Stavar för toppturer

PontusD

Ny medlem
Stavar för toppturer
Hej,

hade tänkt köpa mig ett par stavar för toppturer, och vill ha lite råd.
Ska man ha teleskop eller vanliga, normal längd etc?
Det ska ju helst väga lite också. Kolfiber?

Stavar för toppturer
Teleskopstavar är bra eftersom att de kan ändras i längd. En längd för bestigningen och en annan för åkningen ner. Nackdelen med teleskopsstavar är att de beroende på fabrikat kan frysa fast i ett speciellt "hack" och svårigheten att ändra position av längd kan uppstå.

Alternativet till teleskopstavar är att använda längre stavar än vanliga alpinstavar och när det är dax för utförsåkningen bara ta ur händerna ur öglorna och hålla händerna på valfri plats på stavarna så blir det exakt så långa som de behöver vara. För att inte stavarna ska tappas kan man komma på någon anordning för fångrem eller liknande.

Senast ändrad:
Stavar för toppturer
I3ea sa:
För att inte stavarna ska tappas kan man komma på någon anordning för fångrem eller liknande.
Fast jag har fått lära mig att man inte ska använda fångremmarna när man åker utanför pisten, så att man enkelt kan kasta stavarna om man skulle fastna i en lavin! Hur det funkar i praktiken tänkte jag försöka undvika att testa :P

Stavar för toppturer
Jag tycker det är grymt skönt med teleskopstavar, har ett par tvådelade Balck Diamond Traverse sen ett antal år tillbaks, har använts till det mesta och dom funkar grymt bra!
Grymt skönt att kunna ändra längd efter förhållanden, är det skare och glider bra på platten kan man ta stavarna riktigt långa, vill man komma ner lite extra i telemarks-position kör man dom jättekorta.
Jag tycker viktskillnaden är värt den, helt solklart.

Men se till att skaffa ett par med flick-lock som på Black Diamond och Giprons stavar, glider aldrig och går lätt att öppna även med handskar på.. dom här skruv-låsningarna kan sitta hårt som satan ibland och glider ändå.
Sen kanske 3delade får plats i en ryggsäck också, men å andra sidan har jag för det mesta med skidor när jag har med stavar så.. :)

Senast ändrad:
Stavar för toppturer
Och köp för allt i världen inte skruvmodeller. Hade ett par leki och de funkade aldrig, inte ens när de var nya. Efter några veckor gav de upp helt eftersom plastexpandern kuggar över mot metallskruen hela tiden. Nu kör jag Black Diamon Traverse och de går att ändra på nån sekund bara. Sen tjänar du inget vidare i vikt på kolfiber gentemot alu när det kommer till teleskop. Om jag inte minns fel så är mina stavar i modellen över som har mer kolfiber tyngre

Stavar för toppturer
För de allra flesta toppturer är ett par vanliga slalomstavar bättre än teleskop. Lättare, billigare, håller bättre. Men det är en fördel om trugorna är av lite större modell, precis som vid all offpiståkning.

Man har inte längre stavar på väg upp. Enda fördelen med teleskop är om det är långa flacka inmarsher där man vill kunna skejta på skaren.

Om man går med superlätta randoracegrejor och är riktigt snabb har man lite längre stavar än vanliga slalom, men det rör sig om några centimeter och det är dussintalet i Sverige som håller den hastigheten.

Så håll kvar med ett par vanliga stavar. I stort sett all bergsguider gör det. Teleskopförespråkarna brukar man hitta i de svenska studentstäderna.

Stavar för toppturer
Vattendroppe sa:
I3ea sa:
För att inte stavarna ska tappas kan man komma på någon anordning för fångrem eller liknande.
Fast jag har fått lära mig att man inte ska använda fångremmarna när man åker utanför pisten, så att man enkelt kan kasta stavarna om man skulle fastna i en lavin! Hur det funkar i praktiken tänkte jag försöka undvika att testa :P
Jo det har jag också lärt mig därför jag kör varianten långa stavar som jag håller i lite längre ner där inga öglor finns. Eftersom att underlaget och dess höjd kan skifta så pass mycket under ett åk. Om jag tappar den ena staven så går det fortfarande att ta sig ner och om jag tappar båda så funkar det med då det moment är intränat sen innan.

När jag skrev föregående inlägg tänkte jag även tanken på en utlösningsfunktion för stavarna, kanske att fångremmen förlängs vid ett kraftigare ramling så att den inte är i vägen och sen när man vill ha tillbaka staven så kan man dra i snöret, nästan som ett hundkoppelfunktion eller något.

Lite tyngre stavar kan vara bra samt med en stor truga. Jag använder längre stavar eftersom att jag oftast har turskidor med stålkant vid toppturer och då springer man i stort sett upp så fort och lätt går det. :)

Senast ändrad:
Stavar för toppturer
I3ea sa:
När jag skrev föregående inlägg tänkte jag även tanken på en utlösningsfunktion för stavarna, kanske att fångremmen förlängs vid ett kraftigare ramling så att den inte är i vägen och sen när man vill ha tillbaka staven så kan man dra i snöret, nästan som ett hundkoppelfunktion eller något.

Lite tyngre stavar kan vara bra samt med en stor truga.
Själv tror jag att staven går av före armen går sönder, och riktigt vad den skulle kunna fastna i förstår jag inte om det är laviner man är rädd för, det är givetvis en annan sak inne i skogen.

Senast ändrad:
Stavar för toppturer
lleberger sa:
I3ea sa:

Lite tyngre stavar kan vara bra samt med en stor truga.
Själv tror jag att staven går av före armen går sönder, och riktigt vad den skulle kunna fastna i förstår jag inte, dom flesta trugor går ju att dra av med ett par kilos drag rakt neråt.
Den här tråden har ju börjat att handla om nåt annat men det jag har fått lära mig är att ta bort remmen när man kör i skog, för att undvika att armen fastnar så att axeln går ur led eller stukar en handled eller så. Däremot så vet jag att folk blivit räddade ur laviner för att deras stavar stuckit upp så av lavinhänsyn tycker jag det verkar konstigt att ta bort remmen. Däremot skulle nog de flesta vilja kunna fimpa sina skidor när de hamnar i en lavin eftersom de blir som ett ankare.

Stavar för toppturer
Jag kör både i pist, opist och på toppturer med mina 130 cm Scott standard alpinstavar. Såvida man inte har långa anmarscher i mindre kuperad terräng tycker jag inte teleskopstavar behövs. Viktigt är dock att ha lite större trugor än vad som sitter som standard på de flesta alpinstavar.

/MM

EDIT: Ser att jag skrivit mer eller mindre exakt detsamma som Skare ... :-)

Senast ändrad:
Stavar för toppturer
Mountain_Man sa:
Jag kör både i pist, opist och på toppturer med mina 130 cm Scott standard alpinstavar. Såvida man inte har långa anmarscher i mindre kuperad terräng tycker jag inte teleskopstavar behövs. Viktigt är dock att ha lite större trugor än vad som sitter som standard på de flesta alpinstavar.

/MM

EDIT: Ser att jag skrivit mer eller mindre exakt detsamma som Skare ... :-)
Visst går det säkert jättebra att åka med vanliga stavar också. Personligen tycker jag att det är jäkligt skönt att kunna förlänga stavarna lite, framförallt när man går med skidorna på ryggen. Allt blir stadigare och känns mer avslappnat. Men allt är ju en fråga om smak...

Stavar för toppturer
Med risk att låta korkad, är jag den enda som vid sick-sack traversering uppåt ställer stavarna i olika längd? Och sen skiftar höger och vänster stav beroende på vilket håll jag går? Det tycker jag är iaf en fördel med teleskop stavar :)

Stavar för toppturer
Skare sa:
För de allra flesta toppturer är ett par vanliga slalomstavar bättre än teleskop. Lättare, billigare, håller bättre. Men det är en fördel om trugorna är av lite större modell, precis som vid all offpiståkning.

Man har inte längre stavar på väg upp. Enda fördelen med teleskop är om det är långa flacka inmarsher där man vill kunna skejta på skaren.

Om man går med superlätta randoracegrejor och är riktigt snabb har man lite längre stavar än vanliga slalom, men det rör sig om några centimeter och det är dussintalet i Sverige som håller den hastigheten.

Så håll kvar med ett par vanliga stavar. I stort sett all bergsguider gör det. Teleskopförespråkarna brukar man hitta i de svenska studentstäderna.
Håller med om det mesta, men inte om den enda fördelen, dvs skejtning på skaren.
När det börjar bli riktigt brant terräng, och man går på skrå kan nivåskillnaden bli rejäl mellan dalsida och bergssida. Istället för att då hålla en bit ner på staven (bergssida), där den kan vara lika hal som apotekets glidmedel, är det skönt att kunna lägga lite vikt på "fångremmarna".
Av samma anledning är det skönt att kunna få en lite längre stav på dalsidan.

Edit: Jahapp, nu såg jag att Sonite förekom mig. Rackarns.

Senast ändrad:
Stavar för toppturer
Yepp ... håller med om skrågången. Ett alternativ är att dra runt lite "grepptejp" (eller en cellplastbit) en bit ned på stavarna för att kunna hålla där och få ett bra grepp.

/MM

Stavar för toppturer
Jag har alltid tänkt mig att en fördel är att det är smidigare med teleskopstavar när isyxan åker fram och stegjärnen dras på, det är ju mindre meck att fästa två korta pinnar på ryggsäcken än två långa (utöver dina skidor då ofc, men att köra stavar i A-frame eller dylikt har jag svårt att se hur det ska gå till på ett smidigt sätt). Är det något som kan bekärftas eller dementeras?

Stavar för toppturer
Vattendroppe sa:
Jag har alltid tänkt mig att en fördel är att det är smidigare med teleskopstavar när isyxan åker fram och stegjärnen dras på, det är ju mindre meck att fästa två korta pinnar på ryggsäcken än två långa (utöver dina skidor då ofc, men att köra stavar i A-frame eller dylikt har jag svårt att se hur det ska gå till på ett smidigt sätt). Är det något som kan bekärftas eller dementeras?
Att fästa fast längre stavar på ryggsäck samtidigt som skidorna finns där fungerar. Beror ju helt på fästanordning på ryggsäck eller kreativitet med remmar.

Stavar för toppturer
Bra feedback!
Jag har kollat på Traverce, men jag gillar inte att greppet under handtaget är så kort. Annars en prisvärd telestav.
Har även kollat på en 3 delad Gipron Sherpa 3, men är lite tveksam. Risken blir större att ngt går sönder med fler rörliga delar...

Angående remmar på stavarna så är det ju bara att inte ta de på om man åker i skog, bland sten osv. De behöver inte nödvändigt vis tas bort.

Stavar för toppturer
Jag har hittat en lite annorlunda lösning som passar mig. Jag kör med ett par vanliga alpinstavar med större trugor. På dem har jag handskydd som käppåkare har för att inte göra illa sig på käpparna. De gör att jag kan hålla högre upp på stavarna de gånger jag vill ha lite längre stavar. Sen fungerar de bra som "lite-variant" på remmar.

Stavar för toppturer
Mountain_Man sa:
Yepp ... håller med om skrågången. Ett alternativ är att dra runt lite "grepptejp" (eller en cellplastbit) en bit ned på stavarna för att kunna hålla där och få ett bra grepp.

/MM
+1
Jag kör hederlig svart hockeytejp. Funkar finfint.

För att svara på huvudfrågan;
Tvådelat är smidigt. Se till att ha en snabb infästning. De med en liten "spak" funkar fint tycker jag. De som man får skruva för att ändra längd tar en jäkla tid att fixa till... Sen är ju komposit fint, tycker tvådelade blir så tunga annars.
Glöm inte att delade stavar alltid är känsligare än odelade stavar. En fetkrasch kan innebära att du behöver köpa nya... Själv löser jag det genom att köra med ett par köttiga kompositstavar för den vanliga åkningen, och ha tvådelsstav för toppturen.

Stavar för toppturer
Vattendroppe sa:
I3ea sa:
Varför skulle man kasta stavarna om man skulle hamna i en lavin?

Stavar för toppturer
Jag rekommenderar life links flaggskepp till turer, håller bra, fin funktion och bra garantier. Många yrkesmän/kvinnor som använder dem. Söker Du en billigare fast stav är K2 ("komposit/glasfiber) ett bra alt tycker jag 300kr bra hållbarhet, rätt lätta.

Stavar för toppturer
Kanske inte så mycket vilka stavar men mitt tipps är att snurra runt ett gäng varv silvertejp på staven.
Man vet aldrig man kan behöva och då är det bara att snurra upp så mycket som behövs.
Sätt tejpen högt så påverkas stav pendeln minimalt.

/F

Stavar för toppturer
Skare sa det! :)

Scott racing från 80-talet, stora trugor och stighudsrester under handtaget. Har aldrig känt nått behov av teleskåpande.

Stavar för toppturer
Mr_fredrik sa:
Kanske inte så mycket vilka stavar men mitt tipps är att snurra runt ett gäng varv silvertejp på staven.
Man vet aldrig man kan behöva och då är det bara att snurra upp så mycket som behövs.

/F
Tycker tejpen blir kass rätt fort där, lindar upp nån meter på en gammal pennstump och slänger ner i ryggan. :)

Stavar för toppturer
Nojlas sa:
Mr_fredrik sa:

/F
Tycker tejpen blir kass rätt fort där, lindar upp nån meter på en gammal pennstump och slänger ner i ryggan. :)
Om man tejpar staven så ska den väl sitta där, eller? Annars går det väl lika bra att ha orignalrullen i väskan som den är.

Senast ändrad:
Stavar för toppturer
Nojlas sa:
I3ea sa:
Om man tejpar staven så ska den väl sitta där, eller? Annars går det väl lika bra att ha originalrullen i väskan som den är.
Ska vi starta en tråd om hur man tejpar stavarna? :P
Näe det behövs inte. Även det tejpämnet går under trådens rubrik "Stavar för toppturer".

Verkar ju som om det finns många olika sätt att hantera sina stavar för toppturer. Trådskaperen ville ju ha några råd både om teleskopsstavar och vanliga stavar. Vad vanliga topptursstavar är beror ju på vem som svarar, så i ditt fall är ju dessa tejpade med svart hockeytejp och därför är det ju intressant att veta hur du skapar dem. Så nu kan du börja berätta om din tejpmetod. :)

Stavar för toppturer
Många verkar hävda att man ska åka med vanliga stavar och hålla under handtaget på vägen ned. Det måste vara det dummaste jag har hört, lyssna inte på dem, de köper antagligen spyderkläder.
Fördelarna med stavar som är ställbara i längd är många, nackdelarna är få.
Skurvlåsningen är väldigt bra och en rationell tillverkningsmetod. Dock fungerar den dåligt i kyla då de olika materialen har olika utvidgningskoefficienter.
Alternativet heter 'FlickLock' och är det som gäller i sträng kyla.
Fördelen med tredelade stavar är att de går att komprimera väldigt bra, något som skidåkare sällan har något reellt behov utav men en klar fördel för vandrare och snowboardåkare.
Tvådelade stavar är fullt tillräckligt för en skidåkare och har fördelen att de även blir lite stabilare.
Man gör ingen större viktbesparing på att köpa något annat än aluminiumstavar, däremot finns det andra fördelar med att undvika dem.
Det är lätt hänt att man råkar böja till en stav som vi alla säkert vet vid det här laget. En aluminiumstav blir då bockad och är näst intill omöjlig att få rak igen, vilket påverkar hur pass mycket man kan komprimera stavarna, eller förlänga dem. En kompositstav av något slag tenderar till att flexa istället, och när belastningen släpper går den tillbaka till sitt raka ursprungsläge och kan åter användas fullt ut.
Vad det gäller handlovsremmar så är de absolut bra att ha, särskilt på vägen upp där de avlastar handlederna samt ger möjlighet till att avlasta handen vid framåtpendel. Rådet att undvika dem gäller för när man åker på ställen där det finns risk för att staven fastnar i. Det är betydligt mindre jobbigt att klättra upp och hämta en stav än det är att slösa bort puderdagar på sjukhuset med en axel ur led.
Stora trugor är en självklarhet och de flesta teleskopstavar levereras med dessa som standard, annars finns det att köpa som tillbehör och är en enkel match att byta själv.
Gällande tejp så är det alltid bra att ha med sig, men även jag förespråkar att man lindar några meter kring en penna eller liknande och förvara den i ryggsäcken då vävtejp inte är särskilt uv-beständigt.
Däremot kan man gärna slå lite färgglad eltejp kring sina stavar för att märka upp dem.
Fler frågor?

Stavar för toppturer

@Tompan14
Det är ingen som påstår att man ska ha långa fasta stavar och hålla under handtaget vid utförskörningen. Vi är dock några stycken som av egen erfarenhet föredrar fasta stavar eftersom det är mindre krångel och risken att stavarna går sönder betydligt mindre (bland oss finns en betydande mängd proffessionella bergsguider ...). Håller under handtaget gör man på ena staven vid skrågång uppför!

Lägger man sig på en aluminiumstav blir den böjd och är svår att få helt rak igen ... men den går att böja tillbaka så den är användbar! Båda mina stavar har fått sin beskärda del av roterande MM och har en profil som inte är helt olik ett par fartstavar, kanske dags att köpa nya raka! ;-)

Nackdelarna med teleskopstavar är följande!

1. Böjer man en stav är den i stort sett omöjlig att få funktionell igen!
2. Låsen på staven har en tendens att förr eller senare krångla ... men typ "FlickLock" är enormt mycket bättre än "skruv".

Men ... det är upp till var och en att välja. Jag kör med fasta efter att ha avverkat ett gäng teleskop under årens lopp!

/MM

Stavar för toppturer
Mountain_Man sa:
@Tompan14
Det är ingen som påstår att man ska ha långa fasta stavar och hålla under handtaget vid utförskörningen. Vi är dock några stycken som av egen erfarenhet föredrar fasta stavar eftersom det är mindre krångel och risken att stavarna går sönder betydligt mindre (bland oss finns en betydande mängd proffessionella bergsguider ...). Håller under handtaget gör man på ena staven vid skrågång uppför!

Lägger man sig på en aluminiumstav blir den böjd och är svår att få helt rak igen ... men den går att böja tillbaka så den är användbar! Båda mina stavar har fått sin beskärda del av roterande MM och har en profil som inte är helt olik ett par fartstavar, kanske dags att köpa nya raka! ;-)

2. Låsen på staven har en tendens att förr eller senare krångla ... men typ "FlickLock" är enormt mycket bättre än "skruv".

Men ... det är upp till var och en att välja. Jag kör med fasta efter att ha avverkat ett gäng teleskop under årens lopp!

/MM
Jag flyger helikopter så slipper jag gå och förstöra mina stavar......

Nä men jag instämmer att "fasta" stavar är bättre.

Men nu kommer helikoptern så då får jag flyga lite igen. Hej svejs leverpastej..

Stavar för toppturer
Tompan14 sa:
Många verkar hävda att man ska åka med vanliga stavar och hålla under handtaget på vägen ned. Det måste vara det dummaste jag har hört, lyssna inte på dem, de köper antagligen spyderkläder.
Fler frågor?
Att börja sin utläggning med att klanka ner på andras råd gjorde att jag slutade läsa ditt inlägg efter inledningen. Om du vill veta hur du ska nå min målgrupp av läsare med respekt kan du läsa vidare. Min uppmaning är att din retorik behöver uppgraderas en aning för att nås av såna som mig. Kan nämna att du bör skriva det viktigaste först där du berättar lite vad som resten av utläggningen kommer handla om för att sedan snacka om det och i slutet sammanfatta återigen det viktigaste råden med få ord som är lätt att komma ihåg.

När det gäller dina synpunkter på råd om topptursstavar så har jag därför fortfarande en massa frågor eftersom att jag slutade att läsa ditt inlägg efter inledningen. :P

Som många tidigare inläggsskrivare nämnt finns det olika finesser för att få bra grepp t,ex tejplindning för stavar som är för långa. Du skrev att det var det dummaste du hört att använda stavarna på detta sätt. Har du själv någon erfarenhet av att testa den metoden att hålla nedanför handtaget på för långa stavar?
Hur ser du Tompan14 på nackdelar att använda toppturstavar där man håller under handtaget?

En annan fråga jag kom på är: Vad går under benämningen spyderkläder? :cool:

Berätta gärna alltså dina synpunkter om vad som vanliga stavar inte kan uppnå när det gäller förmåga att använda dem vid toppturer. Det skulle vara intressant att lyssna på en som dig som är negativ till vad mina ståndpunkter är och mitt tyckande.

Senast ändrad:
Stavar för toppturer
Mountain_Man sa:
Det är ingen som påstår att man ska ha långa fasta stavar och hålla under handtaget vid utförskörningen.
Är det inte exakt det som sker i trådens första svar?

I3ea sa:
använda längre stavar än vanliga alpinstavar och när det är dax för utförsåkningen bara ta ur händerna ur öglorna och hålla händerna på valfri plats på stavarna så blir det exakt så långa som de behöver vara.
Mountain_Man sa:
Absolut, på den första punken håller jag med dig till 100% därav att jag rekommenderade att man undviker stavar av aluminium just för att kringgå den problematiken. 'En böjd stav är en böjd stav är en böjd stav' Böjer man en teleskopstav förlorar man just själva teleskopfunktionen, man kan dock fortsätta använda den precis lika bra som en böjd fast stav. Det är sällan man ramlar så illa att man böjer staven på flacken när man har den som mest utdragen :) Och med en kompositstav slipper man oroa sig överhuvudtaget.

Den andra punkten håller jag inte riktigt med om. Visst, skruvmodellen är värdelös som skidstav, men jag har än inte träffat någon som har haft problem med kvalitetsstavar med FlickLock. Väljer man att köpa Biltemas egen modell så får man skylla sig själv, men med kvalitetsstavar har jag än inte upplevt problematiken. Självklart slits alla rörliga delar, det gäller allt här i livet men livslängden på ett par kvalitetsstavar är tillräckligt lång för att det inte ska ses som ett problem i mina ögon.
Brukar inte de flesta med brantåkarskägg här hävda att bergsguider är bakåtsträvande fransoser i för tajta byxor som åker på 70mm midja? Blir det inte lite inkonsekvent att hävda att de använder de bästa och mest moderna stavarna då? ;) Dessutom använder de bergsguider jag känner uteslutande teleskopstavar för sitt turande.
Jag anser helt klart att fördelarna uppväger nackdelarna med teleskopstavar av bra kvalitet.

I3ea sa:
När det gäller dina synpunkter på råd om topptursstavar så har jag därför fortfarande en massa frågor eftersom att jag slutade att läsa ditt inlägg efter inledningen. :P
Tja, istället för att upprepa mig så kan du väl bara läsa mitt inlägg istället? Låter som det bästa alternativet eller hur?

I3ea sa:
Spyderkläder är skidkläder tillverkade av märket Spyder, bland annat deras berömda mössa med neonfärgat "hår" på toppen som du säkert har sett på en tjock tysk turist när dig. :P

Stavar för toppturer
mycket snack om att "ramla på stavarna här", hur åker ni egentligen?

Åker med Gipron Sherpa 2 (Flicklock) sen länge, utan problem. Har däremot kört sönder icketeleskopstavar av både aluminium och komposit men det var när jag var yngre och sämre och inte visste bättre än att krascha in i stavarna då och då ;)

Stavar för toppturer

@Tompan14
Missade det där med att hålla under handtagen vid utförskörning ... inget jag pysslar med! Du har rätt, jag hade fel ... ;-)

För övrigt är ditt resonemang sunt ... kanske dags för mig att testa ett par fräscha teleskopkompositstavar ...

/MM

Stavar för toppturer
Mountain_Man sa:
Det är ingen som påstår att man ska ha långa fasta stavar och hålla under handtaget vid utförskörningen.
Tompan14 sa:
Är det inte exakt det som sker i trådens första svar?
I3ea sa:
använda längre stavar än vanliga alpinstavar och när det är dax för utförsåkningen bara ta ur händerna ur öglorna och hålla händerna på valfri plats på stavarna så blir det exakt så långa som de behöver vara.
Jo där står det :). Så uppmärksamt, inse även att detta endast var ett alternativ till teleskopsstavar. Denna variant av stavlösning kan användas om man inte vill köpa ett till par av stavar om man redan innan hade ett annat par som råkade vara längre. Denna variant funkar i alla fall för mig och jag använder aldrig stavarna för att stödja mig på dem för att kunna behärska min utförsåkning. Så inga stavar har gått sönder för mig samt inga vrickningar eller andra skador i armarna har förekommit.:P Mitt fasta handgrepp på stavarna har varit så pass flexibelt och följsamt så att jag lätt kunnat ändrat mina behov av stavhöjd under utförsåkningen. Aldrig har jag tappat någon stav heller.

Mina råd passar för mig och det är upptill den andre att välja själv vad som passar för den utifrån att läsa hur andra ser på saken om erfarenheter och råd av olika typer av stavar.

I3ea sa:
Tompan14 sa:
Tja, istället för att upprepa mig så kan du väl bara läsa mitt inlägg istället? Låter som det bästa alternativet eller hur?
Okej nu har jag läst men insåg att du inte svarade på de funderingar som jag undrade över, så genomläsningen var inte det bästa alternativet för att få svar på mina funderingar. Får väl helt enkelt vara glad och ovetande om vad du tycker om saken. :)

I3ea sa:
Tompan14 sa:
Spyderkläder är skidkläder tillverkade av märket Spyder, bland annat deras berömda mössa med neonfärgat "hår" på toppen som du säkert har sett på en tjock tysk turist när dig. :P
Nej det har jag aldrig sett. Gör mest toppturer i Norge och där brukar inte tyskarna hålla till.

Senast ändrad:
Stavar för toppturer
Jag skulle välja en tvådelad stav med flicklock systemet och med större trugor. De tre-delade varianterna kan vara intressanta om man har ett behov av att behöva packa in dem i ryggsäcken på ett smidigt sätt, men hur ofta behöver man det vid skidåkning (turåkning)? Kanske mer användbart för tex snowboardåkare. Skruvsystemet som tex Leki har är bara att förkasta; de skruvar upp sig när man använder dem; eller så får man skruva till förbannelse utan att de låser sig till slut.

Att ha vanliga stavar kan ha sin poäng om man kanske bara traskar 30 min för sin skidåkning (offpist/freeride), men om man turar ofta och längre så tycker jag personligen att det är större fördelar med teleskopstavar? Tycker att de extra 10-15 cm man kan skapa sig är så otroligt skönt.

En lätt system som fungerar utmärkt om man är i stort behov av packa in stavar i ryggsäcken vid aktiviteter såsom klättring kombinerad med vandring och anmarsch är "lavinsond"-systemet (även "tältpinnar"-systemet). Stavarna har en fix längd men kan packas ihop otroligt fint och där finns olika varianter av märken såsom Grivel och Camp.

Senast ändrad:
Stavar för toppturer
För lite fler råd och produktanalyser kring teleskopstavar eller ovanliga stavar kan du läsa tråd från 2007 och kolla om det har ändrats något till dagens svar.
I detta fall var det Tompan14 som undrade och var trådskaparen. :)

Senast ändrad:
Stavar för toppturer
För att sammanfatta tidigare inlägg låter tvådelad stav mest intressant, om man inte kraschar ofta såklart.

Måste bara påpeka att säga kompositstav är väldigt vilseledande. Komposit kan vara allt från trä, plast, glasfiber till kolfiber. Kolfiber blir ju lättare än alu stavar, men jag vet av erfarenhet att de inte klarar slag, tex om du råkar slå till en sten. Men de är ju som sagt mycket mer hållbara mot böjning (de går inte att böja).

Har spanat in Leki Haute Route II, men de är tyvärr inte i kolfiber. Venom Vario AERGON är ju drömmen, men kolla priset?!

Stavar för toppturer
PontusD sa:
Kolfiber blir ju lättare än alu stavar, men jag vet av erfarenhet att de inte klarar slag, tex om du råkar slå till en sten. Men de är ju som sagt mycket mer hållbara mot böjning (de går inte att böja).
Mjaa, mkt beroende från stav till stav. Har misshandlat mina Leki kolfiberstavar under ca 300 åkdagar, och fanskapet ser ut at vara nya. De är av lite grövre och tjockare modell kolfiberstav. Inga svajjiga tunna saker. Min egna erfarenhet är att kolfiber är helt överlägset aluminium på alla punkter.

Stavar för toppturer
Det är ingen som har lyckats peta upp dom där "flick-lock" flärparna på vägen ner eller?

Det behövs ju bara en elaksinnad kvist eller strykare mot nåt annat elände som nästan står i vägen för att den där ska upp, och har man riktigt otur så bryter man efter det av den :( eller så far en liten sektion av staven all värdens väg :/ oftast blir väl staven lite kortare bara, men ska man ändå ha otur så far hylsan ur....:/

Så här går man mot strömmen och tejpar på väg ner, runt dom där låsen i stället.

Märkligt att freerides samlade stavologer har missat det :rolleyes:

Tillbaka
Topp