Stavar och laviner

pd

Aktiv medlem
Nu är det ju norrmän som gjort originalet till den där och norskor är ju av ett lite speciellt slag men för oss andra så saknar jag "the boyfriend" med två par skidor och "the girlfriend" med två par stavar.

JesperHayland

Aktiv medlem
Hmm... För mig är det viktigt att kunna flytta handen upp och ner fritt när jag turar. Jag tog bort remmarna för 3-4 säsonger sedan och jag har inte saknat dem.
Man vill gärna använda stöd-remmar vid turande eftersom stavtekniken går över mer mot den teknik man använder i längdskidåkning.

Jag ser ingen anledning att inte nyttja remmarna när stavarna faktiskt används under transport. Varför flyttar du handen? Inga turstavar med teleskopfunktion?

termons

Aktiv medlem
Man vill gärna använda stöd-remmar vid turande eftersom stavtekniken går över mer mot den teknik man använder i längdskidåkning.

Jag ser ingen anledning att inte nyttja remmarna när stavarna faktiskt används under transport. Varför flyttar du handen? Inga turstavar med teleskopfunktion?
Har teleskop stavar men nyttjar inte funktionen.. Nyttjar alltid förlängningen på handtaget, specielt i brant terräng med frekventa vändningar. Väldigt praktiskt.

Kan föreställa mig att ha nytta av remmarna i lång anmarsch i flak lutning. Har inte turat i såna förhållanden.

jaksu

Medlem
Jag har svårt att se någon trycka upp här som Hellner. Men självkart kan jag tänka mig att en skimo racer skulle göra det men jag antar att de flesta här inte sysslar med det.

IMG_20190121_104423.jpg

Jag justerar längden väldigt sällan. Om det finns en platt del man ska staka länge utan hudar kan jag tänka mig köra det.

Handen vill jag flytta tex här.

IMG_20190117_121709~2.jpg

JesperHayland

Aktiv medlem
Jag har svårt att se någon trycka upp här som Hellner. Men självkart kan jag tänka mig att en skimo racer skulle göra det men jag antar att de flesta här inte sysslar med det.

Visa bilaga 3638

Jag justerar längden väldigt sällan. Om det finns en platt del man ska staka länge utan hudar kan jag tänka mig köra det.

Handen vill jag flytta tex här.

Visa bilaga 3639
Självklart är det terrängen som styr vilket gör det situationsanpassat, fungerar det för dig så ska du givetvis inte ändra på ett fungerande koncept.
Trycka på eller inte så handlar det mest om att hitta en teknik som gör att man orkar hela vägen upp så man faktiskt kan åka ner.
En god stavteknik kan således spara mycket energi.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp