Sportconrad Fuskar Med Montering!

la_grave sa:
MnO:

Kan dina problem med monteringar ha att göra med att du verkar sprida ut dina monteringsuppdrag över hela världen och aldrig blir en känd kund?
Vad menar du med det? Att man inte kan förvänta sig en korrekt montering om man inte är en "känd kund"?

mholm sa:
la_grave sa:
MnO:

Kan dina problem med monteringar ha att göra med att du verkar sprida ut dina monteringsuppdrag över hela världen och aldrig blir en känd kund?
Vad menar du med det? Att man inte kan förvänta sig en korrekt montering om man inte är en "känd kund"?
Exakt. Fast jag skulle formulera det: är man känd kund anstränger sig mekanikern lite extra om denne (könsneutralt!) vet att din åkstil kräver en bra montering. Känns det konstigt för dig?

la_grave sa:
mholm sa:
la_grave sa:
MnO:

Exakt. Fast jag skulle formulera det: är man känd kund anstränger sig mekanikern lite extra om denne (könsneutralt!) vet att din åkstil kräver en bra montering. Känns det konstigt för dig?
vad spelar åkstilen för roll när det gäller noggrannheten på monteringen?

la_grave sa:
mholm sa:
Ja, det känns konstigt för mig att inte kunna förvänta mig en noggrann montering om jag inte är en känd kund. Betalar man för en montering skall man givetvis kunna förvänta sig att den blir korrekt utförd oberoende om man är känd eller ej där man väljer att få monteringen utförd. Tycker inte du det, la_grave?

Senast ändrad:
snej sa:
la_grave sa:
mholm sa:
Eller hur, så vitt jag vet finns det ett sätt att montera rätt: skruv och lim. Ser inte varför man skulle ändra det?
Tror inte Mekanikerna frihandsborrar om det kommer in någon turiståkare, men tar fram millimetermått och vattenpass så fort det kommer in någon dem känner. Självklart kanske dem kollar en extra gång om ett proffs går in och monterar några skidor, men själva processen skiljer sig nog inte.

mholm sa:
la_grave sa:
mholm sa:
Ja, det känns konstigt för mig att inte kunna förvänta mig en noggrann montering om jag inte är en känd kund. Betalar man för en montering skall man givetvis kunna förvänta sig att den blir korrekt utförd oberoende om man är känd eller ej där man väljer att få monteringen utförd.
Så typiskt svenskt tänkt. Ingen ska behöva få den sämsta sjukvården. Gissa vad! Någon läkare är sämst i sitt skrå. Även om det bara fanns en stjärnläkare skulle ju denna vara sämst (och bäst). Tror du noggrann är binärt? Eller är det en gråskala med många nyanser? Skidmontering är ett hantverk. Skidmontörer kan ha dåliga dagar. Vad gör du med den insikten?

la_grave sa:
Så typiskt svenskt tänkt. Ingen ska behöva få den sämsta sjukvården. Gissa vad! Någon läkare är sämst i sitt skrå. Även om det bara fanns en stjärnläkare skulle ju denna vara sämst (och bäst). Tror du noggrann är binärt? Eller är det en gråskala med många nyanser? Skidmontering är ett hantverk. Skidmontörer kan ha dåliga dagar. Vad gör du med den insikten?
Jag pratar inte om bäst eller sämst. Jag pratar inte om sjukvård. Jag pratar om att man bör kunna förvänta sig en korrekt utförd montering även om man inte är känd kund i butiken.

Vill du la_grave fortsätta att prata om andra saker så skulle jag vilja hänvisa dig till den här tråden.

la_grave sa:
mholm sa:
la_grave sa:
Ja, det känns konstigt för mig att inte kunna förvänta mig en noggrann montering om jag inte är en känd kund. Betalar man för en montering skall man givetvis kunna förvänta sig att den blir korrekt utförd oberoende om man är känd eller ej där man väljer att få monteringen utförd.
Självklart spelar den mänskliga faktorn in, varför tror du olyckor sker? Men som tidigare nämnt så monterar nog dem flesta med skruv och lim. Om du vet att dem i skidverkstaden monterar med en annan teknik när dem vet att personen i fråga ska åka med din 16 bindningar så dela gärna (utöver tävlingsskidor som sitter på en powerplate.)
Kanske finns någon hemlig teknik dom använder, men jag tror att dem kanske ser över bindningen en extra gång för mänskliga fel om det är en proffsåkare som ber om montering.

@mholm
Välkommen till verkligheten! Att arbeta i skidverkstad är inte världens bäst betalda jobb och det skiljer sig uppenbart enormt i kunskap och erfarenhet mellan olika personer ... kvalitetssäkringen i de flesta butiker tycks dessutom vara obefintlig. Klar fördel att känna personalen och vara känd av dem! Vad är det för konstigt med det? Gäller för övrigt bilverkstäder oxå!

/MM

Betaler man fortsatt andre for å montere bindinger på ski? Jeg har ikke hatt noen problemer med det ene paret ski jeg fikk noen andre til å montere (pakketilbud, ikke tyskland), men jeg anser det som totalt bortkastede penger å gi andre penger for å gjøre en jobb enhver idiot med stødig hånd og evne til å bruke en papirmal kan!

Mountain_Man sa:
@mholm
Välkommen till verkligheten! Att arbeta i skidverkstad är inte världens bäst betalda jobb och det skiljer sig uppenbart enormt i kunskap och erfarenhet mellan olika personer ... kvalitetssäkringen i de flesta butiker tycks dessutom vara obefintlig. Klar fördel att känna personalen och vara känd av dem! Vad är det för konstigt med det? Gäller för övrigt bilverkstäder oxå!

/MM
Går det att missförstå ... så är jag på!
Tack MM.

@Mountain_Man
Klar fördel att känna personalen? Visst, självklart, inget konstigt med det. Men, återigen, att man som kund generellt sett skulle behöva acceptera en slarvigt utförd eller rent utav kass montering bara för att man inte känner personalen? Nej, det tycker jag inte är ok. Har den anställda i butiken handlaget och kunskapen att montera rätt åt sin kompis så bör denne även kunna montera rätt åt okänd kund.

snej sa:
la_grave sa:
snej sa:
Drar du bindningarna till fem eller tretton tror jag monteringen utsätts för olika belastningar. Vad tror du?
Innebär det att en service på din bil kan utföras fort och slarvigt? Eller ser du ut som en racerförare?
Det är väl snarare regel än undantag att bilservice inte blir som den ska? Min senaste bilservice var en vanlig 2000-milaservice där jag passade på att be dem fixa några andra småsaker (nåja, 12 000:-) - men de glömde byta oljan!!! BMW Solna.

Detta gäller väl för övrigt hantverkstjänster i allmänhet. Vilket bara bevisar min erfarenhet: jag har en granne som är elektriker som jag då givetvis anlitat för elfixar hemma - alltid med bra resultat. Hade det inte blivit bra hade vi ju mötts i trapphuset flera gånger i veckan - och ja, du kan räkna ut resten själv.

Senast ändrad:
ABadHabit sa:
Men jösses. Tråden är från 2008, varför bumpas den?
Jag skulle läsa lite om sport conrad innan jag skulle göra min beställning därifrån så hamnade jag i denna tråd.

Så ville jag bara berätta att de använde ordentligt med lim på mina skidor vid monteringen. Men nu ser det ut att vara fullt liv i tråden igen.

Tänkte inte på att tråden var 4 år gammal :rolleyes:

Sc (online) har väldigt låga priser men typ prao personal på allt utom det mest kritiska. Montera själv eller betala din lokala butik att fixa det.

Deras butiker däremot håller världsklass på service och kunskap, iaf den vid garmen.

MagnusO sa:
Sc (online) har väldigt låga priser men typ prao personal på allt utom det mest kritiska. Montera själv eller betala din lokala butik att fixa det.

Deras butiker däremot håller världsklass på service och kunskap, iaf den vid garmen.
Om jag fattar dig rätt sköts hela internetverksamheten inklusive monteringar av praktikanter från grundskolan ... låter ärligt talat för otroligt för att vara sant. Hur har du kommit på detta?

/MM

MagnusO sa:

Har haft två monteringar från SC, ingen av dem något problem. Den första slet till och med sönder skidan totalt snarare än rippa bindningen (topsheet och delar av träkärnan följde med bindningen upp, tillsammans med skruvarna som fortfarande var insvepta i trä). Har flertalet polare som totalt har otroligt många monteringar från sportconrad, de har överlevt allt från ispucklar i hög fart till krascher som inte är av denna värld till 10-meters drop.

Kort sagt, SC måste vara jävligt noga med att välja ut sin prao-personal för bindningsmontering! :)

Mountain_Man sa:
MagnusO sa:

Om jag fattar dig rätt sköts hela internetverksamheten inklusive monteringar av praktikanter från grundskolan ... låter ärligt talat för otroligt för att vara sant. Hur har du kommit på detta?

/MM
Jag tror du svarade på din fråga bara ett par rader längre ner, i din signatur.

Mm - ja riktigt så illa är det nog inte och min kommentar var något överdriven. För att nyansera det något, under årens lopp har jag köpt en hel del från SC och jag planerara att fortsätta med det. Men det har också varit smärre incidenter med frakt osv, detta har lett till att jag har varit en hel del i kontakt med deras kundservice (vilka är super schysta!), via dem har jag "lärt" mig lite mer om de övriga processerna. Det lär väl knappast komma som en överaskning att temp anställda bistår vid "enklare" arbetsuppgifter som lager/montering etc. Och som alltid med temp anställda så byts de vid tillfällen ut och under stunder så kan det leda till varierarande kvalitet och effektivitet. Detta sker för övrigt även vid den lokala skidbutiken så det är knappast SC specifikt. Detta har varit en av de orsaker som angetts vid mina tidigare incidenter, om det stämmer eller om det är en klassisk "skyll på praoen" vet jag inte men det är iaf vad som kommunicerats till mig. Överlag är jag väldigt nöjd med SC, de har fungerande websidor, väldigt bra priser, levererar i mina fall på tid och har trevlig kundservice (när man kommer fram). Men jag har haft relativt hög grad av felmontering (placering, skruvar som lossnat) och viss grad av felpackettering. Detta har lett till att jag gladeligen köper från dem men sedan monterar på egen hand. Detta är min personliga erfarenhet, ymmv.

Senast ändrad:

@MagnusO
Nu är jag med. Min personliga erfarenhet (vilket framgår tidigare i tråden) är den motsatta. Jag har inte haft några som helst problem med SCs montering. 6 skidor under ungefär lika många år (om jag minns rätt) varav två Dynafitbindningar. Klart bättre statistik än från den "lokala sporthandalren"...

/MM

Tillbaka
Topp