St Anton 09/10 säsongtråd

När man söker jobb, hur går man tillväga då? Antar att man går runt till alla hotell, restauranger osv och frågar om det finns något ledigt? Bör man ha med ett CV och dela ut också, är det viktigt för dem eller slängs det direkt?

Tjena jag och 3 polare drar ner den 30-e november för vår första säsong. Någon som vet om det går fixa boende redan nu härifrån Sverige?

AtKs sa:
Tjena jag och 3 polare drar ner den 30-e november för vår första säsong. Någon som vet om det går fixa boende redan nu härifrån Sverige?
Ni kan vara lite sen ut nu tror jag. Men klart att det går. Bara sätta sig och maila till ALLA på boende listan som man kan få från St.Antons hemsida. Så gjorde vi iaf och fick efter mycket om och men ett positivt svar. Många svarade att det redan var bokade eller att det inte hyrde ut för hela säsongen, men klart man kan ha tur och klart det går vi lyckades :)

Hoppas ni hittar något, ses snart!
Peace!

Många boenden säger i början på säsongen att dom inte hyr ut för hela säsongen bara för att dom vill dra in veckogäster istället. Veckogäster betalar bättre men ger ju mindre trygghet. Lite senare är det många som ändrar sig och hyr ut hela säsongen iaf så sluta inte tjata även om dom sagt ner en gång.

Ska ge mer tips om hur ni kan hitta boende när jag är hundra på att mina vänner fixat ett till dom själva.

Hammarlund sa:
AtKs sa:
Ni kan vara lite sen ut nu tror jag. Men klart att det går. Bara sätta sig och maila till ALLA på boende listan som man kan få från St.Antons hemsida. Så gjorde vi iaf och fick efter mycket om och men ett positivt svar. Många svarade att det redan var bokade eller att det inte hyrde ut för hela säsongen, men klart man kan ha tur och klart det går vi lyckades :)

Peace!
Ok, tack :) En av oss har redan jobb och boende där, men för oss andra får det nog bli veckoboende tills vidare.. menar om man skulle fixat säsongsboende och inte skulle få något jobb så vet jag inte riktigt vad man skulle göra..? :o

AtKs sa:
Hammarlund sa:
AtKs sa:

Peace!
Ok, tack :) En av oss har redan jobb och boende där, men för oss andra får det nog bli veckoboende tills vidare.. menar om man skulle fixat säsongsboende och inte skulle få något jobb så vet jag inte riktigt vad man skulle göra..? :o
Ni kan ju se till att ni inte binder upp er för hela säsongen. Vi betalar per månad vi stannar :) Så om något annat skulle dyka upp är man ju inte låst liksom.

Btw är det någon som har koll på hur det går att boka tåget från Zürich till Anton här från Sverige? Eller är det bara att köpa den på plats i Zürich som gäller? Vi flyger ner på lördag nämligen :)

Peace!

Hammarlund sa:
Btw är det någon som har koll på hur det går att boka tåget från Zürich till Anton här från Sverige? Eller är det bara att köpa den på plats i Zürich som gäller? Vi flyger ner på lördag nämligen :)
På www.sbb.ch kan du boka med Schweiziska motsvarigheten till SJ. Biljetten gäller hela dagen, så länge du håller dig på rätt sträckor. Åkte från Zürich till Adelboden i våras och det funkade hur bra som helst. Dock så är ÖBB billigare www.oebb.at, men vet inte hur det funkar med tider och sånt. (Har för mig att jag läste någonstans på deras hemsida att du har +/- 3h på dig att åka eller nåt i den stilen)

Okej :) men det går ju tre tåg från Zürich till Anton på lördag så någon måste man väll komma med på tycker jag. Är det någon mer som ska ta sig ner på lördag?

jimhoe sa:
När man söker jobb, hur går man tillväga då? Antar att man går runt till alla hotell, restauranger osv och frågar om det finns något ledigt? Bör man ha med ett CV och dela ut också, är det viktigt för dem eller slängs det direkt?
Hammarlund sa:
Okej :) men det går ju tre tåg från Zürich till Anton på lördag så någon måste man väll komma med på tycker jag. Är det någon mer som ska ta sig ner på lördag?
Vi har samma resplan, flyger till Zürich och sen tåg till Anton, fast på tisdag (24 nov). Har ni boende för hela säsongen, eller har ni bara första dagarna? Hur ser det ut? Vi är två st som söker efter tak över huvudet under de första dagarna, 24 november + 2-3 dagar. Finns det något sådant så skulle det uppskattas enormt, självklart betalar vi som vanligt osv. :-)

Vi har boendet fixat för hela säsongen. Vet inte hur stort det är och så men verkar bra iaf.

Finns ju alltid vandrarhem och så att ta in på de första dagarna när ni kommer ner.

Jo visst, det var ju tanken också, men när hellbergarn skrev "Försök fixa boende innan ni kommer ner, vissa har fått betala 39 euro/natt och person." så kom man ju på andra tankar. Men äh, det löser sig! Vi stöter väl på varandra på tisdag kväll, om inte annat.

Vad gäller tåg så är det inga problem, går ofta från zürich. Jag fick dock betala mer när jag köte av öbb än sbb så mitt tips är att bara köpa på stationen i zurich. Ses till den 27;e då systemet förhoppningsvis öppnar =)

EDIT: Någon mer som ska jobba på hotel post, piccadilly eller postkeller?

Senast ändrad:
tjena, ni som redan är där nere kanske kan uppdatera lite vad som hänt i st anton under året :)

är nya rendlbahn nice?
har funky chicken stängt/flyttat? nån annan ny bar eller lift?
kommer krazy kanguruh bli ändrat nu när mario matt har blivit ägare..

Kanske är svårt att svara på om man bara varit där några dagar... men säsong 09/10 känns som en riktigt spännande säsong där anton går mot förändringar och nya tider!

Åker ner för min tredje säsong som skidlärare!
Vi ses på kraaazy!

erixen sa:
tjena, ni som redan är där nere kanske kan uppdatera lite vad som hänt i st anton under året :)

är nya rendlbahn nice?
har funky chicken stängt/flyttat? nån annan ny bar eller lift?
kommer krazy kanguruh bli ändrat nu när mario matt har blivit ägare..

Kanske är svårt att svara på om man bara varit där några dagar... men säsong 09/10 känns som en riktigt spännande säsong där anton går mot förändringar och nya tider!

Åker ner för min tredje säsong som skidlärare!
Vi ses på kraaazy!
det om funky chicken är bara rykten som gått senaste åren. Pratade med ägaren om det och han sa att det bara va skitsnack men bra för affärerna =D

Tanken med Krazy Kanguruh är att behålla namnet och konceptet som det var.

Redlliften ser GRYM ut och är riktigt nära galzigbahn(stavning).
Ses i vinter!

Turbidblue sa:
Vad är grejen med St Anton egentligen, varför drar alla dit? :)
För att det skiter sig med dom små orterna med mkt puder när man måste jobba... ;)

Jag tror många åker dit för att man kan ha kul där även om man inte lever enbart för åkningen. Bra fest och perfekt för första säsongen.

Själv är jag där för att det sket sig i engelberg och för att det är lätt att få bra jobb i anton om du är ute i god tid och bara åker dit. St Anton är också extremt snösäkert och har fantastiska berg och områden.

Senast ändrad:
okej, tack för infon! ja man tyckte ju att det verkade vara en väldigt dum idé att lägga ner funky...
riktigt nice med rendlbahn, slippa bussen :)

trubidblue: St Anton är en riktig skidort där ALLA är galna i skidåkning och hårt party, hela världen kommer till st anton. :) det är inte mycket till lyx i st anton, snarare slitet på många barer och restauranger, därför trivs nog många säsongare.

off-pisten är väldigt lättillgänglig, men naturligtsvis blir det spårat på en timme, det gäller bara att lära känna området, lech och zurs som ligger en kvart bort behåller pudret mycket längre, stekarna vill inte få snö innanför armanijackorna ;)

ses i vinter!

Tja,

tänkte dra ner och pröva säsongen i st anton. har skummat igenom tråden, verkar vara ett gäng som är nere redan! hur ser det ut där nu, rent jobb mässigt?
flyger ner, antingen nu i veckan eller nästa med både bräda och skidor.. känns som att det blir en fantastisk upplevelse. om inte annat dyr!!

ska börja ordna med typ, B&B boende i början men tänkte kolla om det är någon som har en svettig plats över? (jag är jätte snäll) om inte annat så kanske det finns lite tips och tricks!
vore coolt om någon hör av sig, här eller på mailen!
christian.clarkson@gmail.com

ses i dimman

Jobbmässigt ser det ut som om alla jobb kommer med snön, just nu börjar lediga jobb tryta, men de kommer väl snart antar jag. Om man kan tyska är det verkligen ett plus, annars behöver du den inte om du ska jobba i disken eller ngt sådant. Det viktigaste när du söker är att du är glad och framåt, de kollar knappt på cv:t.

Peace

Every day is a saturday börjar på Fredag =)

Man lär ju bli bra på park i vinter för något puder det kommer det inte i alperna iaf...

Läste precis på St Antons hemsida att liftöppningen har flyttats fram:

"The Arlberger lift company (ABBAG) has postponed all ski lift operation to an unknown date, due to the snow and weather conditions."

Någon där nere som vet något mer?

/A

AnteeL sa:
Läste precis på St Antons hemsida att liftöppningen har flyttats fram:

"The Arlberger lift company (ABBAG) has postponed all ski lift operation to an unknown date, due to the snow and weather conditions."

Någon där nere som vet något mer?

/A
Bara att vänta och se. Dom tillverkar så mkt snö dom kan så fort det blir kallt. www.snow-forecast.com är bra för att kolla läget..

Sämre start på säsongen finns ju inte. Det är ju för tusan inte ens kallt, fan flera plusgrader precis som här hemma. Hur går snacket bland alla locals där nere angående snöförhållandena? Måste ju va riktigt dåliga förhållanden än vad det brukar vara... Tycker faktiskt lite synd om er som är där nere och inte se snön komma någon j*vla gång!

stay_tuned sa:
Sämre start på säsongen finns ju inte. Det är ju för tusan inte ens kallt, fan flera plusgrader precis som här hemma. Hur går snacket bland alla locals där nere angående snöförhållandena? Måste ju va riktigt dåliga förhållanden än vad det brukar vara... Tycker faktiskt lite synd om er som är där nere och inte se snön komma någon j*vla gång!
Det suger här nere! Är inte i st anton nu, utan en annan del av alperna, men tar tåget tillbaka på fredag. Blir nog att omprioritera lite, ABS-ryggan byts väl ut mot ett par parkskidor om det ska fortsätta såhär med snön...

Men det kan ju inte va mycket till uetliv nu heller? Locals i all ära, men måste ju va många lediga bord på Scotty's såhär års om ni förstår va jag menar? Ni får väl typ spela fotboll på konstgräset eller nåt sålänge :P

Fotboll på konstgräset --> check.
nu har det tokregnat hela dagen. men snöar nog på toppen. det är vitt iaf.
Utelivet tycker jag är hur bra som helst även fast det inte är jättemycket folk.
Skön stämning i byn trots de rådande förhållandena.. bara att ha lite tålamod.

Vi ses.

Vi är två grabbar som är i St.Antn just nu och bor själva hos en tant i Nasserein, där vi betalar 35 E/pers. Vi kunde bo där i några nätter nu, men letar för fullt efter ett nytt.
Vi skulle gärna gadda ihop oss med ngr andra. Vi är väl två relativt vanligt 19åringar från Stockholm.

Hör av er om ni har två sängar över för säsongen/vad som helst!

Jimmy
+43664-9771726

jimhoe sa:
Vi är två grabbar som är i St.Antn just nu och bor själva hos en tant i Nasserein, där vi betalar 35 E/pers. Vi kunde bo där i några nätter nu, men letar för fullt efter ett nytt.
Vi skulle gärna gadda ihop oss med ngr andra. Vi är väl två relativt vanligt 19åringar från Stockholm.

Hör av er om ni har två sängar över för säsongen/vad som helst!

Jimmy
+43664-9771726
Kolla din GB :)

Tillbaka
Topp