Stavar, hur stor skillnad är det egentligen?

Tottek

Aktiv medlem
Tjaba!

Som rubriken lyder, hur stor skillnad är det på stavar, finns det standard, top och premium? Bra & dåliga? :)

Väldigt liten skulle jag säga i ren funktion om vi pratar vanliga alpinstavar med fast längd. Personligen gillar jag inte för lätta stavar, eftersom stavvikten används som balansvikt i åkningen. En del dyra kolfibervarianter är väldigt lätta och då tycker jag att det blir för lite massa att jobba med i omedvetna balansjusteringar.

När det gäller aluminium väljer man mellan mjukare och återböjbara modeller (som böjer sig lättare men som också går att böja tillbaka), eller styvare legeringar som inte böjer sig lika lätt, men som går av när man försöker böja tillbaka. Vad som är bäst är en smaksak. Det är i alla fall mer störigt när ett par stavar går av när man är på berget än att den böjer sig.

Jag tycker att ett par hållbara, styva, men inte alltför lätta fiberstavar är bäst. De böjer sig aldrig och håller väldigt mycket bättre än ett par billiga aluminium. Om dom väl går av så gör dom det oftast genom att spricka och då går det att använda dom hjälpligt ändå under resten av dagen.

Handtaget är också viktigt. Jag kör aldrig med remmarna så jag föredrar stavar som ligger kvar i en avslappnad hand utan insats, dvs speciellt överdelen på handtaget får gärna vara lite större.

Om vi istället pratar teleskopstavar för turändamål är det en helt annan femma. Då vill man ha ett bra material och gärna en låg vikt samtidigt som låsfunktioner ska vara smidiga att justera och låsa rejält. Handtaget användas ofta till att ändra gåläge och hälhöjare på turbindningar, vilket ställer krav på att det helst ska vara någon form av "utility grip" och inte bara ett handtag. Här är det betydligt större skillnad både i pris och i egenskaper mellan bra och dåligt och man bör testa runt lite innan man slår till.

@MnO okej! Ja för det är ju teleskop jag är ute efter, inte för att jag ska ut på nå dagsturer, tanken är att kunna ta sig en bit utanför liftsystemet o så för att hitta puder mm :) sen är det e ju så smidigt när det är nerpackat o så

O sen, tvådelat eller tredelat? :)

Tredelat om du ska klättra och ha dig och vill kunna fästa/lägga ner i ryggan. Annars tvådelat duger gott. Vill även slå ett slag för lekis trigger straps, dom är jävligt fina för att komma i och ur staven fort.

Skulle vilja ha tredelat tror jag, så det kan bli så kort som möjligt så man kan lägga ner det i ryggan när man ska åka o filma med Gopron :)

Men det här med olika material då?

Om man söker teleskopstav, långt handtag (så det är lätt att ta olika grepp vid turande/bootpacking) samt framför allt remmar som lossnar vid kraftiga ryck så man kan ha dessa på sig även i offpist, är det bara Scott som gäller då?

Vikt är mindre viktigt (pun intended) - föredrar nästan aluminium som håller bättre/böjer sig vid en smäll.

Jag har bara sett Scott som har dessa remmar som lossnar vid lavin som drar i staven, finns det fler tillverkare som har det?

Se för guds skull till att inte ha något slags expandersystem för teleskopfunktionen. Har provat det en gång och det höll i tre dagar, sen hade plastgängorna helt upphört att existera efter att ha kuggat över mot metallskruven 3 gånger...

Pillard sa:
Se för guds skull till att inte ha något slags expandersystem för teleskopfunktionen. Har provat det en gång och det höll i tre dagar, sen hade plastgängorna helt upphört att existera efter att ha kuggat över mot metallskruven 3 gånger...
Expandersystem? ?

Tottek sa:
Pillard sa:
Expandersystem? ?
Att staven låser genom ett system där något i den smalare delen expanderar och dörmed låser

Tillbaka
Topp