Spelar kroppslängden ingen roll

helinerd

Ny medlem
Jag försöker hjälpa min fru att hitta ett par begagnade slalomskidor, och jag blir inte klok på det här med längden på skidorna.

Enligt en vanligt förekommande tabell (tex https://www.freeride.se/kopguide-att-valja-ratt-skidor/) så ska min fru som är 170 lång och väger 90 kg ha ett par skidor med längd 180-185 cm, men detsamma gäller för mig som är 200 cm lång och väger 95 kg.

Kan det verkligen stämma?

Det tas ingen hänsyn till längd alls?

Enligt ett annat (gammalt?) mått ska en nybörjare ha en skida som når upp till hakan, en medelgod åkare mellan hakan och pannan och en god åkare pannan och uppåt.

Det verkar mera logiskt, men man kanske bara ska gå på vikt, eller?

Gå på vikt, moderna rocker utrustade skidor är väldigt lätthanterliga
En längre skida är styvare och det är det som behövs för att hantera vikten på åkaren

//GC

Kan konstatera att Salomon fortfarande ger råd om längd på skidor utifrån kroppslängd (se långt nere här:
http://www.salomon.com/se/product/q-115.html )

Jag tror också att kroppslängden har viss betydelse - en längre person får ju en tyngdpunkt som ligger längre bort från skidan. Men jag inser att den allmänna ståndpunkten på Freeride är att kroppslängden inte har någon betydelse.

Kollade guiden ovan. Jag skulle även väga in hur pass vältränad man är. En som har mycket trivselvikt och mycket muskler kan ju väga lika mycket.

Sen varierar ju svängradien på skidorna med längden - längre skidor har oftare längre svängradie.

Årtalet brukar vanligen vara en del i det nummer som står stämplat i skidorna
Och med en om du håller i hop skidorna er du om dom har rocker eller inte
En rocker är ett omvänt spann, dvs skidan är böjd åt andra hållet än en traditionell gammal skida med spann.
rockern kan vara allt från
fullrocker=hela skidan har omvänt spann i olika stor grad beroende på om det är en pistskida eller friåknings/puder skida
Tiprocker= bara främre, 2-4 dm, delen av skidan är "felböjd"
Tailrocker, det samma som tip, men i bakdelen

/GC

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp