spelar bindningarna roll?

sbdey

Ny medlem
Hejsan, jag fick en snowboard för en vecka sen utan skor och bindningar. Jag undrar om jag kan köpa vilken bindning som helst och vilka skor som helst. :)

Tja igen, finns de olika storlekar på bindningarna? ska köpa skor som är stl 44 eller 43, vilken storlek bör jag ha på bindningarna om de finns olika storlekar.

Senast ändrad:
sbdey sa:
Tja igen, finns de olika storlekar på bindningarna? ska köpa skor som är stl 44 eller 43 ? vilken storlek bör jag ha på bindningarna om de finns olika storlekar.
det beror väl på vilken storlek på fötterna du har? om du har 42 köper du väl inte 45.
Jag åker inte snowboard och kan inget om det men tänka logiskt kan jag

de e klart att bindningarna spelar roll!!
Annars hade väl inte människor spenderat pengar på dem? det är helt enkelt skillnad på bindning och bindning om du förstår vad jag menar :)

de finns mjuka, hårda, step-in varianter, olika straps osv.

hursomhelst ska du lägga ner pengarna på boots i första hand, det är det viktigaste. ta de som sitter skönast, har du en boot som passar dåligt spelar varken bindning eller bräda någon roll. sedan tar du pengarna du har över och köper bästa möjliga bindning för dom pengarna. skippa warpbindningar och annat sånt skit, de kommer inte att hålla.

När det gäller storleken på bindningarna finns det nästan alltid \"size charts\" du går alltså bara in på tillverkarens hemsida och jämför din storlek på booten med storlekarna på bindningarna. vissa webåterförsäljare har också \"size charts\".
det enklaste är dock att helt enkelt gå till en affär och fråga personalen. ;)

hoppas detta hjälper dig lite även om jag inte är någon expert :)

//Rikard

Dirty-T sa:
sbdey sa:
Tja igen, finns de olika storlekar på bindningarna? ska köpa skor som är stl 44 eller 43 ? vilken storlek bör jag ha på bindningarna om de finns olika storlekar.
det beror väl på vilken storlek på fötterna du har? om du har 42 köper du väl inte 45.
Jag åker inte snowboard och kan inget om det men tänka logiskt kan jag
Hur kan du säga att du kan tänka logiskt när du inte fattade att han skrev ett "?" ist för "," ...?

Det spelar absolut roll vilken typ av bindning och vilka boots du köper.

Rent praktiskt så går det ju att välja vad som helst. Men sedan är ju den stora frågan om det är optimalt för just den åkning du sysslar med.

Vad är det för typ av bräda du har fått?
Vilken typ av åkning sysslar du med?
Hur mycket åker du?
Vad har du för budget?

Utifrån detta är det sedan lättare att fundera på vilken typ av bindning och vilka boots som är lämpliga för dig

Själv har jag mjuka burton custom bindningar på min lek bräda som också är ganska mjuk. På den bräda jag har för mer friåkning så har jag betydligt styvare bindningar. Med bootsen så tänker jag på samma sätt.

Köp burton eller union eller ngt annat etablerat företag som vet va dem gör. Warp o stadium går sönder efter en vecka ! Om du har 43-44 skulle ja ha ettpar large bindningar!

Mitt tips är som redan skrivits i tråden; Köp bra skor från butik som vet vad de sysslar med och som kan hjälpa dig att prova ut något som passar dina fötter. Vad gäller bindningar skulle jag köra samma teknik, ta med skorna och brädan in i butiken och testa så det funkar ihop. I mångt och mycket är de flesta stora tillverkare av bindningar rätt lika så varför inte satsa på Burton? knappast speciellt udda men med stört bra garantier på prylarna. Livstid på strapsen hos vilken som helst av deras återförsäljare om jag inte minns galet. Sånt hittar du inte vad gäller mycket annat här i världen=)

jOEL95 sa:
sbdey sa:
Tja igen, finns de olika storlekar på bindningarna? ska köpa skor som är stl 44 eller 43, vilken storlek bör jag ha på bindningarna om de finns olika storlekar.
är inte det storlek M eller?
Beror på märke på bindningarna, men som referens kan man kanske ta Burton. Ett par Thirtytwo Lashed 42.5 går precis i ett par Burton Cartel Medium -09. Ett par random Burton boots storlek 44 går inte i ett par Burton Freestyle Medium. Så jag gissar ett par Large bindningar av vilket märke som helst blir bra.

Grannen min bytte sina bindningar, Freestyle Medium mot mina Freestyle Large -09 och jag tror han har storlek 43 av Burton Rulers boots -08/09 modellen. Detta byte gjordes eftersom han tyckte hans Medium bindingar satt för tight mot dojjan.

Mvh
Peter

sCaz sa:
jOEL95 sa:
sbdey sa:
är inte det storlek M eller?
Beror på märke på bindningarna, men som referens kan man kanske ta Burton. Ett par Thirtytwo Lashed 42.5 går precis i ett par Burton Cartel Medium -09. Ett par random Burton boots storlek 44 går inte i ett par Burton Freestyle Medium. Så jag gissar ett par Large bindningar av vilket märke som helst blir bra.

Grannen min bytte sina bindningar, Freestyle Medium mot mina Freestyle Large -09 och jag tror han har storlek 43 av Burton Rulers boots -08/09 modellen. Detta byte gjordes eftersom han tyckte hans Medium bindingar satt för tight mot dojjan.

Mvh
Peter
Jag har Cartel Large och Burton Ruler i 43 och kan säga att det är fan precis att bindningarna inte är förstora. Har dock inte testat i medium men låter konstigt att dem inte skulle få plats där. För vad är de för jävla mellan storlek då.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp