Stålkant lossnat - lagningstips

Villeit

Medlem
Hej!

Förra säsongen släppte änden av stålkanten längst fram (i böjen) från ena skidan ung 3-4 cm. Och är rädd att den ska fastna i nån gren och riva upp hela sidan.

Har försökt laga med Epoxy och klämmor men det släppte efter första dagen.

Skidorna har några år på nacken men egentligen nöjd i övrigt. Det är breda freeride skidor.

Alternativet är att såga av den lilla stumpen då den inte är på ett kritiskt ställe. Och sen Epoxy för att undvika snö där.

Men innan jag gör det. Har jag missat nåt? Finns det några andra alternativ? (Det ser ut som att rötterna/tänderna som håller kanten emellan sidans lager har gått av).

Mvh,
Ett spetsskydd som på hyrskidor och en del pistlagg kanske? Antingen kanske det går att hitta något från ett äldre par som passar, eller så går det nog att printa om du känner någon som har en lite mer avancerad printer som klarar lite hållbarare plaster.

Går vi över till kategorin skit samma hur det ser ut finns det lite olika alternativ. Att bocka en tunn aluminiumplåt i lämplig form och sen skruva är ett gammalt skibumtrick för att förlänga livet på trotjänare, likväl som att linda spetsen i glasfiber och sen väta med epoxy. Det blir inte snyggt, men det håller om man gör rätt.

Senast ändrad:
Vad för sorts epoxy använder du? Epoxy är ett stort spektra lim, lite som mejeriprodukter kan vara grädde eller ost.

Om det lossnat efter en dag på ett ställe utan större belastning så får det mig att tro att något görs fel vid limning, antingen i material eller utförande.

20221106_145104.jpg

Bilagor

• 20221106_145112.jpg
    20221106_145112.jpg
    449.9 KB · Besök: 174
Där har ni bilder. Tror jag körde med Epoxy Universal. Loctite 5min härdning.

Har lite glasfiber grejer kvar också.

Men bra tips!

Ett spetsskydd som på hyrskidor och en del pistlagg kanske? Antingen kanske det går att hitta något från ett äldre par som passar, eller så går det nog att printa om du känner någon som har en lite mer avancerad printer som klarar lite hållbarare plaster.

Går vi över till kategorin skit samma hur det ser ut finns det lite olika alternativ. Att bocka en tunn aluminiumplåt i lämplig form och sen skruva är ett gammalt skibumtrick för att förlänga livet på trotjänare, likväl som att linda spetsen i glasfiber och sen väta med epoxy. Det blir inte snyggt, men det håller om man gör rätt.
Jag har faktist en bekant som har en 3d printer. Får se om vi kan lösa nåt!

Där har ni bilder. Tror jag körde med Epoxy Universal. Loctite 5min härdning.

Har lite glasfiber grejer kvar också.

Men bra tips!
Det förklarar saken. Utan att gå in på kemin djupare så är en snabbare härdningstid normalt likställd med en grundare inträngning i träet och en sprödare limning. Eftersom skidan flexar så spricker limningen med en sådan epoxy. För denna typ av lagning vill du ha en epoxy med låg molekylärstorlek som härdar på 24-48 timmar.

Denna funkar bra om du har ett biltema nära: https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/lamineringsepoxi-2000045082

Annars west systems lamineringsepoxy eller, om du inte får tag på det så kan jag tipsa om var du kan beställa bra tysk industriell kvalitetsepoxy på nätet billigt.

För tips på hur du lagar, kolla denna tråd nedan. Kompisen jag lagade den åt säger att det fortfarande håller 4 år senare.

Vill du ha tips kan du skriva i tråden eller ett pm. Tycker det är kul med folk som lagar sina grejer så hjälper gärna till :)

Bra tips ovan här.
Mitt tips: såga av stålkanten där den fäster i skidan. Fasa av änden och bygg upp med glasfiberspackel där den är borta. Skrapa ur och rengör så det fäster. När det är härdat slipa till det.
Hur skidorna ser ut på bild så är det funktion som gäller framför utseende.
Tycker jag, lycka till!

Detta är jag intresserad av!
Kul med bra tips för att laga själv och slippa köpa nytt fast man kan få grejerna att funka, tack!

Kanske inte så konsumentvänlig sida men om du gräver i databladen kan du hitta en epoxy som har ganska specifika egenskaper för just det du behöver.

Bra tips ovan här.
Mitt tips: såga av stålkanten där den fäster i skidan. Fasa av änden och bygg upp med glasfiberspackel där den är borta. Skrapa ur och rengör så det fäster. När det är härdat slipa till det.
Hur skidorna ser ut på bild så är det funktion som gäller framför utseende.
Tycker jag, lycka till!
Jag har också flörtat med den idén att kapa kanten och sen Limma ihop det på nå vis.

Det förklarar saken. Utan att gå in på kemin djupare så är en snabbare härdningstid normalt likställd med en grundare inträngning i träet och en sprödare limning. Eftersom skidan flexar så spricker limningen med en sådan epoxy. För denna typ av lagning vill du ha en epoxy med låg molekylärstorlek som härdar på 24-48 timmar.

Denna funkar bra om du har ett biltema nära: https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/lamineringsepoxi-2000045082

Annars west systems lamineringsepoxy eller, om du inte får tag på det så kan jag tipsa om var du kan beställa bra tysk industriell kvalitetsepoxy på nätet billigt.

För tips på hur du lagar, kolla denna tråd nedan. Kompisen jag lagade den åt säger att det fortfarande håller 4 år senare.

Vill du ha tips kan du skriva i tråden eller ett pm. Tycker det är kul med folk som lagar sina grejer så hjälper gärna till :)
Ok då har snön kommit, nästa vecka är det Kittelfjäll som hägrar så då är det bara att få i ordning laggen.

Lite värmepistol, stålborste och en skruv så har jag lyckats bända ut belaget och stålkanten. Det visade sig att tänderna till stålkanten är hela! Och skrapa bort det gamla epoxyn.

Har en del Glasfiberspackel från Biltema men det ser inte vara helt rätt för det här ändamålet.

Så blir imorgon en tur till Biltema att handla den där lamineringsepoxin.

To be continued...

Bilagor

• 20221216_224232.jpg
    20221216_224232.jpg
    652.6 KB · Besök: 175
  • 20221216_222736.jpg
    20221216_222736.jpg
    713.4 KB · Besök: 173
Då har man kommit till nästa steg.

Vart Biltemas Laminating Epoxy. Och sedan hade jag lite glasfiber där jag tog ett "strå" och klippte in massa små fibrer ca 1cm i blandningen.

Sedan blanda allt med en ren tandborste. Fläka upp stålkanten och applicera. Tog också ett litet buntband för att det verkligen skulle nå ut överallt.

Sedan tog jag en sån där plattjärn som jag hamrade till ungefär sidans form. Och fäste på belagssidan med tvingarna.
Började från skidans mitt och jobbade mig utåt. Stålkanten försökte titta upp, men petade ner den med platt skruvmejsel och tvingade lite till.

Nu blir det bara att vänta. ..

Bilagor

• 20221217_214143.jpg
    20221217_214143.jpg
    639.5 KB · Besök: 200
  • 20221217_214218.jpg
    20221217_214218.jpg
    684.2 KB · Besök: 194
Då har man kommit till nästa steg.

Vart Biltemas Laminating Epoxy. Och sedan hade jag lite glasfiber där jag tog ett "strå" och klippte in massa små fibrer ca 1cm i blandningen.

Sedan blanda allt med en ren tandborste. Fläka upp stålkanten och applicera. Tog också ett litet buntband för att det verkligen skulle nå ut överallt.

Sedan tog jag en sån där plattjärn som jag hamrade till ungefär sidans form. Och fäste på belagssidan med tvingarna.
Började från skidans mitt och jobbade mig utåt. Stålkanten försökte titta upp, men petade ner den med platt skruvmejsel och tvingade lite till.

Nu blir det bara att vänta. ..
Bra, spackel är helt fel här. Det du vill åstadkomma är en vidhäftning mellan träfiber och metallen.

Blanda epoxyn cirka 2 min genom att försiktigt röra den (inte vispa) och häll i lite där stålkanten sen ska in och vänta cirka 5 min. Detta för att låta epoxyn tränga in i träet ordentligt. Glöm inte att sandpappra stålkanten lätt. Häll i lite mer och tryck in kanten och kläm fast allt med tvingar så du får ett jämnt tryck. Tänk på att ha mer än 15 grader där du låter epoxyn härda och var noga med proportionerna när du blandar samt att använda nitrilhandskar (finns på biltema). Det är viktigt att det inte är random gummihandskar eller tyghandskar. Epoxy som inte är härdat är inte att leka med.

Ta inte bort tvingarna förrän efter minst 24 timmar och var sedan försiktig när du vallar. Epoxy gillar inte temperaturer över 50-60 grader.

Ja, ska försöka att inte Valla så mycket i den regionen. Det som blir med spännande är att se om belaget lade sig rätt i förhållande till stålkanten. (Detta kunde jag inte riktigt styra pga plattjärnet som var i vägen där.

Kunde inte vänta längre så tog bort tvingarna (17 timmar fick det stå. Och det stog 7tim härdningstid på burken. Det blev ganska jämnt och fint.
Även belaget hamnade på rätt plats i förhållande till stålkanten.

Bara att låta det härda ett dygn till innan man börjar slipa bort resterna och sen bara att valla in allt.

Bilagor

• 20221218_143549.jpg
    20221218_143549.jpg
    566.2 KB · Besök: 233
  • 20221218_143605.jpg
    20221218_143605.jpg
    473.2 KB · Besök: 233
Kunde inte vänta längre så tog bort tvingarna (17 timmar fick det stå. Och det stog 7tim härdningstid på burken. Det blev ganska jämnt och fint.
Även belaget hamnade på rätt plats i förhållande till stålkanten.

Bara att låta det härda ett dygn till innan man börjar slipa bort resterna och sen bara att valla in allt.
Det ser väl spontant helt ok ut!

Tänk på att härdningstiden på burken bara är till när den initiala kemiska processen är klar. Full styrka uppnås inte förrän efter cirka 14 dagar normalt. Men på en så ickekritisk limning är 48 timmar helt ok skulle jag bedöma :)

Epoxy har tre härdningsfaser, öppenfasen 5 min - flera timmar beroende på epoxy (den vidhäftar fortfarande), gelfasen, normalt mellan 2-48 timmar (den börjar härda-> den är hård men inte fullt härdad) och full uthärdning 48 timmar till 14 dygn (full styrka).

Då är det dags för en uppdatering.
Efter 3 dagars åkning i off-pist med barnen så släppte lagningen. Det är fortfarande bättre än vad det var innan. Men nåt har gått fel.

Undrar om de där glasfibrena hade motsatt effekt i min blandning.

Sen kan det ha varit att Epoxy blandningen inte blev helt 100..

Nåja. Blir nog en resa till innan det blir o laga det på nytt. Ska se om jag kan få till blandningsförhållandet bättre då.

Bilagor

• 20230109_203858.jpg
    20230109_203858.jpg
    388.3 KB · Besök: 172
  • 20230109_203916.jpg
    20230109_203916.jpg
    371.7 KB · Besök: 186
Då är det dags för en uppdatering.
Efter 3 dagars åkning i off-pist med barnen så släppte lagningen. Det är fortfarande bättre än vad det var innan. Men nåt har gått fel.

Sen kan det ha varit att Epoxy blandningen inte blev helt 100..

Nåja. Blir nog en resa till innan det blir o laga det på nytt. Ska se om jag kan få till blandningsförhållandet bättre då.
Var i landet finns skidorna? Skulle kunna ta en titt på dem om de på något sätt kan hamna i sthlm.

Det borde verkligen hålla, inte direkt en punkt som får mycket belastning. Glasfiber gör ingen som helst nytta i en sån lagning så det kan du skippa. Hur mäter du upp limmet, vikt eller volym?

Nu är jag långtifrån nån expert men jag har meckat litegranna med sånt däringa och jag tror glasfibret bara förstörde.
Rengör alla ytor som skall limmas med aceton, blanda epoxin ordentligt (ställ telefonen på 2min och veva runt långsamt med en glasspinne), smeta på epoxin utan att använda för mycket, kläm ihop med så många klämmor som får plats och vänta 2dygn. Sån plast som är i godispåsar brukar vara bra att täcka ytorna på klämmorna med så inte klämmorna fastnar i epoxin. Godispåseplasten reagerar inte alls med epoxin i många fall och kan bara dras bort i efterhand.

fwiw

Men lyssna på havreboll först. Jag delar bara med mig av en amatör-metod för att peppa dig! :)

Use it up, wear it out, make it do or do without.

Var i landet finns skidorna? Skulle kunna ta en titt på dem om de på något sätt kan hamna i sthlm.

Det borde verkligen hålla, inte direkt en punkt som får mycket belastning. Glasfiber gör ingen som helst nytta i en sån lagning så det kan du skippa. Hur mäter du upp limmet, vikt eller volym?
Jag mätte upp det med en kapsyl från en flaska. (Behöver ju inte så mycket) En del av det ena och två av det andra. Det blev ju inte helt vetenskapligt men ändå ganska ok kan jag tycka.

Ska hoppa över glasfiber nästa gång.
Skidorna är rätt mjuka och vi kör på ändå ganska "hårt". Off pist i svart / röd lutning med träd och lite klippor ibland.
De är i Härnösand dessvärre.

Det där med gosispåseplasten lät intressant. Det ska jag prova nästa gång!

Tillbaka
Topp