Ställa sig upp med skidor.

judger

Ny medlem
Tja.

Vet inte riktigt om jag har placerat tråden rätt nu...

Har åkt skidor ett bra tag nu men har alltid känt att jag måste ta det ganska försiktigt eftersom att jag har ett jävla problem att ställa mig upp utan att ta av skidorna om jag skulle ramla.

Köpte ett par k2 silencer för några veckor sen och har tänkt börja hoppa, och vill gärna kunna ställa mig upp utan att börja hålla på och ta av mig skidorna om jag skulle ramla.

Så, den här frågan kanske låter lite konstig, men är det någon som har upplevt samma sak och kanske har några tips om hur jag ska göra? Brukar oftast få sendrag utav helvete när jag försöker ta mig upp. Har väl hänt några gånger att jag har lyckats utan att slita av mig skidorna, men det är inte många gånger.

judger sa:
Martiiin sa:
fniss, använd benen.
Busig du var nu!

Seriöst, jag driver inte, även om det kanske låter så, och jag är fan desperat!
Har åkt skidor i flera år, och har aldrig lärt mig.
Om du inte har kroppskontroll till att ställa dig upp med skidorna på, så skulle jag, om jag vore du, fundera både en och två gånger över hur vist det är att börja hoppa.

hyllengren sa:
judger sa:
Martiiin sa:
fniss, använd benen.
Busig du var nu!

Seriöst, jag driver inte, även om det kanske låter så, och jag är fan desperat!
Har åkt skidor i flera år, och har aldrig lärt mig.
Om du inte har kroppskontroll till att ställa dig upp med skidorna på, så skulle jag, om jag vore du, fundera både en och två gånger över hur vist det är att börja hoppa.
Jag har inga problem som helst med att åka skidor. Det är just att ställa mig upp när jag har ramlat, som jag verkligen inte klarar av.

Lyssna nu, sätt dig ner bak på skidorna som alla jibbers gör på väg mot hoppen, sen om du har minsta spår av muskler kan du ställe dig upp.

Oftast när jag ramlar på skidor är det i hopp och då ligger man och simmar i landingen, då är det bara att ta hjälp av stavarna och trycka dig upp.
Men jag håller med dig, de e fan svårt att ta sig upp utan stavar om man ligger på plan mark.

Oki då kör vi lite teori:-P

du har ramlat och ligger i de flesta fall på höften/sidan.

steg ett för att ta dig upp: lägg dig bakåt.
steg två för att ta sig upp: res dig upp som om du gör en situp.
steg tre för att ta sig upp: ta hjälp med armbågar och stavar för att trycka dig upp
(nu bör du ha nått en lutning på 45 grader)
steg fyra för att ta sig upp: tryck till med stavarna och res dig upp( stavarna placeras fördelaktigt ca 40cm bakom pjäxorna)

sen är det bara att steka vidare i backen:-P
tekniken fungerar i de flesta fall men i djup pudersnö kan man behöva använda sig av "ta av skidorna tekniken"

Nu kom jag att tänka på ett litet klipp
2430

titta där hur jag ställer mig upp som ett riktigt ställasigupp-proffs

lägg dig åt sidan och sätt staven i marken och tryck dig upp samtidigt som du reser dig! det kallas för benmuskler :)

asså, seriöst? hur gör du när du ställer dig upp i vanliga fall? hur ställer du dig upp när du inte har skidorna på dig? fötterna under kroppen, armarna som stöd mot marken?
hur kan du inte se möjligheterna att ställa sig upp med skidorna på? det måste vara en naturlig reflex...

Jooose, bra exempel.

Jag tycker många har ganska taskig attityd...
Judger har ett problem och att ni klankar på honom kommer inte att hjälpa. Använd benen... kruxet som jag förstår det är att han inte kommer upp över skidorna. Således han kan använda benmusklerna hur mycket han vill utan att det hjälper eftersom massan(kroppen) inte är ovanför understödsytan av skidorna. Alltså inte hjälpsamt alls till skillnad från Joooses inlägg.

Något som jag gjort med ganska många elever som funkar rätt bra (även om för oss som kan på andra sätt tycker det är jobbigt) är att när du sitter på snön med skidorna tvärs över backen (med benen böjda).
Dra ett sträck från knäna till framändan på skidorna. Sätt händer strax ovanför låren och gå med händerna längs sträcket. Tipset är att se till att rumpan kommer högt upp i vädret, då kommer du att bli stabilare ju längre du går med händerna längs sträcket för att sedan få rumpan över fötterna.
När du är framme med händerna vid skidspetsen är det bara att räta på sig. =)
Voila.

mangus sa:
Jooose, bra exempel.

Jag tycker många har ganska taskig attityd...
Judger har ett problem och att ni klankar på honom kommer inte att hjälpa. Använd benen... kruxet som jag förstår det är att han inte kommer upp över skidorna. Således han kan använda benmusklerna hur mycket han vill utan att det hjälper eftersom massan(kroppen) inte är ovanför understödsytan av skidorna. Alltså inte hjälpsamt alls till skillnad från Joooses inlägg.

Något som jag gjort med ganska många elever som funkar rätt bra (även om för oss som kan på andra sätt tycker det är jobbigt) är att när du sitter på snön med skidorna tvärs över backen (med benen böjda).
Dra ett sträck från knäna till framändan på skidorna. Sätt händer strax ovanför låren och gå med händerna längs sträcket. Tipset är att se till att rumpan kommer högt upp i vädret, då kommer du att bli stabilare ju längre du går med händerna längs sträcket för att sedan få rumpan över fötterna.
Voila.
men snälla, man ska väl inte behöva en checklista för att kunna ställa sig upp.

Erik sa:
mangus sa:
Jooose, bra exempel.

Jag [... ...] för att sedan få rumpan över fötterna.
Voila.
Jag kan tycka att den kommentaren är som att säga "Inte ska man behöva en kokbok för att laga mat" Vissa behöver det aldrig men om man kört fast och börjar ledsna på den mat man brukar laga, i detta fall sättet man reser sig upp på skidorna skidor kan det vara bra att ta farm den så man får lite nya ideér.

Efter som Judger uppenbarligen har problem så försöker jag hjälpa. Och då jag tror att det hjälper mer med en "checklista" så är det det jag skriver iställer för ett "men använd benen pucko" (med ett eventuellt fniss på slutet, det är i alla fall så jag tolkar det många skrivit) tror jag inte kommer att leda till något annat än ev sämre självkänla hos den man pratar till.

Lägga upp en film tycker jag är en skitbra idé för det är så mycket tydligare, inte den film du la upp Erik då det visar ett "resa sig upp proffs" och inte det som efterfrågades, resa sig upp tips for dummies...(no offence)
Om du intruktivt visar i en film hur man gör är det säkert mer hjälpsamt än en checklista.

Men vad som hjälper är för Judger att berätta för oss.
Har du testat nåt på senaste och hur gick det?

Senast ändrad:
mangus sa:
Erik sa:
mangus sa:
Jooose, bra exempel.

Jag [... ...] för att sedan få rumpan över fötterna.
Voila.
Jag kan tycka att den kommentaren är som att säga "Inte ska man behöva en kokbok för att laga mat" Vissa behöver det aldrig men om man kört fast och börjar ledsna på den mat man brukar laga, i detta fall sättet man reser sig upp på skidorna skidor kan det vara bra att ta farm den så man får lite nya ideér.

Efter som Judger uppenbarligen har problem så försöker jag hjälpa. Och då jag tror att det hjälper mer med en "checklista" så är det det jag skriver iställer för ett "men använd benen pucko" (med ett eventuellt fniss på slutet, det är i alla fall så jag tolkar det många skrivit) tror jag inte kommer att leda till något annat än ev sämre självkänla hos den man pratar till.

Lägga upp en film tycker jag är en skitbra idé för det är så mycket tydligare, inte den film du la upp Erik då det visar ett "resa sig upp proffs" och inte det som efterfrågades, resa sig upp tips for dummies...(no offence)
Om du intruktivt visar i en film hur man gör är det säkert mer hjälpsamt än en checklista.

Men vad som hjälper är för Judger att berätta för oss.
Har du testat nåt på senaste och hur gick det?
En kokbok är väl inte det bästa exemplet...Var det någon som berättade för dig hur man ställer sig upp när du var en liten unge och knappt kunde gå? Antagligen inte.

Jag förstår att han tycker att det är svårt att ställa sig upp men en forumtråd kommer inte att vara till någon nytta, ut och träna istället.

Nu vet jag ju inte hur det ser ut när du ska ställa dig upp.

Men om man kör följande schema så brukar det gå bra.

1. Lägg skidorna tvärs över backen.Skidorna ska ligga på marken nedanför kroppen. Inte ovanför. Alltså skidorna vinkelrätt mot fallinjen nedanför kroppen. På så sätt slipper du att skidorna glider iväg.

2. När du väl är i possition med skidorna vinkelrätt mot backen och desutom har skidorna nedanför kroppen så kommer du lätt att resa dig med hjälp av armar och ben.

Det viktiga knepet för att komma upp med skidor i backen är helt enkelt att se till att utnyttja tyngdkraften och sedan komma i ett läge där skidan inte halkar undan när man lägger tryck på den. Kör punkt 1 och 2 ovan så kommer det att gå bra. Ju flackare backe desto svårare. Prova i röd backe.

Jag tycker inte ditt problem är så konstigt. Snarare kan man väl gratulera till en ovanlig stor portion talang. Du har uppenbarligen lyckats bli en mycket duktig skidåkare utan att trilla särskilt mycket!

/ 4800

Senast ändrad:
Sluta vara så jävla coola killar med taskiga attityder och leka gangsters. Så jävla trött på freeride och alla jävla p12 till jibbers fast dom egentligen är typ 16 år (svårt och tro dock) som bara kör med JÄVLIGT taskig attityd och tror dom är skit tuffa och balla när dom ska dissa folk. Fan ska bli kul och se när ni blir vuxna hoppas ni har lärt er då annars vete ja fan hur det kommer att se ut. Och nej jag kommer nog inte svara på de påhopp som kanske kommer emot mig nu för jag orkar inte ta en diskussion med någon omogen kille som använder hela sitt ordförråd för att försöka "dissa" och "äga" en.

HJÄLP KILLEN ISTÄLLET FÖR I HELVETE! som ett fåtal har gjort här i tråden, Big up till dom! Det är ett skidforum som gäller allt inom skidåkning där innefattar hjälp angående teknik när man åker också!

Senast ändrad:
simpyz sa:
Erik sa:
Allemaaan sa:
Sluta vara så jävla coola killar med taskiga attityder och leka gangsters. Så jävla trött på freeride och alla jävla p12 till jibbers fast dom egentligen är typ 16 år (svårt och tro dock) som bara kör med JÄVLIGT taskig attityd och tror dom är skit tuffa och balla när dom ska dissa folk. Fan ska bli kul och se när ni blir vuxna hoppas ni har lärt er då annars vete ja fan hur det kommer att se ut. Och nej jag kommer nog inte svara på de påhopp som kanske kommer emot mig nu för jag orkar inte ta en diskussion med någon omogen kille som använder hela sitt ordförråd för att försöka "dissa" och "äga" en.

HJÄLP KILLEN ISTÄLLET FÖR I HELVETE! som ett fåtal har gjort här i tråden, Big up till dom! Det är ett skidforum som gäller allt inom skidåkning där innefattar hjälp angående teknik när man åker också!
Vad bra att du hjälper killen och inte bara gnäller själv.
word!
okej, måste väl svara på det här för känns som en väldigt konstig fråga?

jag nämnde ju att den är några som hjälpt han. och gett bra sva. Så tänkte att det kanske räcker med deras svar då dom innehåller alla tips och sånt där som kan vara bra och veta. Vad jag vet så jag behöver ju inte upprepa något någon annan redan har sagt i tråden eller hur? Känns lite onödigt.

(ledsen att jag går lite offtopic men jag hoppas du förlåter mig Judger)

Näe Erik =) när jag lärde mig gå var det ingen som visade men när jag lärde mig åka skidor hade jag folk som visade.
Vad skulle vara ett bättre exempel enligt dig om nu en kokbok är ett så dåligt exempel? Har du aldrig lärt dig nåt genom att läsa? i så fall tycker jag du borde förstå vad jag menar och även vad Judger frågar efter.

Huruvida en forumtråd eller inte är nyttig beror ju på hur folk svarar. Själv har jag försökt hjälpa med det jag kan som inte redan var sagt.
Har man inget konstruktiv att säga ska låta bli!

Det är upp till Judger att avgöra om det hjälpt eller inte, det är inte någon av vi andra, men vi kan helt klart se till att Judger inte blir hjälpt genom att ge värdelösa svar och kommentarer.

(och nej, det här var inte konstruktivt på det vis att det hjälper Judger upp ur snön men jag hoppas att det hjälper ändå, nu ska jag inte skriva mer i denna tråd men jag kommer fortsätta läsa för jag är nyfiken på hur det slutar för Judger och om du kommer upp tillslut)

mangus sa:
(ledsen att jag går lite offtopic men jag hoppas du förlåter mig Judger)

Näe Erik =) när jag lärde mig gå var det ingen som visade men när jag lärde mig åka skidor hade jag folk som visade.
Vad skulle vara ett bättre exempel enligt dig om nu en kokbok är ett så dåligt exempel? Har du aldrig lärt dig nåt genom att läsa? i så fall tycker jag du borde förstå vad jag menar och även vad Judger frågar efter.

Huruvida en forumtråd eller inte är nyttig beror ju på hur folk svarar. Själv har jag försökt hjälpa med det jag kan som inte redan var sagt.
Har man inget konstruktiv att säga ska låta bli!

Det är upp till Judger att avgöra om det hjälpt eller inte, det är inte någon av vi andra, men vi kan helt klart se till att Judger inte blir hjälpt genom att ge värdelösa svar och kommentarer.

(och nej, det här var inte konstruktivt på det vis att det hjälper Judger upp ur snön men jag hoppas att det hjälper ändå, nu ska jag inte skriva mer i denna tråd men jag kommer fortsätta läsa för jag är nyfiken på hur det slutar för Judger och om du kommer upp tillslut)
exakt så här jag försökte formulera mig belv kanske lite mycket agressioner istället än ren text som din mer är, men som sagt lucka till Judger!

Allemaaan sa:

Men asså seriöst, killen frågar i ett forum hur man ställer sig upp.hur ska man kunna ta det seriöst? det är ju för fan bara och aa just precis ställa sig upp.om han inte vet hur det går till får han väl dra ut till backen och kolla på alla andra som bailar och sedan ställer sig upp.

Wallstedt sa:
Allemaaan sa:

Men asså seriöst, killen frågar i ett forum hur man ställer sig upp.hur ska man kunna ta det seriöst? det är ju för fan bara och aa just precis ställa sig upp.om han inte vet hur det går till får han väl dra ut till backen och kolla på alla andra som bailar och sedan ställer sig upp.
håller med, och jag menar det är ju inte så att han glider runt själv? har han inga kompisar som kan hjälpa honom? jag menar det är ju som ovan nämnt bara att ställa sitt feta arsle upp. Palla vara så jävla överseriös hela tiden

Eftersom tråden verkar ha ballat ur så hoppar jag in och ger ett tips från början. För några månader sen fick jag rycka in och "utbilda" inom exakt samma område. Jag kunde då inte förstå hur det kunde vara svårt men jag märkte ju att det inte gick. Den taktik som till slut fungerade var följande:

Ta på dig pjäxorna och skidorna hemma i hallen. När du står helt vanligt så böjer du benen bakåt tills du sitter helt på huk. Från det här läget kan du sen öva på att resa dig upp. Om du har problem med att resa dig upp ur det här läget så se till att pressa armarna framåt så att du maximerar den vikt som du kan få framåt över fötterna. I värsta fall kan du behöva gunga lite för att få hävstång. Strunta i stavar, de är bara i vägen. (eftersom allt detta sker i hallen så slipper du stressen av att andra ser dig och du kan hålla på hur mycket du vill. Dessutom glider du inte iväg utan kan i lugn och ro öva in tekniken och känslan)

När du väl är i backen så se till att skidorna inte pekar rakt ner mot en brant (som nämnts tidigare). Dock kan det bli svårt om det är riktigt brant att ha skidorna i pekandes tvärs över backen eftersom hela du kommer luta kraftigt. Men om du övar tillräckligt hemma i hallen så kommer du ha så pass bra knix på det så att du inte hinner få upp så vidare mycket fart innan du står upp helt och kan återta kontrollen.

Lycka till och hoppas det funkar för dig också.

/Ställ-dig-upp-akuten

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp