Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Helt klart en gåta.Hawk100 sa:Bra fråga!
Och ibland är några av liftstolparna (bara på stolliftar?) inklädda med pressening över hela (eller i alla fall större delen) av liftstolpen.
Varför, varför, VARFÖR??????
Hade det varit i Japan så hade det självklart varit för att kunna höja liftarna efter ett megadump för att inte folk ska fastna med skidspetsarna i snön när de sitter i liften.......katla sa:Jag tycker dom ser lite teleskopiska ut, alltså att man kan förlänga (höja och sänka) liften efter behov! Det kan ju vara nödvändigt när det till exempel finns väldigt långa personer i liften, respektive korta..
Inte en chans att de skulle ha sånt i japan, de föredrar att skotta :pHawk100 sa:Hade det varit i Japan så hade det självklart varit för att kunna höja liftarna efter ett megadump för att inte folk ska fastna med skidspetsarna i snön när de sitter i liften.......
Men Dorfgasten är ju (tyvärr) inte direkt ökänt för just megadump, eller?!?!
Varför döda en bra frågeställning med fakta :DDanil sa:Jag har gått till botten med det här och efter en omfattande söksession på det vida internet så fann jag svaret; de metallstycken som sitter runt stolparna är solskydd!
Källa: http://www.seilbahntechnik.net/en/technology/wid/wasistdas16.htm
+1Hawk100 sa:Öhhhhh????
Solskydd?????
Vadå????
Vad är problemet om solen skiner på liftstolpen???
Öhhh????
Termisk expansion förmodligen, stolpen kan helt enkelt bli sned och på så sätt förlora (delar av) sin mekaniska styrka.Heddious sa:+1Hawk100 sa:Öhhhhh????
Solskydd?????
Vadå????
Öhhh????
Because science!Heddious sa:Men varför bygger man inte en icke-expansiv liftstolpe från början istället?
@Vattendroppe
Haha. Det låter helt galet om det stämmer. Det satt på 2-3 liftar, på någon lift hade de stålet på flera och på en lift så satt den på den näst första och näst sista stolpen.Danil sa:Jag har gått till botten med det här och efter en omfattande söksession på det vida internet så fann jag svaret; de metallstycken som sitter runt stolparna är solskydd!
Källa: http://www.seilbahntechnik.net/en/technology/wid/wasistdas16.htm
Är det ett nytt påfund? Varför har inte då de mest solutsatta skidorterna detta på sina liftar och varför bara sporadiskt utsatta.. (utan hänsyn till vilken liftstolpe som får flest soltimmar)Vattendroppe sa:Termisk expansion förmodligen, stolpen kan helt enkelt bli sned och på så sätt förlora (delar av) sin mekaniska styrka.Heddious sa:+1Hawk100 sa:Öhhhhh????
Solskydd?????
Vadå????
Öhhh????
Ja.Anzom sa:Är det ett nytt påfund? Varför har inte då de mest solutsatta skidorterna detta på sina liftar och varför bara sporadiskt utsatta.. (utan hänsyn till vilken liftstolpe som får flest soltimmar)Vattendroppe sa:Termisk expansion förmodligen, stolpen kan helt enkelt bli sned och på så sätt förlora (delar av) sin mekaniska styrka.Heddious sa:
Jag tar den. Eller rättare sagt, jag drar ett mejl till Österrikes avdelning.Hawk100 sa:Vem skriver och frågar??
info@doppelmayr.se
Du var dock inte förstVattendroppe sa:Det var ju det jag skrev ju! Ungjävlar att inte lite på ingenjörn.
Men ändå bäst, så det är okej ändå!Anzom sa:Du var dock inte förstVattendroppe sa:Det var ju det jag skrev ju! Ungjävlar att inte lite på ingenjörn.![]()
+1Vattendroppe sa:Because science!Heddious sa:Men varför bygger man inte en icke-expansiv liftstolpe från början istället?
@Vattendroppe