Sponsring, hur får man de?

smbif

Ny medlem
Hej !

Har en fråga angående sponsorer. Hur får man tag
i en sponsor?

Har ngn nått tips om vilka man skall vända sig
till och vad Ens färdigheter mm skall klara av?

Mvh Robban

För det första måste du bli en brantåkare av rang - och det tar sin lilla tid. Dessutom krävs det mycket blod, svett och tårar. En första förutsättning är att du är en excentriker av rang, för det andra krävs att du inte undrar hur man får tag i en sponsor - de får tag i dig - och för det tredje kan du ALDRIG påstå i din meritlista att du gjort säsong i Val Thorens. Ytterligare en viktig faktor gäller att du inte får vara rädd för NÅT! Inte ens för Farbror Bänght.

Bland övriga färdigheter som är rekommendabla finns:
- Inneha världsrekordet i Speedski.
- Inneha världsrekordet i KHE.
- Vara fotogenique.
- Ha rekordet i Tequila Knack på Knack Bar, Ios.
- Överlevt en säsong på Kamchatka.
- Vara en mediahora som med glädje ställer upp på nakenbilder i allehanda ologiska sammanhang.

Men är det bara gratisprylar du vill ha, alltså utan monetär ersättning för att använda dylika grejer räcker det med att slicka uppåt å sparka neråt. Det kan vara bra om du kan åka skidor också - men det ä inget tvång.

Det ovanstående kan också sammanfattas i uttrycket "du måste göra dig själv till ett varumärke som sponsor X får ut ett mervärde av att investera prylarna Y samt pengarna Z i". Sen får du själv klura ut vilka prylar ditt varumärke bäst (alt sämst för den ironiska generationens konsumentmösnter) korrellerar med.

/JCM - som vill tacka sina sponsorer Smirnoff, Zippo, Gothia Tobak, Solstickan, Private Media Group, Credit Banque Suisse samt Glock AG för ett härligt samarbete och tillvaratagande av möjligheter.

Att bli sponsrade verka vara det många strävar efter. Det är ju inte alla som har turen/skicklighet att få något skidmärke som sponsor eller för den delen ett häftig vapen-tillverkare.

Av frågan att döma tillhör du ej heller ägaradeln eller den nyrika samhällsklassen. Om jag utgår från att du är en normalbegåvad skidåkaren med halv säsong i något skidsystem är dina chanser för en av de större sponsorerna lika med noll.
Nu skall du inte misströsta för det! Det finns andra vägar att vandra.

Jag föreslår tre alternativ

Staten:
Om du begår ett någorlunda alvarligt brott tex grovt rån, dråp eller varför inte narkotikasmuggling. Kommer du att få alla kostnader betalda, inga bekymmer med hyra eller husrum. Maten är enligt ryktet ganska bra och om du sköter dina kort väl kan få riktigt goa kamrater.

Sälj din själ:
Räkna alla som ger dig pengar som sponsorer. Om du börjar göra dumheter mot betalning kommer erbjudande att börja strömma in. Tex. du får 100 spänn om du åker till Åre under påsk, 50 spänn om du äter gul snö. Du kommer garanterat att ha flest sponsorer av alla, och så länge du klarar dig oskadd är det ju lugnt.

Okända företag:
Kalles mack, Bengts burgare, Svetsar Sven och Slamsugarna är alla småföretag som nog kan tänka sig att kasta in några kronor för att få deras logga på din rygg. Jag är helt övertygad att du inom detta fack hittar mer pengar än du skulle få av tex. Scott.
Men nackdelen är att det inte är riktigt lika ”fiiiiint” med dessa sponsorer. Därav den stora skaran som känner sig bättre sponsrade av att de får ett par lagg och några brillor än om det skulle få samanlagt 30-papp av ”sibylla-mojarna” i hela norrland.

Mes

Att skaffa sponsorer är egentligen det enklaste som finns. Gör
något som ingen annan har gjort förut.

Se bara på super loosern Göran Kropp, cykla till Mount Everest, bär
upp all packning själv, bestig berget utan syrgas, bär ner skiten
igen och cykla hem. Hur enkelt som helst.

Problemet är bara att komma på saker som ingen annan har gjort
tidigare och helst sådana saker som ingen kan kopiera. Jag minns
tydligt mina första sponsorer - bic tändare och kemetyl T-röd
(tändvätska). De sponsrade mig för att jag var först att åka
Poubellen naken och brinnande - dock varade det inte länge förrän
mängder av påtända (i dubbel bemärkelse) människor sågs i
backen. Det tog sådana absurda proportioner att folk även började
tända eld på sig själva i barlokaler (kan ni tänka er). Min sponsor
drog sig helt sonika ut, mest p.g.a att försäljningen av kemetyl
T-röd minskade eftersom folk använde sig barens alkoholhaltiga
drycker som tändvätska istället.

Eftersom folk idag är så kreativa, påhittiga och extrema så blir det
bara svårare och svårare att hitta på nya saker som imponerar på
sponsorerna. De saker man kan göra idag är ju ofta är förenade
med döden eller hemskt lidande, och vem faan vill offra sitt liv för
ett par nya fåniga reklamskidor.

Det finns dock en sak man kan göra för slippa äventyra sitt liv för
att få gratis prylar: SNO SOM FAN!!!!

Du ska iallafall kunna ta dig ner från barnbacken endast iklädd en chockrosa kanindräckt efter afterskiin, och det är inte det lättaste.

PS. Berätta inte denna hemlighet för någon

Några lediga Göran-Kropp-sponsrings-tips:

- Flyta över atlanten
Kräver uppladdning i form av ökat lager underhudsfett. Hoppa i vattnet vid Bergen och flyt med strömmarna över till Staterna. Scan eller Arla borde väl kunna ställa upp med såväl deg som fett.

- Första kite telemarks expedition uppför Mustagata
Lite knivigt att lära sig kitesurfa uppför i snejkposition, men sen är miljonerna dina.

- Everest
Som Kropp fast på riktigt. Du kliver ur lägenheten naken en måndagmorgon. Sedan är det bara att bestiga världens högsta berg. Du kan fälla en hjort och bereda skinnet till en fäll att svepa runt kroppen. En kurs i metallurgi rekommenderas när du ska bryta järn och framställa stål för att slutligen gjuta delarna till den cykel som ska ta dig till Everest via Iran. Glöm inte att du absolut inte får ta hjälp av någon utomstående. Efter denna strapats kommer föreläsningsarvodena skjuta i höjden.

- Expedition Robinson
Dokusåpa tricket är en genväg till gratis skidsemestrar. Prata puder med kameran, tillverka skidatrapper av kokospalmer och ha en stickad mössa hela programserien.
Peak Performance kommer att höra av sig.

Fler tips kommer...

Många svar och många snillen som spekulerar... utom Snerka förstås som ju har örnkoll på vad som krävs, precis så gjorde jag när jag landande mitt första kontrakt... :-)
Det enkla svaret på en banal fråga är: spons får man inte, det förtjänar man . De kommer till dig när du är värd det.

Teliskite forever...

Av svaren ovan ser man att "spons förtjänar man - det är inget man ska skaffa själv" är en genomgående tanke. Tjurskit! Det handlar om att sälja sig själv som en jävligt bra skidåkare. Se till att synas i media (tidningar, sajter) och gör en snygg presentation som du kan trycka i händrena på eventuella sponsorer. Glöm inte att alltid efter avslutad säsong tacka dina sponsorer på något sätt, ex med ett snyggt foto i en ram eller liknande så att de känner att du uppskattar deras stöd. Var ödmjuk inte kaxig. Själv har jag ingen erfarenhet av skidbranschen men från annan sport. Lycka till!

Tror ni man kan få VISA eller American Express att sponsra en ANTIKROPPEXPEDITION?

Jag planerar en jordenruntresa ikädd endast smoking, kreditkort och pass. Har någon gjort detta förut? Om inte, visst borde väl något av ovanstående företag nappa. Tänk vilken massmedial cirkus man kan göra av detta...

Strategin är att inte bära med sig någonting som går att köpa, endast flyga (bissnissklass) och åka taxi (limme). endast bo på femstjärniga hotell och naturligtsvis omge sig av de vackraste kvinnorna i världen!

Vad tror ni?

MVH/MM

PS! Först skrev jag "vackraste kvinnorna på platsen" nu har jag ändrat till "vackraste kvinnorna i världen". Detta efter en första kontakt med Am.exp. som inte är helt ointresserade. De verkar dock lite så att säga "tagna på sängen". DS!

PS2! Visst finns det femstjärniga hotell och Michelin märkta krogar i ShampoX? Och vem är den mest åtråvärda kvinnan i dalen? DS.

PS3! Jag har börjat titta igenom samtliga Bondrullar för att hitta lämpliga platser att besöka, här finns en hel del spännande... Tar tacksamt emot förslag. Observera att det skall vara exklusivt på ett eller annat sätt och gärna kombinerat med skidåkning. Eftersom jag inte kommer att bära packning måste dock det vara möjligt att köpa full utrustning på platsen. Allt från kalsingar till "Freeride Superhero Skis". DS.

de är sant som dom säger. för att bli sponsrad måste man:
1. vara jävligt duktig
2. synas i media
3. sälja sig själv
4. till o göra den där dubbla backflippen framför alla kameror som finns
5. antagligen ha sex med nån som man i vanliga fall bara skulle tro att de va en biologisk toa...
so there you go...ut o kör

stackars liten! så många pukade svar från så många vanabies!! ta det lungt bli jävligt bra! och börja med att snacka med skidförsäljarna på orten där du lägger dinna repor! så gjorde jag och fick träffa en återförsäljare av lagg från staterna det resulerade i att jag "tvingades" dema skidor för massa semestrander italienare! och sedan stog jag där med en massa reklam t-shirts och 1 par lagg!
i två sessonger fick jag prylar av dom. märket är ganska okänt i europa så dom ville synas! under 2 sessonger fick jag bara 1 par! men fick annat ex: hjälm, tröjor, fliesväst. är ju inget proffs kontrakt direkt men bättre än inget!

for det første, så må en være dyktig på det en utøver. det andre være med i konkuranser slik at du får vist hva du kan og den tredje og den viktigste er at du må nesten kjenne noen som kan få deg inn i miljøet eller kjenne noen som driver med sponsing. det går ikke bare på å være dyktig, for det er mange som er dyktige.

asså det är val bara att tävla och prestera bra så kommer dom till dej, men jag vet också folk som har skickat in filmer och diverse och fått spons på det sättet.

Inga problem, jag känner många som inte förtjänar kontrakt, men de har skaffa både A och B kontrakt genom att skicka in filmer som ser bättre ut än vad de är, sen vissa företag vill att man har tävlingsmeriter, släng ihop ett par påhittate titlar, en film och ett mail så e det klart!

En hemsida är alltid ett bra sätt att visa upp sig. (Kontakta mig om det är aktuellt)

Senast ändrad:
Ojojoj, smbif är nog sjukt intresserad av en hemsida vid det här laget. Fem år har gått och han har ju inte dykt upp i några av de större filmprojekten som sponsrad åkare såvitt jag vet. Mr_Green, du var alltså tolv år när den här tråden startades?

Kul att läsa sköna inlägg från legendarer som JCM, Mes, MountainMan och för all del Camaro. Det var bättre förr!

Tillbaka
Topp