Är själv inte förjust i ortovoxspaden, men det är rent subjektiva skäl

Accentsion och Black Diamond har flera bra spadar. Det du ska tänka på med Helipron är att du ska ha ett relativt kort skaft.
Har själv fått en rejäl smäll av att ha längre skaft som sedan smällt upp under hjälmen!
Accentsion spadarna är också trevliga då det går att stoppa ner en liten snösåg i i den.
Men om man bortser från märke så är det hållfasthet som är viktigast. Skaftet måste hålla att man bänder och slår med den. Bladet måste vara extemt hållbart, en lavin är hård! Att gräva en bivack är ett simpelt litet jobb i jämförelse med att gräva i en lavin bara ett par minuter efter att den gått! Allt i plast går bort. Det finns en del legeringar plast/metall som fungerar bra, men är du osäker så gå på metall!!!
Allternativ är isyxa och snöankare, två slingor och man har en spade som går att gräva i cement med
Nu orkar jag inte gräva fram spaden och kolla hur accention stavas, men det är något sånt. Har för mig att Ascention och Black diamond gick ihop för några år sedan... eftersom mina nuvarande stighudar som är just A säljs av BD!
Tyvärr som vanligt med mig, har inte alltid koll på märkena... använder bara prylarna