Stål på stolparna, varför?

Anzom

Aktiv medlem
Varför har man som på bilden någon form av stål runt vissa av stolparna ? Satt uppe i dorfgastein i vintras och misstänker att de alltid sitter där.. Satt inte på alla utan endast några. Why!? WHY?!

Bra fråga!
Och ibland är några av liftstolparna (bara på stolliftar?) inklädda med pressening över hela (eller i alla fall större delen) av liftstolpen.
Varför, varför, VARFÖR??????

Hawk100 sa:
Bra fråga!
Och ibland är några av liftstolparna (bara på stolliftar?) inklädda med pressening över hela (eller i alla fall större delen) av liftstolpen.
Varför, varför, VARFÖR??????
Helt klart en gåta.
Jag har tre teorier:
1. CIA- säger inget mer
2. Avståndet mellan stolarna överensstämmer inte med det mellan stolparna. Om man i slutet av dagen alltid stannar liften i samma position kommer det finnas en eller ett par ställen där stolarna inte hänger mellan liftstolpar utan i samma nivå. Om det stormar kommer stol eller stolpe slå sönder. Detta är madrassstolparna.
3. Det har något med avalanche sharks att göra. Oklart hur, måste tänka lite till först.

jag gissar på att extralagret med stål sitter där för att fungera som förstärkare av det där underbara metalliska ljudet som för tankarna till gamla sciencefictionserier som kan uppstå vid vissa liftstolpar. ;)
vad presenningarna (stavning?) har för syfte vet nog bara presenningarna själva.

Nu när vintern börjar närma sig och det sker en ökad tillströmning till freeride kanske det finns fler som är hågade att ge svar.

Är dessvärre lite skeptisk till punkt 2. Punkt 1 däremot, det finns något där. Är det FRA:s avlyssningsenhet som jobbar frebilt på nya sätt att ta upp ljud?

Jag tycker dom ser lite teleskopiska ut, alltså att man kan förlänga (höja och sänka) liften efter behov! Det kan ju vara nödvändigt när det till exempel finns väldigt långa personer i liften, respektive korta..

katla sa:
Jag tycker dom ser lite teleskopiska ut, alltså att man kan förlänga (höja och sänka) liften efter behov! Det kan ju vara nödvändigt när det till exempel finns väldigt långa personer i liften, respektive korta..
Hade det varit i Japan så hade det självklart varit för att kunna höja liftarna efter ett megadump för att inte folk ska fastna med skidspetsarna i snön när de sitter i liften.......
Men Dorfgasten är ju (tyvärr) inte direkt ökänt för just megadump, eller?!?!

Senast ändrad:
Hawk100 sa:
Hade det varit i Japan så hade det självklart varit för att kunna höja liftarna efter ett megadump för att inte folk ska fastna med skidspetsarna i snön när de sitter i liften.......
Men Dorfgasten är ju (tyvärr) inte direkt ökänt för just megadump, eller?!?!
Inte en chans att de skulle ha sånt i japan, de föredrar att skotta :p

Danil sa:
Jag har gått till botten med det här och efter en omfattande söksession på det vida internet så fann jag svaret; de metallstycken som sitter runt stolparna är solskydd!

Källa: http://www.seilbahntechnik.net/en/technology/wid/wasistdas16.htm
Haha. Det låter helt galet om det stämmer. Det satt på 2-3 liftar, på någon lift hade de stålet på flera och på en lift så satt den på den näst första och näst sista stolpen.

Dags att göra sin samhällsplikt och mejla liftbolaget om varför de sitter så sporadiskt.

Senast ändrad:
Vattendroppe sa:
Heddious sa:
Hawk100 sa:
Öhhhhh????
Solskydd?????
Vadå????
Vad är problemet om solen skiner på liftstolpen???
Öhhh????
+1
Termisk expansion förmodligen, stolpen kan helt enkelt bli sned och på så sätt förlora (delar av) sin mekaniska styrka.
Är det ett nytt påfund? Varför har inte då de mest solutsatta skidorterna detta på sina liftar och varför bara sporadiskt utsatta.. (utan hänsyn till vilken liftstolpe som får flest soltimmar)

Svaret har landat i mejlen, från doppel

"These “sporadic” placed metal plates are a sunshade for the tower shaft to avoid lateral deflection caused by solar radiation.
The placement maybe looks a little sporadic but is depending to the position tower shaft joints, brackets for the ladder and some sleeves for assembly platforms.
We use this sunshades for several years."

Solkräm till liftstolparna! Känns spontant rätt bökigt att gå runt med cylinderformade stålprylar på kroppen. Kan ju tänka mig att den värmen som skapas under, är långt under det arbetsmiljöverket godkänner..

Senast ändrad:
Det var som f...n!!!
Men då är frågan om presenningarna som man ibland ser på vissa liftstolpar fyller samma funktion. Vad säger ingenjörn om dem??? Och jag menar inte de röda/orange presenningarna fyllda med mjuk skumgummi som sitter längst ner på "alla" liftstolpar utan de beige som finns monterade tight och högt uppe på stolpar till stolliftar och som verkar uppsatta lika "random" som solskydden i stål.....

Tillbaka
Topp