nån random toalett, kanske kan ni slinka in i nått trapphus innan porten låses, möjligheterna är oändliga ;)

Lycka till! jag ser fram emot att veta hur det gick sedan, gör gärna en videoblogg om det går för det skulle vara sjukt kul att se på ;)

Sova ute i åre Jan/Feb
förra året låg temperaturen på -20 på dagen under en hel vecka, vågar inte gissa på hur kallt det var på nätterna.. men lycka till! jag skulle snejkat vid tågstation. väntesal lr liknande lär finnas.

Sova ute i åre Jan/Feb
Jag minns att det var två ryssar som säsongade i en koja av grenar i Pakistan förra året, funka finfint. (med skidutrustning från 70-80 talet)

Sen var det ju han som bodde i en såndär vindgrop under en gran i Åre i en sportlovs vecka för typ 15 år sedan i samma kläder. Det var tiden innan man kunde gå och duscha lite överallt. Han lukta finfint.

I USA finns det bortanför en skidort ett ruckel utan tak och vatten. Där bor det massvis med macho-bummare under säsongerna. De har bara öl/sprit och ved som intresse bortsett skidåkningen. Fint som snus!

Så om ni vet riskerna med alkohol och kyla, överlevnad i minusgrader och raggning i gamla blöta underställ, DONT DO IT!
MEN om ni inte har den kunskapen, KÖR SÅ DET RYKER det kommer bli det bästa ni gjort!!!

Got snowballs?

Senast ändrad:
Sova ute i åre Jan/Feb
Torpet är mitt tips till er. Ett av våningshusen är fulla av säsongare och där går folk in och ut genom porten väldigt ofta, så det är bara att vänta där cirka 15 min och sedan knalla in och sova i någon av korridorerna. Busenkelt om man är så dumsnål att man inte skaffar ett boende.

Sova ute i åre Jan/Feb
Jag tycker det låter som en toppen ide men om det blir för kalt så kan ni sova hos mig men du blir det brutalskedning hela natten och jag skedar inte snält.

Sova ute i åre Jan/Feb
Det kryllar av säsongare i åre, hyr en golvplats hos nått skönt gäng :) Billigare än stuga/rum och en aning smartare än att sova ute :D det är ju fan kallt i januari!

Tänk till nu grabbar! Det är ju inge kul att shredda utan att ha sovit eller vilat nå lixom

Lycka till! PEEEYS

Sova ute i åre Jan/Feb
Min gamla åre granne tältade uppe vid tott för några vintrar sen... Det gick bra sa han... duschade o så nere vid stationen... så bara ni har rätt grejor så kan man självklart sova "ute".

Sova ute i åre Jan/Feb
Prova om ni kan couchsurfa är mitt råd. www.couchsurfing.com Det är gratis och man träffar oftast trevliga människor genom det. =)

Sova ute i åre Jan/Feb
Jag ska flytta upp till Åre och har tänkt i värsta fall om jag så måste så skaffar jag mig ett ricktigt bra tält och sen så får jag sova i det tills jag hittar bostad.
Jag ska åka upp runt den första december och va där i två veckor fast då bor jag på vandrarhem och målet är att hitta jobb och kanske någon att bo hos för hyra fast i värsta fall som sagt så införskaffar jag en super sovsäck + super tält.
Finns det nånstans man kan duscha utan att man värkar som en mega luffare.

Sova ute i åre Jan/Feb
AtomicAxum sa:
Jag ska flytta upp till Åre och har tänkt i värsta fall om jag så måste så skaffar jag mig ett ricktigt bra tält och sen så får jag sova i det tills jag hittar bostad.
Jag ska åka upp runt den första december och va där i två veckor fast då bor jag på vandrarhem och målet är att hitta jobb och kanske någon att bo hos för hyra fast i värsta fall som sagt så införskaffar jag en super sovsäck + super tält.
Finns det nånstans man kan duscha utan att man värkar som en mega luffare.
Du kan duscha på HC utan att framstå som en "megaluffare".

Sova ute i åre Jan/Feb
HC=?
Som tur e så har jag råd med vandrarhem i två veckor innan jag måste åka hem har jag räknat ut så om jag måste stanna längre så får man väll komma på nån nödlösning.
Typ som sovsäck och och gräva ner tältet en bit i snön så de blir någålunda vindstilla trippla par långkalsonger och kanske duscha HC hehe några mer bra survival tips?
Vill man värkligen ha ett jobb i åre så får man nog kämpa för det me och kanske lida lite grand.
Men för att kunna rulla neråt måste man ta sig uppåt.

Tillbaka
Topp