Sportconrad Fuskar Med Montering!

Tänkte bara göra er uppmärksamma om Sportconrads monteringsfusk och kolla om det är någon mer som upptäckt detta.

Hösten 05 köpte jag ett par Gotama 0506 med ett par marker 14 av sportconrad och bad att få dom monterade, vilket jag utgår från att majoriteten gör.

I mars 06 när jag var ute och åkte offpist lossnade den framdelen av bindningen på den ena skidan efter ett litet dropp.
Jag tog mig ner på en skida (åka offpist med en skida på foten och den andra på ryggen kan verka skoj, och det var skoj de första svängarna, men tur som jag hade var jag ganska nära pisten, och inte på mitt i ett exponerat åk)

Så fort jag kommit ner gick jag in till den lokala skidshoppen där de konstaterade att hålen där skruvarna hade suttit var ruttna eftersom sportconrad struntat i att lägga i epoxy.
Arg som ett bi ringde jag upp sportconrad och bad om att få reklamera skidan asap och få en ny skida och bindningen monterad korrekt.

Efter 2 veckor fick jag en ny skida, monterad och klar och allt var frid och fröjd.

Förra veckan gick jag igenom mina skidor innan en tävling och upptäckte då att en av skruvna i bakre bindningen stack ut lite högre än de övriga. Misstänkte att gängan gått sönder, och provade skruva lite försiktigt, men skruven fäste inte. Jag lämnade in skidan i riksgränsens skidshop och bad om att få en insert och att de kollade över skidan.
När jag hämtade skidan senare på eftermiddagen hade de varit tvungna att byta 11 av de 14 skruvarna som håller fast bindningarna eftersom skidorna var helt ruttna i hålen, och antagligen även i kärnan. Återigen fanns det inga spår av lim.

Detta är verkligen katastrof att de inte monterar bindningarna korrekt utan skiter i att limma hålen.
Tänk er att bindningen lossnar från skidan i mitten av ett exponerat åk, det kan ju leda till svåra skador och till och med död.

Är detta fallet en engångsföreteelse från Sportconrads sida, eller är det någon annan som varit med om att bindningen lossnat från skidan?

min binding hade lossnat lite och "stack upp"

När jag skulle montera om ett par andra skidor från conrad som dom hade monterat tidigare frågade dom i affären om jag hade gjort det själv. Bindningen stod en halv cm snett och limmet var fortfarande kladdigt efter 6 månader.

Håller med föregående
montera själv så vet man att det blir ordentligt gjort :)

Senast ändrad:
testat att skriva ett mail till sportconrad och klaga? det kan ju vara så att en eller personer jobbar på helt fel ställe jobbar just med montering....

Sport Conrad är helt enkelt inget undantag mot branschen i övrigt. Det blir i princip alltid fel när man monterar i butik, oavsett vem som gör det. Det gäller speciellt om det är lite speciallösningar, som gamla bindningar på nya skidor eller liknande. Jag bifaller kören som säger att det enda alternativet är att montera själv. Hittills har jag gjort ett fel på kanske 40 monteringar (vände ett par Explosiv åt fel håll och borrade de två första hålen för tådelen bak!). Resterande har blivit korrekta.

I butik däremot tröttnade jag efter att det gång på gång blir fel av skiftande typ. Vart man än går och oavsett hur mycket man tycker att det borde gå att lita på verkstadspersonalen så har det för min del aldrig inträffat att det har blivit rätt utfört. Det handlar minst om ett tjugotal skidor, och blandar man in alla kompisars skidor också så är det säkert 100 par genom åren. Totalt sett i hela min åkarkrets kan man i dessa mängder av fall knappast få ihop tio korrekta monteringar.

Gör det själv alltså, eller räkna med att det blir snett, gängpaj, bubblor i belaget, glömt lim, omborrat för nära gamla hål, omborrat för att första borrningen blev fel, dåligt dragna skruvar, fullt med skit i hålen och därmed har skruvarna inte tagit, för korta skruvar, glömda skruvar, glömda delar under bindningen=bindningen går inte ner mot skidan, fel skruvar på fel plats, spräckt bindning pga sneda hål, eller favoriten "vi hade ingen mall, så jag gjorde det på frihand", aka "alla hål är åt helvete sneda". Lägg till detta vilka jäkla fel som helst som du kan komma på med din mest livliga fantasi så börjar du närma dig verkligheten. Jag bara väntar på första gången som en butik lyckas dra dit bindningen på belagssidan. Det är väl det enda jag saknar i min egen monteringshistorik.

Säga vad man vill om bindningssystem som Salomon Pilot, Tyrolia Railflex och liknande, eller plattor med förborrade hål. För den medvetne kunden är det ett gissel eftersom man inte kan välja bindning fritt, men för det stora flertalet är det en stor fördel eftersom butikspersonalen i princip inte kan misslyckas med monteringen.

samma sak hände för mig. Beställde mina fujative där för drygt två år sen och när jag använt dom en halv säsong så lossnade en av dom bakre bindningarna. jag vet inte om dom var limmade eller inte utan jag lämmnade bara in dom till närmsta sportbutik och lät dom fixa det. men förmodligen var dom inte limmade. conrad har grymma priser så det här är inget som stoppar mig att köpa från dom iaf. det är väl bara att montera själv härdanefter.

Grundregeln för den som inte vill/kan borra på egen hand är att ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG låta butiken skruva i bindningarna. Om man trots alla uppmaningar låter butiken borra så måste man själv innan man skruvar dit bindningarna kontrollera att hålen är korrekta och att det går korrekt till. Täta själv med lämpligt lim och skruva i själv så märker man tydligare om något är fel.

Repetition för den som inte läste så noga ovan: Låt ALDRIG butiken skruva i skruvarna, oavsett vem som står vid bänken.

MnO sa:
Grundregeln för den som inte vill/kan borra på egen hand är att ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG låta butiken skruva i bindningarna. Om man trots alla uppmaningar låter butiken borra så måste man själv innan man skruvar dit bindningarna kontrollera att hålen är korrekta och att det går korrekt till. Täta själv med lämpligt lim och skruva i själv så märker man tydligare om något är fel.

Repetition för den som inte läste så noga ovan: Låt ALDRIG butiken skruva i skruvarna, oavsett vem som står vid bänken.
Vad är lämpligt lim i det här fallet??

/Benny

rudil sa:
samma sak hände för mig. Beställde mina fujative där för drygt två år sen och när jag använt dom en halv säsong så lossnade en av dom bakre bindningarna. jag vet inte om dom var limmade eller inte utan jag lämmnade bara in dom till närmsta sportbutik och lät dom fixa det. men förmodligen var dom inte limmade. conrad har grymma priser så det här är inget som stoppar mig att köpa från dom iaf. det är väl bara att montera själv härdanefter.
Japp, grymma priser har dom. Dock är det löjligt trassligt när något går sönder eller behöver reklameras. Mitt tredje reklamationsärende nu, gäller en knäckt skida.

Ska ge en liten snabbresumé av ärendet:
- Kontaktar Conrad med bilder på knäcket och frågar om det är möjligt att reklamera. Får först nej, men sedan när bilderna blivit vidarebefodrade till Rossignol så går dem med på att jag skickar ner den.
- Får hem en fraktsedel och skickar iväg den trasiga skidan.
- En vecka senare får jag ett nästan argt mail där dom frågar var den andra skidan är. Huh? Tydligen skulle dom ha den hela också..märkligt. Nu behöver jag dock bekosta frakten själv.
- Efter att ha kollat upp alla möjliga alternativ på frakt så kommer jag fram till att det är billigare att köpa ett par nya skidor än att skeppa ner en. Meddelar Conrad detta och att dom kan få sätta upp den trasiga skidan på väggen, whatever.
- Får tillbaka ett mail där dom föreslår att dom kontaktar UPS för att sedan låta mig betala. Ok, 400 spänn kan det vara värt.
- Inte ett ljud på 2 veckor.

Nu får vi se vad som händer..kanske, kanske inte. Detta ärende har dock tagit mig en jäkla massa tid..men jag får väl räkna med att inte få tillbaka en hel.

Ska aldrig mer köpa saker därifrån.

Löjligt att inte butiker kan montera bindningar.Monterar ett par hundra par skidor om året.
Har aldrig fått en reklamation på dåligt monterade bindningar

ALPINBUTIK sa:
Löjligt att inte butiker kan montera bindningar.Monterar ett par hundra par skidor om året.
Har aldrig fått en reklamation på dåligt monterade bindningar
Då är du/ni en del av en riktigt exklusiv minoritet. Det handlar inte om en bitter inställning där jag och andra överdriver. Det är snarare löjligt att du inte vet att monteringar är ett stort problem för åkare som rör sig utanför butikernas standardsortiment. Går du in på valfri skidbutik i alperna med ett par rejält breda lagg och en begagnad racebindning i näven och ber att få det monterat så krävs det enormt mycket flyt för att det ska bli rätt. Så är det bara. Statistiken för min del talar sitt tydliga språk. Jag tror faktiskt att jag är överdrivet snäll om jag enligt tidigare inlägg säger att det är 90 gånger fel och 10 gånger helt korrekt per hundra monteringar för min och min åkarkrets del. Jag kan inte på rak arm komma på tio tillfällen då det har blivit helt rätt faktiskt. Själv har jag som sagt bara varit med om det en gång och det var i Sverige. Hör du runt lite i mina kretsar så är det fler åkare som aldrig har fått en korrekt montering än sådana som har haft tur på hälften av gångerna. Jag har inte ens på avvägar hört talas om någon som aldrig har haft problem. Däremot är det ganska vanligt att folk är så tekniskt omedvetna när det gäller utrustningen att dom inte märker att det sitter snett och vint. Dom bättrar ju på statistiken ända tills någon med koll får syn på skidorna...

Vilken butik jobbar du i? Jag är nästan sugen på att testa dig helt anonymt ett par gånger under nästa säsong för att se om det stämmer.

YNWA sa:
MnO sa:

Vad är lämpligt lim i det här fallet??

/Benny
Vilket vattenfast enkomponentslim som helst går bra egentligen. Universallim/Plastlim fungerar, likväl som vattenfast trälim. Många använder också silikon. Det är inte vidhäftningen som är viktig i det här fallet, utan det är tätningen och limmets förmåga att impregnera träkärnan i skruvarnas omedelbara närhet som är central.

hur kan det bli snett och vint när man använder en mall? visst kan det hamna på fel ställe, vid fel monteringspunkt, men det kan inte bli snett och vint... om man inte är helt skev som montör vill säga... enda felet som kan bli är att man borrar med fel borr eller drar runt skruven. vistt finns det breda skidor som mallarna inte passar på, men det finns extensions som breddar mallen. är det fortfarande för brett så blir det ju till att frihandsmontera, men jag tror inte att man i så fall går in i vilken butik som helst för att göra det...

MNO: har du nånsin jobbat i en skidshop och monterat skidor eller monterar du bara dina egna?

Senast ändrad:
Josef_Winter sa:
MNO: har du nånsin jobbat i en skidshop och monterat skidor eller monterar du bara dina egna?
Nej, jag har aldrig jobbat vare sig i en skidshop eller med något annat inom skidåkning. Jag har valt att inte jobba under de säsonger jag har gjort i alperna och på hemmaplan har jag följt en helt annan bana inom yrkeslivet. Jag monterar alltså mina egna skidor och en hel del åt släkt och vänner när jag får förfrågan. Det kan låta som ett fåtal skidor, men jag är en tvättäkta prylbög och byter runt en hel del i skidgarderoben. Som referens kan jag ju säga att jag förra vintern hade ett inflöde av 23 par nya skidor till min samling. Sen händer det ofta att jag testar olika monteringspunkter på det befintliga sortimentet också. I år har det varit lite lugnare, men det har ändå blivit en del borrande hemma på skrivbordet...

Josef_Winter sa:
hur kan det bli snett och vint när man använder en mall? visst kan det hamna på fel ställe, vid fel monteringspunkt, men det kan inte bli snett och vint... om man inte är helt skev som montör vill säga... enda felet som kan bli är att man borrar med fel borr eller drar runt skruven. vistt finns det breda skidor som mallarna inte passar på, men det finns extensions som breddar mallen. är det fortfarande för brett så blir det ju till att frihandsmontera, men jag tror inte att man i så fall går in i vilken butik som helst för att göra det...
Det är inga problem att få det snett med mall om man är lite slarvig. Det gäller i synnerhet med sådana extensions för breda skidor som du nämner. Jag hoppas verkligen inte att du jobbar i en skidbutik och är omedveten om ett sådant extremt viktigt faktum. Det är EXAKT den attityden som orsakar problemen. Om du gör det så är du iofs ett livs levande bevis för att jag och övriga i den här tråden har rätt när vi påstår att det finns en hel del otekniska ägg som jobbar med att montera skidor. Ursäkta den lätt dryga tonen, men jag tycker att den är befogad i det här fallet.
Jag känner att situationen kräver en grundkurs på riktig dagisnivå när det gäller hur man får till en sned montering med mall:

Den totalt dominerande felkällan vid montering med en mall är att mallen av någon anledning inte hamnar helt tight mot skidans översida. Paradoxalt nog är det mallens konstruktion med styrande borrhylsor som orsakar felet, trots att den konstruktionen är tänkt att eliminera risken för fel. Även en ganska liten miss leder till en tydlig snedborrning, speciellt om man använder extensions eftersom felet då förstärks pga ett längre avstånd till skidans översida. Jag har tex varit med om två gånger att montören missar att ett fragment av en avskuren plastplugg ligger kvar på skidan och hamnar under mallen på ena sidan=snett. Titta på min snabbt gjorda ritning nedan så förstår du nog vad jag menar.

Snedmontering_580x435.jpg

Ett konkret exempel är Salomons första wide-extension som nådde ut till butikerna på bred front i samband med släppet av Pocket Rocket, som var en av dom första breda skidorna som såldes i större volymer. Den extramallen från Salomon var tillsammans med den ordinarie mallen riktigt hög och orsakade mängder med sneda monteringar, trots att det enligt ditt resonemang är omöjligt att det blir snett när man använder mall. Salomons problemmallar känner du väl till redan förmodligen, för det vet ju alla har den minsta insikt i frågan.

Nu pratar jag om butiker i Alperna ska väl också nämnas. Svenska butiker har jag ingen erfarenhet av alls egentligen och jag vet inte vilka mallar som användes i samband med bredlaggens intåg.

Problemet med frihandsmontering är att man sällan får reda på att en mall saknas när man lämnar in. Det talar montören istället om när man hämtar ut skidorna och skadan redan är skedd. Än vanligare än frihand är att montören lägger en för smal mall på en bred skida, dvs syftar sig till en centrering. Problemet har dock efterhand som butikerna har uppdaterat mallsortimentet till bredare grejor minskat ska väl sägas.

Senast ändrad:
Så länge jag har jobbat i skidverkstad så har jag aldrig varit med om reklamationer ang fel monterat eller dylikt... har man en butik och skidversktad så finns det ju ett ansvar från butiken vid montering.. det skall va rätt gjort! visst har man fått in skräck exempel men då ska man vara överens med k innan man gör ett jobb. Så ska det va rätt person i verkstad! jag släpper själv in vem som helst i skidverkstad.. personen måste veta först vad han/hon hålle rpå med.

Jag kan bara ställa mig i ledet av konsumenter som i det närmaste aldrig fått skidor korrekt monterade i någon butik, någonsin. Det enda undantag jag kommer ihåg är det monteringsarbete som Udéns i Göteborg gjorde på ett par late model Gun Lab för ett par år sen. Det blev faktiskt bra. De borrade bara ska sägas, jag skruvade själv.

Jag skulle gärna låta butiker montera mina skidor, inget snack om den saken. Dock så har jag en så vidunderligt dålig statistik på monteringar att jag tyvärr ser det som helt omöjligt att lösa det så. Efter många, många (,många) felmonteringar med aptrista reklamationsärenden och ofta sura miner som följd så återstår helt enkelt bara att lösa det på egen hand. Ett fungerande alternativ hade såklart också varit att söka upp en serviceman som man litar på och hålla sig till denne. Tyvärr funkar det inte, då jag köper mina skidor lite här och där (och nej, inte bara från Conrad). Inte många serviceställen gillar att göra jobb på skidor som köpts på andra ställen.

För att illustrera kan jag ta det senaste exemplet på problem då jag gjorde ett dyrköpt undantag från min princip att sköta all montering själv. Dessutom handlar just detta om Sport Conrad, och det passar ju bra i den här tråden. Dock kan jag inte säga att jag tycker Sport Conrad är sämre än nån annan. Inte alls. Conrad monterar dåligt, visst, men det gör fanimej de flesta andra också:

Januari 2008. Jag var trött och lite sliten efter en lång resa genom Tyskland i bil. Jag svängde förbi Conrad för att klämma lite på grejer och köpa Dukes. Det blev inte bara ett par Duke dock, utan även en massa annat pill. Nytt gaskök, hudar och ett par Snoop Daddy som den gode Conrad slängde med Duken för löjligt lite merkostnad. Nåväl, jag ville inte ha Duken på Snoopen, så jag gick till bilen och rotade fram ett par gamla gula Sally 997 Driver Equipe. Gammal god bindning som jag inte kan ha för många av. "Släng på den istället" sa jag i min enfald till Conrad (fast på rätt språk och med en mer lämplig term än "släng"). Jag kände när jag sa det att det bara kunde bli fel, men som sagt... 100 mil i bil grumlar omdömet. Nåväl. Bindningen monteras relativt raskt och allt verkar sitta där det ska. Iaf så långt som mina hungriga och dimmiga ögon för tillfället kan bedöma.

Nästa dag är det en dag med hård gammal snö i Krippenstein - lika bra att testa de nya smalsnoopen. De spårar fint i hård pist, men dras med en underlig känsla. Ena skidans spårkaraktär skiljer sig något från den andra. Jag tycker att vänsterskidan kräver något högre plöstryck för att bibehålla en neutral spårkänsla genom svängen. Förvirrad trimmar jag lite med mitt fickverktyg och får väl till det skapligt.

Hemma på kvällen kollar jag igenom skidan för att forska i vad som låg bakom det lätt oklara uppträdandet. Det visar sig då att den ena skidans bindningar sitter ungefär 12-13 mm LÄNGRE BAK än den andras. Ridå. Oåkbart. Fullständigt oåkbart. Det går inte att ta en sväng utan att tänka på det, vare sig det känns eller ej.

Jag har fortfarande inte orkat ta tag i reklamationen, och vet inte om jag någonsin kommer att styra upp det. Däremot så blir detta bara en i den ändlösa raden av statistisk överbevisning att bindningsmonterande personal kan generaliseras som en hög med puckon. Förlåt ni glest placerade guldkorn som utgör undantagen, men jag har min uppfattning klar. Sen länge.

Senast ändrad:
jaaa det va ingen rolig läsning! jag tar iaf inte åt mig... jag tycker det bara är så tråkigt att dom som jobbar i verkstad inte kan montera rätt! Lycka till i framtiden iaf Markus0!

Får väl tillägga något eftersom min erfarenhet inte riktigt är som MnO:s (har iofs inte monterat 1/100 av hans monteringar och mina har skett i Sverige).

I brist på kunskap (guiden MnO, guiden!) så har jag vid mina senaste 3 monteringar lämnat bort arbetet till butik. Dyrt var det (450:-/montering) men bra blev det. Även mina Sanouker som är monterade dukestance lyckades butiken pricka in.

Jag har mätt på alla dess längder och dom sitter perfekt. Återstår att se om något ruttnar..

Det jag vill säga är dock att det finns butiker som kan montera, och gör det bra.

verkligen ingen rolig läsning det här, särskilt med tanke på att jag har ett par skidor som är på väg hem just nu, med monterad bindning. Nu är det ju iof telisbindningar monterade på skidorna, vet inte om det är samma problem med dessa? Kan man kontrollera monteringen på något sätt? Kan ju vara lite dumt att börja lossa på bindningarna om det sen visar sig att dom faktiskt har använt lim, eller?

Hej alla!

Har oxå tråkiga erfarenheter med montering.
Införskaffade ett par beggade Sumo i höstas som va monterade duck.
Tyvärr va bindningen lite för "stor" så jag fick montera om.
Tänkte eftersom ja ändå måste montera om & aldrig testat duck så monterar ja straight.
Ringde ner till Götet, bokade tid & åkte ner någon vecka efter telefonsamtalet.
Vill tillägga att jag valde en känd & som ja trodde "rutinerad" butik.
Bindningarna blev monterade & jag tyckte att allt såg bra ut & åkte hem igen.
Drog sedan på säsong till Ö-rike & en dag i gondolen tittade jag en x-tra gång ut på skidorna.
Bak på belagen under häldelen var det 2 bulor, 2 på varje skida.
Det är inte sant tänkte jag, varför?!?!

Kontaktade butiken hemma i Sverige & fick tips om att banka tillbaka bulorna.
Pratade med den lokala butiken men han tyckte att den som gjort fel fick fixa felet oxå.
Kan tänka att det är svårt att verkligen få det bra + att det säkerligen måste borras om?

Så ytterliggare ett mail till butiken hemma i Sverige.
Kom in när du har kommit hem, vi löser detta.
Kontaktade butiken nu i dagarna & fick beskedet att det är sommarstängt.
+ att alla gamla säljare tydligen hade slutat, men att mailen troligen fanns kvar.

Vill med detta säga att det är trist att inte ens "proffs" i mina ögon sett inte kan montera rätt.

Ha en bra kväll!

// Kricke

Snälla nån! Vart handlar ni? Ni kan ju inte såga alla över en kam.
Sök upp en bra butik och håll Er till den. Det finns ju butiker som
drivs av skidåkare som kan, vet och bryr sig. Åk skidor och ha skoj,
den som har roligast vinner....

//M

Det är inte riktigt så att jag drar alla över en kam faktiskt. Jag inser och vet att det finns massor av kompetenta och engagerade servicenissar som gör sitt (enkla) jobb bra. Det handlar inte om det heller. Det är bara det att min egna, personliga, statistik visar att det ÄR stor risk att det blir fel vid inlämning till diverse skidbutiker här och där. Jag bedömer, på grund av egna erfarenheter, den risken som för hög. Så enkelt är det bara. Hasse skulle få montera mina skidor, men jag handlar så sällan på Sport4You...

När jag tänker tillbaka så minns jag en massa skit helt enkelt. Jag kan dra några exempel om det är så:

Kästle XTZ
köpt och monterade ny på Intersportbutik här i Sverige. Tydlig luft mellan skida och bindning. Skruvarna kraftigt sneda vid okulärbesiktning från sidan (de syns alltså utan problem i luckan mellan skida och bindning…). Klassisk dryg "jag-har-jobbat-med-skidor-i-20-år"-attityd, "det är inget fel på monteringen", osv. Jag skruvar själv av bindningen på plats. Snett och vint, dubbelborrningar för att skapligt få er skruvarna osv. Felaktigheterna accepteras utan vidare. Reklamation av monteringen. Ny skida.

Nytt par Kästle XTZ.
Skickas ner till Sölden, där jag befinner mig. Monteras på lokal Intersportbutik. Montören tar fel skruvar, men missar det och drar naturligtvis på med skruvdragaren ändå. Ingen tvekan där inte. Skruvarna är för långa, med enorma bulor på undersidan som följd. Butiken ser det inte, men jag noterar det direkt när jag får skidorna. Svårt att missa alltså… Bulorna knackas tillbaka och skidan slipas om. Klar olustig känsla, skidorna känns så att säga inte direkt nya längre… Obekvämt. Ett par dagar senare delaminerar skidan i området. Reklamation. Igen… Sura miner för att skidan är såld av annan butik. Bök, strul.

K2 AK Maiden.
Inköpta på nätet, borrad och monterad av leverantören. Skruvar blir lösa efter ett tag och vägrar ta. Klart risk för att slita ur bindningen. Förmodligen dåligt med tätande lim. Jag väljer att själv låta skidan torka, montera om med lite grövre skruvar i de aktuella hålen och ordentligt med tätning. Ingen reklamation.

K2 Apache Chief.
Inköpta på lokal liten skön skidbutik i Davos. Inga konstigheter, bindningen monteras helt enkelt snett. Rejält alltså. Visst "du märker ändå inget när du åker"-snack, men reklamationen accepteras och jag får en ny skida. Sura miner. Monterar den själv.

Snoop Daddy
Köpta och monterade av Conrad. Ena bindningen tydligt längre bak än den andra. Mer än en centimeter, så mycket att det ser fult ut när man ställer skidorna bredvid varann. Inte orkat göra nåt åt saken än.

Visst, det här kanske inte låter så mycket, men komplettera den här listan med mina polares problem och vi snackar ett ständigt återkommande och högst regelbundet jättegissel.

Sen är det svårt att åka och ha skoj när bulorna skrapar under skidorna på väg ner mot insteget, och sen ännu svårare att riktigt njuta av färden när man tomahawkar ut över kanten på grund av att framdelen på ena skidan slitits loss.

Jag känner en viss, om än kanske dragen till sin spets, parallell koppling till fallskärmshoppning. De som sysslar med sånt packar ju skärmen själv, och lämnar inte in den för packning - speciellt skulle dom så att säga inte göra det om de fått den felpackad 10 gånger...

Antalet felmonteringar måste ju ställas i förhållande till antalet korrekta monteringar.
Naturligtvis vore det bästa om det inte förekom några misstag alls, men om vi ska vara lite realistiska så får vi snarare se till möjligheterna att sänka antalet fel så mycket som möjligt istället för att helt utrota dem.
Själv har jag kanske inte låtit montera så många bindningar som vissa i den här tråden, däremot har jag aldrig haft några problem med hur jobbet har varit utfört!
Visserligen har jag aldrig ens varit inne i en servicebutik här i sverige, utan allt har skett i österrike, från att nymontera bindningar, flytta bindningar, byta bindningar, ja allt har fungerat smärtfritt.
Kanske är svenska butiker rent av sämre, eller så är det helt enkelt så att de som klagar mest har kommit in med 12 år gamla bindningar som plågats hårt säsong efter säsong. Att sedann vilja få dem monterade inom två timmar i en butik som inte har sålt en enda pryl till personen i fråga...
tja, då hade även jag tyckt antingen väntar du tills jag gjort jobben som <i>mina</i> kunder väntar på, eller så låter jag prao-eleven borra på frihand i dina skidor.
Att bara vara lite ödmjuk, lite tillmötesgående och mycket vänlig har hjälpt mig oerhört under de säsonger jag har gjort. vem vet, kanske funkar det även när det gäller montering av bindningar i sverige!

tompan14 sa:
Antalet felmonteringar måste ju ställas i förhållande till antalet korrekta monteringar.
Precis. Där har vi nyckeltalet. Och jag har kommit fram till att snittet helt enkelt är för dåligt för att jag ska våga lita på att resultatet blir bra. Vad är acceptabelt då menar du? Hälften rätt? 70%? 90%? 99%? Jag menar, skidor kostar ju en del i relation till de 10 minuter det tar att borra sönder dom.

Face it, det är inte kul att få sina nya dyra skidor förstörda bara för att nån nöt ska visa hur snabbt han kan borra med sin fina maskin. Är den som utför jobbet noggrann så blir det inte fel. Jag behöver ingen ödmjukhet alls i det här ärendet. Att montera fel är inget annat än klantigt, slarvigt, nonchalant, störigt och onödigt. OOooo vad lätt det är att vara "tillmötesgående" när storstolpen i verkstaden har borrat sönder en late model för 8kkr som det har väntats i månader på - bara för att monteringen skulle gå 1 minut snabbare.

Gamla bindningar... baahh... De salomonbindningar som jag refererar till ovan är visserligen från -94 och således tom äldre än ditt 12-års-exempel, men Salomon har ju inte ändrat hålbilden sen stenåldern. Menar du att jag ska köpa nya, plastiga skitbindningar med samma hålbild bara för att ge ett igenkännandets skimmer för montören? Skulle inte tro det.

Senast ändrad:
tompan14 sa:
Att sedann vilja få dem monterade inom två timmar i en butik som inte har sålt en enda pryl till personen i fråga...
tja, då hade även jag tyckt antingen väntar du tills jag gjort jobben som <i>mina</i> kunder väntar på, eller så låter jag prao-eleven borra på frihand i dina skidor.
Att bara vara lite ödmjuk, lite tillmötesgående och mycket vänlig har hjälpt mig oerhört under de säsonger jag har gjort. vem vet, kanske funkar det även när det gäller montering av bindningar i sverige!
Det är väl knappast där problemet ligger, att montera en bindning kostar pengar i princip alla servicebutiker (såvida du inte köper skida plus bindning av butiken i fråga). Varför skulle då inte den som behöver en montering betraktas som en kund av butiken?

Jag tror inte heller att ödmjukhet skulle vara där skon klämmer. Oavsett hur ödmjuk, snäll och gullig man är så förekommer bevisligen felen. Att montera en bindning fel avsiktligt pga kunden inte är ödmjuk är ju en direkt förlustaffär för butiken, med reklamation och dåligt rykte som följd.

ARE1977 sa:
Snälla nån! Vart handlar ni? Ni kan ju inte såga alla över en kam.
Sök upp en bra butik och håll Er till den. Det finns ju butiker som
drivs av skidåkare som kan, vet och bryr sig.
Det är klart att det finns bra butiker, det är ingen tvekan, men hur många skibums har ekonomisk möjlighet att gå in på en sådan och köpa ett par av kommande vinters skidor till fullpris i början av säsongen? Inte många. Istället blir det alternativa lösningar för att få ner priset på de skidor man behöver. Och hur ofta befinner man sig på hemmaplan under en säsong så att man kan anlita samma affär till alla monteringar? Inte ofta. Monterar gör man när man behöver och då får den affär som känns mest seriös som finns i närheten fungera. Förr alltså. Nu borrar jag själv som sagt.

Jag tycker att MarkusO:s exempel var lite kul och jag har en lunchrast att fylla, så jag utökar listan med felaktigheter. Det var ett tag sen jag anlitade butiker, så fallen är rätt gamla, men ändå.

Salomon MLX. Gamla raklagg och första skidan jag hade råd att köpa ny. Inhandlad och monterad på Intersport i Mora. Åktes utan problem i två vintrar, men delaminerade sedan i tailen. Vid reklamation upptäcktes att ett av hålen var dubbelborrat och helt paj i gängan, förmodligen efter ett misstag av montören. Ingen åtgärd eftersom det var nästan två år efter köp och skidan var kass.

Salomon Evolution. Nya skidor som ersättning för MLX ovan. Inlämnad på Intersport Västervik tillsammans med en Tyrolia racebindning. Bindningen var ingen vanlig butiksvariant så jag frågade om de verkligen kunde montera den. "Lilla grabben... Är det nåt vi kan så är det att montera". Hela svadan om 30 års erfarenhet och så vidare. De hade inte riktigt rätt mall och borrade hälften av hålen på frihand utan att fråga först. Tre mm lucka mellan skida och bindning och riktigt sneda skruvar på bakdelen plus sned bindning överlag på skidan. Intensiv diskussion där personalen hävdade att "man med 30 års erfarenhet (ja, det refererades fortfarande till det) kan se att den där bindningen är rätt monterad. Eller rätt och rätt... men du kommer inte märka det när du åker... då är det rätt... osv...". Fick ekonomisk kompensation men behöll skidorna och monterade om själv. Hittills den absolut sämsta montering jag någonsin sett. Helt otroligt kass utfört.

Kneissl Ergo. Första timglasen. Borrades korrekt, men montören bröt av infästningen till skidstoppern i ett försök att rätta till en skidstopper som han hade monterat fel, men trodde att det var stoppern som var sned. Löstes sen med att ta en grövre skruv till stoppern. Inga problem egentligen, men en klantig miss.

Elan PSX. Köpta på Innsbrucks största sportaffär. Riktigt seriös butik. Lite snett på ena skidan trots att jag kontrollerade monteringen. Inte kris, men jag hade aldrig godkänt det om jag hade gjort det själv. Orsakades förmodligen av en plastplupp som hamnade under mallen.

Salomon Equipe Racing SL. Skulle sätta dit en Salomonbindning med Drive+ hos Intersport i Linköping. Montören tog Tyroliaskruvar istället och använde skruvdragare vilket gav rejäla bubblor. Efter justering, tillbakaknackning och en vända i planslip såg det ok ut och skidan fungerade därefter i flera år utan problem. Fick ett presentkort på fem slipar som kompensation.

Salomon Equipe 10 3V. Skulle förses med raceplatta för att tynga ner och biffa upp. Jag har för mig att det var på Stadium i Norrköping, men är osäker. Montören missade två gummiunderlägg till plattan som blev kvar i kartongen och skruvarna drogs därmed 2mm för djupt. Återigen bubblor som dock försvann spårlöst när skruvarna togs ut.

Salomon X-Scream Series. Intersport, Sölden fick i uppdrag att flytta en Salomon S900-bakdel. Skidorna borrades med 4,6mm:s borr och gängorna gick direkt vid första iskruvningen. Kommer fasen inte ihåg hur det löstes, men jag har för mig att jag bara flyttade bindningen ytterligare en bit. Ingen kompensation, förutom att jag fick pengarna tillbaka för monteringen.

Völkl P30 RC. Intersport, Sölden. Ommontering av tådel för att justera bootcenter. Den ena tådelen blev rak, den andra sned av oklar anledning. Ingen åtgärd då skidorna var beggade hyrskidor som i princip var gratis. Trots det en grov miss av montören.

Dynastar Arno Adam. Köptes nya på en seriös freeridebutik i Serre Chevalier. Monterades snett pga att mallen var lite för smal och att då gummibacken häktade i sidewallen precis som jag visade med en illustration ovan. Ingen åtgärd eftersom skidan ändå reklamerades till Dynastar efter en vecka då skidan hade för tunna kanter (konstigt att jag inte såg det i affären... ja... ung och dum på den tiden). Vid avmontering upptäcktes att det helt saknades lim i hålen och att skidan efter endast sju åkdagar hade lätta svällskador i träkärnan.

Reklamerad Arno Adam. Fick tillbaka ett nytt par Arnos och lämnade in dom på Intersport i Norrköping. Korrekt utfört! För första och hittills enda gången i mitt skidåkarliv hade jag inga kommentarer på monteringen! Lim i hålen, allt iskruvat, inga bulor, rakt! Fanimej nästan så att man blev religiös där för en stund.

Völkl Explosiv 3. Nya skidor ur reahyllan på Intersport Angerer i Davos. Rakt och fint, men montören glömde underplattan på häldelen på en ny 997 Equipe, vilket gjorde att skruvarna blev för långa och att bindningens bottenplatta böjde sig. Otroligt nog observerade montören problemet med skruvarna och bytte till kortare. Skidan var åkbar, men häldelen satt väldigt konstigt i en bakåtlutande position eftersom det saknades en plastplatta under. Ingen åtgärd, förutom att jag letade upp plattorna, rätade bindningen och skruvade i rätt skruvar på egen hand. Gjorde på den här skidan mitt hittills enda grova misstag själv då jag borrade för tådelen bak. Pluggades och påverkade sen inte monteringen.

Salomon AK Rocket 190cm. Intersport Ischgl. Oklar anledning till bubblor i belaget. Förmodligen borrades det för grunt, eller också rensades inte hålen ordentligt. Skidorna var risiga redan då och jag accepterade att butiken knackade tillbaka bulorna och slipade skidan. Skidan delaminerade sedan vid det bakre skruvparet, men det är oklart om det berodde på bubblorna.

Salomon AK Rocket Pilot Pro Hexagon. Lämnades in för reparation av sidewallsmäll på en stor affär i Verbier. Ena tådelen skruvades av för att komma åt bättre. Vid återmontering tog montören en vanlig skruv istället för dom 3mm specialkortade skruvar som skulle användas för pilotplattan. Resultatet blev ett rejält hål i topsheeten under plattan. Lagades med epoxy och orsakade inga problem. Skidan gick sedan av och ersattes via hemförsäkringen.

Salomon AK Rocket Pilot. Köptes nya på Team Sportia i Norrköping. Ena häldelen monterades i fel uppsättning förborrade hål på pilotplattan. Spelade inte någon som helst roll och jag fixade det på fem minuter själv och kontaktade inte ens butiken om det. Men ändå en ej korrekt utförd montering.

Salomon AK Rocket LAB Par 1
Köptes nya och borrades på Cham3S i Chamonix. Aningen snett borrat, men inom en acceptabel gräns ändå. Runt 1,5mm snett. Ingen åtgärd. Två av hålen var inte helt borrade utan bara till hälften, vilket ledde till skruven inte först tog vid montering. Löstes enkelt genom att borra djupare för hand. Paret delaminerade efter 15 åkdagar och reklamerades till Salomon.

Salomon AK Rocket LAB Par 2
Nya skidor. Lämnades till en stor sportaffär i Val Thorens med magont över risken att det skulle bli fel. Jag frågade noggrant om de hade rätt mall och om jag kunde få vara med vid monteringen för kontroll. På irriterad fransk-engelska förklarades det att dom monterade hundra par skidor i veckan och att det alltid blir rätt. "Weee knåw thiss" och vi släpper inte in någon i verkstaden. Sanningen att snacka är en sak, borra är en annan bevisades återigen och skidorna var rejält snedborrade. Orkade inte böka utan körde veckan ut på skidorna. De delaminerade lagom sista dagen och skickades återigen in för reklamation. Ingen åtgärd rörande monteringen.

Salomon AK Rocket LAB Par 3
Nya skidor. Inlämning till Madrisa Sport i Davos. Seriös butik för övrigt. Jag sa att jag hade fått två par likadana skidor snedmonterade och att jag absolut måste vara med när det borras. Personalen skrockade över dom puckade fransmännen och sa att här gör vi minsanna aldrig fel. "All we do is skiing". Jag litade inte på det utan gav på svajig tyska order om att bara lätt "körnslagsmarkera" hålen för att sen kontrollmäta och därefter borra. Det gick tydligen inte fram och innan jag ens hade förstått vart killen tog vägen i verkstaden så hade det borrats åtta sneda hål i vardera skida. Ca 2mm snett var det fram och jag orkade inte styra eftersom det var tredje paret. Tänkte att det kunde vara kul att testa lite lätt duck och tog skidorna som dom var. Monterade sedan om själv för att flytta monteringspunkten bakåt och satte då bindningarna rakt och i mitten. Laggen höll sen över en månad innan dom delaminerade kraftigt under foten. Återigen reklamation och nya skidor från Salomon.

Salomon AK Rocket LAB Par 4-Par 7. Började efter ovanstående fadäser att montera allt själv och hade inga problem mer med dom fyra paren och inte heller därefter.

Sen vet jag att det är betydligt fler exempel både för egen del och bland kompisar på felmontering. Några korrekta har jag däremot inte att bjuda på...

Senast ändrad:
tompan14 sa:
Visserligen har jag aldrig ens varit inne i en servicebutik här i sverige, utan allt har skett i österrike, från att nymontera bindningar, flytta bindningar, byta bindningar, ja allt har fungerat smärtfritt.
Kanske är svenska butiker rent av sämre, eller så är det helt enkelt så att de som klagar mest har kommit in med 12 år gamla bindningar som plågats hårt säsong efter säsong.
För egen del skulle jag snarare säga att de seriösa butikerna i Sverige är bättre än de flesta butiker i Alperna. Många alpbutiker har rätt stor omsättning på personal och risken är stor att man får sina skidor borrade av någon gröngöling som precis har börjat sin anställning. Sen finns det ju gamla rävar också naturligtvis, men många säsongsjobbare blir det.

Ja, du har naturligtvis rätt när det gäller att skibums är en utsatt grupp i frågan. Köper man en 70mm-allmountain direkt ur huvudhyllan i affären och utan att ifrågasätta får den bindning som ingår i paketet ditskruvad på skidan, ja då blir det nog väldigt sällan fel. Men för egen del händer det i princip aldrig att jag köper ett färdigt skid-bindnings-paket och inte handlas det några dussin-70mmallmountain heller för den delen. Det är helt enkelt lite specialgrejor det är frågan om och inte några mainstreamprylar.

Sen har det faktiskt att göra med hur kritisk man är som kund också. Det stora flertalet skulle säkert aldrig märka att dom körde runt på skidor som satt 1,5mm snett på ena tådelen eller där ena bindningen inte ligger riktigt tight mot skidan. Det körs ändå helt enkelt.

Senast ändrad:
Jag har nog haft extrem tur verkar det som

1 par Scott Santiago, monterade i chamonix utan problem
1 par Monster 103, monterade i Malmö utan problem
3 par big daddy 107, ett par monterade fel pga fel bootcenter, fick nya som monterades klockrent. Knäckde dem och fick ett par nya till, monterades finfint. I St Anton förövrigt
1 par Nordica supercharger blower, monterade i St Anton utan problem.

Det är senaste årens facit och det är ju inte så tokigt

Vilken underbart härligt gnällig tråd!
Men men. Hur lågt det procentuella antalet felmonteringar än är
på alpina bindningar är det utan tvekan dubbelt värre på
telemarksbindningar. Där har dessutom skidtillverkare,
bindningstillverkare och din lokala skidverkstad allt som oftast
vitt skilda uppfattningar om vad som är en "korrekt" montering.

Att sedan tex. G3's mallar är tudelade och helt saknar
referens till pjäxans mitt (i fall man nu skulle vilja vara så
fräck att man som telemarksåkare bryr sig om vart skidans
midja är) gör det förstås inte lättare för den som monterar.

Just Gotaman 08'a visar tydliga tecken på något produktionsfel
runt träkärnan. Väldigt, väldigt många bindningar som har rippat
hålen oavsett vars dom blivit monterade.

evil sa:

3 par big daddy 107, ett par monterade fel pga fel bootcenter, fick nya som monterades klockrent. Knäckde dem och fick ett par nya till, monterades finfint. I St Anton förövrigt

"Bara" 1 av 6 skidor felmonterade. Jo. Verkligen extremt bra. Verkligen. 17% fel bara. Klart värt pengarna med den kvalitetsnivån. Not. Inte direkt Sex Sigma-nivå.

(Sex Sigma är industristandard för kvalitetssträvan, där måltalet är 3.4ppm fel, dvs 0,00034% fel per process där fel är möjligt. Begränsat eleganta 17 procent från ovanstående exempel med "extrem tur" innebär relativt kraftiga 50.000 gånger större felutfall än detta mål. Dålig jämförelse, ja, medges..)

MarkusO sa:
evil sa:

"Bara" 1 av 6 skidor felmonterade. Jo. Verkligen extremt bra. Verkligen. 17% fel bara. Klart värt pengarna med den kvalitetsnivån. Not. Inte direkt Sex Sigma-nivå.

(Sex Sigma är industristandard för kvalitetssträvan, där måltalet är 3.4ppm fel, dvs 0,00034% fel per process där fel är möjligt. Begränsat eleganta 17 procent från ovanstående exempel med "extrem tur" innebär relativt kraftiga 50.000 gånger större felutfall än detta mål. Dålig jämförelse, ja, medges..)
För bövelen. Att atomic ritar bootcenter fel kan väl knappast lasta en montör? Jag kan iallafall inte kräva att en montör själv mäter ut en bootcenter om jag inte ber om det eller vill ha en annan montering. Som sagt, bindningen satt som spiken i kistan. Att jag fick ny skida var inget som helst tjaffs från vare sig atomic eller herr Jennewein.

Som vi äldre brukar säga till de yngre. Läs för och klaga sen hähä ;)

Edit: Okdå.. jag kanske inte skrev så tydligt att atomic ritade fel. :( Och jag fick ju såklart två nya skidor.

Senast ändrad:
evil sa:
MarkusO sa:
evil sa:

För bövelen. Att atomic ritar bootcenter fel kan väl knappast lasta en montör? Jag kan iallafall inte kräva att en montör själv mäter ut en bootcenter om jag inte ber om det eller vill ha en annan montering. Som sagt, bindningen satt som spiken i kistan. Att jag fick ny skida var inget som helst tjaffs från vare sig atomic eller herr Jennewein.

Som vi äldre brukar säga till de yngre. Läs för och klaga sen hähä ;)

Edit: Okdå.. jag kanske inte skrev så tydligt att atomic ritade fel. :( Och jag fick ju såklart två nya skidor.
Kanske inte så där jääättetydligt, svar nej. Läs akter och klaga sen. ;-\

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp