Stavar och laviner

Stavar och laviner
Bör man använda handledsremmen på stavarna eller inte när man kör off-pist med tanke på lavinsäkerhet?

Har hört att det är bättre att inte ha remmen på för att stavarna kan dra ner en om man hamnar under snön, och då mycket bättre att inte ha remmen på så man tappar stavarna. Å andra sidan kanske det är just stavarna som räddar en om man har dem kvar och de syns över snön.

Så hur är smartast att ha dem?

/David

Senast ändrad:

gLasspinneL

Medlem
Stavar och laviner
Hoj, Inga remmar!
Har inte haft det på 8år och kanske tappat staven 2ggr..
Grejen är att du kan göra dig illa nå hemskt mycket när staven fastnar och du sitter fast i den, har provat själv och sen dess ryker remmarna på mina stavar.
I en lavin skulle inte jag vilja ha stavarna kvar just av den anledningen att du kan göra illa dig på dom och fastna i säg en sten och så sliter lavinen dig neråt.... :((
Du vill kunna jobba med armarna om du hamnar i en lavin också vilket blir svårt med stavar på armarna.
När du åkt utan ett tag kommer du känna hur skönt det är att vara utan!

Tatis

Medlem
Stavar och laviner
Har inte fattat vitsen med remmar och använder de aldrig varken i eller utanför pisten. Kanske blir upplyst nu?
/Roger

kurono

Aktiv medlem
Stavar och laviner
Jag har för mig att Black Diamond ska ha nån stav där remmen lossnar ifall du far i en lavin eller fastnar med staven nånstans.

OleK

Aktiv medlem
Stavar och laviner
Ta bort reimene. Stavene fungerer som et anker i en lavin.... Mange merker har "utløsnings mekanisme" på reimene sine, men den er ikke til å stole på om de er noen år gamle så ta de bort. Du vender deg fort til å kjøre uten reimer. Samme ved skogskjøring. Om du har god fart og en stav fester seg i ett tre kan det fort resultere i skulder ut av ledd osv...

MnO

Aktiv medlem
Stavar och laviner
Ta bort reimene. Stavene fungerer som et anker i en lavin.... Mange merker har "utløsnings mekanisme" på reimene sine, men den er ikke til å stole på om de er noen år gamle så ta de bort. Du vender deg fort til å kjøre uten reimer. Samme ved skogskjøring. Om du har god fart og en stav fester seg i ett tre kan det fort resultere i skulder ut av ledd osv...
Remmarna är bra att ha ibland när man ska klättra en bit, staka långt i en återmarsch på flack eller fästa stavarna på ryggan osv. Jag tar inte bort dom men använder aldrig i åkning.

MnO

Aktiv medlem
Stavar och laviner
Remmarna är ju till för att ge handen och handleden stöd när du använder staven i en stavisättning.
Åker man utan remmar har man aldrig upplevt en bra stavisättning.
Där har du en poäng men jag har en ganska snäll stavisättning ändå. Jag bara markerar i princip. Jag har upplevt att dra axeln ur led när staven fastnar. Det räcker för att jag ska klara mig med den stavisättning som erbjuds utan remmar resten av min skidkarriär. Valet av handtag blir viktigare utan remmar dock. Det funkar dåligt med "lågprofil"-handtag i hårdare material som man lätt halkar av.

OleK

Aktiv medlem
Stavar och laviner
Remmarna är bra att ha ibland när man ska klättra en bit, staka långt i en återmarsch på flack eller fästa stavarna på ryggan osv. Jag tar inte bort dom men använder aldrig i åkning.

Ikke overrasket over at du er uenig som vanlig, men nei du tar 100% feil her. Aldri hatt problemer med å feste stavene på sekk uten reimer, eller ved lange traverser/stake etapper. Alt handler om tilvenning og ja det er rart i starten, men man venner seg for til det.

Stav i sett er vel heller ingen problem uten reima på staven... Evt må jeg slutte å stå på ski og finne meg en ny hobby for jeg gjør tydeligvis alt feil... 🤣

pd

Aktiv medlem
Stavar och laviner
Valet av handtag blir viktigare utan remmar dock. Det funkar dåligt med "lågprofil"-handtag i hårdare material som man lätt halkar av.
Så vad skall man leta efter? Hur ser den perfekta staven ut för att klara sig utan remmarna?

xQubeZ

Aktiv medlem
Stavar och laviner
Remmarna är ju till för att ge handen och handleden stöd när du använder staven i en stavisättning.
Åker man utan remmar har man aldrig upplevt en bra stavisättning.
Bara att bli lite starkare i fingrarna och krama lite hårdare runt staven så tror jag att du kan göra en snygg stavisättning utan att vila all vikt i remmen.

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Stavar och laviner
Bara att bli lite starkare i fingrarna och krama lite hårdare runt staven så tror jag att du kan göra en snygg stavisättning utan att vila all vikt i remmen.
Eller bara använda remmarna till det de är till för :)
Ta ur händerna när du åker i tät skog kan ju inte vara ett problem men att krampaktigt hålla i handtaget när du ska smiska puckel är ta mig faan ett problem....

JesperHayland

Aktiv medlem
Stavar och laviner
Blir en diskussion om äpple och päron upplever åtminstone jag i alla fall.

För att svara på frågan ur min smak och tycke så ska du ha stavarna på dig, kan som du skriver bli en riktlinje för de som skall gräva upp dig.

Att gå på tur med stavar så är remmarna en förutsättning för att inte trötta ut händerna och kunna trycka ifrån utan att behöva klämma åt staven speciellt mycket.

Som @Anders_Nilson skriver så är det kanske en positiv effekt att ha remmar vid en stavisättning även om jag inte reflekterat över det förrns nu.
Jag ser dock inte riktigt hur man skulle få axeln ur led med stavisättning och hur detta skulle vara ett argument för att skippa remmarna? Det låter som att det är tekniken man får jobba på då.
(har själv opererat vänster axel för att den konstant hoppar ur led och andra har luxerat ett antal gånger den med, men har trots detta aldrig varit något problem med en stavisättning.)

Jag har alltid åkt med remmar och har aldrig haft något problem, det jag tänker på dock är att stoppa handen igenom öglan sedan ta remmen mellan tummen och pekfingret för att undvika att t.ex. stuka tummen vid en eventuell krasch eller landning med bakåtvikt. Och det går bättre att staka eftersom att du knappt behöver hålla i staven när du fixerar på detta sätt.

Stavar och laviner
Att de fungerar som ankare var precis det jag hörde. Kört utan remmar nu på sistone pga det. Men inser också att just stavarna kan rädda en om de är det enda som syns ovanför... Så känns inte helt glasklart vad som är säkrast och smartast. Tänkte om det kanske fanns någon generell guideline.

Tycker inte det varit något problem alls åkmässigt att inte använda remmarna.

MJK

Medlem
Stavar och laviner
Ni som kör med stavar utan remmar. Hur handskas ni med situationer där ni behöver ha lediga händer? Ni känner att det börjar blåsa i knappliften och måste dra på luvan etc. Själv tycker jag det är ganska skönt att kunna släppa stavarna utan att tappa dem.

OleK

Aktiv medlem
Stavar och laviner
Att de fungerar som ankare var precis det jag hörde. Kört utan remmar nu på sistone pga det. Men inser också att just stavarna kan rädda en om de är det enda som syns ovanför... Så känns inte helt glasklart vad som är säkrast och smartast. Tänkte om det kanske fanns någon generell guideline.

Tycker inte det varit något problem alls åkmässigt att inte använda remmarna.
Det finnes vel ingen Guideline på hva som er rett og galt der ute, men ser du på de fleste guider og folk som er mye i fjellet er remmen aldri i bruk og som regel fjernet fra staven. Jeg guider en del i fjellet og ser bare positive ting med å ikke bruke reimene. Når man blir vant holder man like løst i staven som med reimer, man er mere fleksibel til å justere hvor på staven man holder osv. Mine Salomon s3 staver har foam forlengelse av grepet som jeg bruker mye når jeg går tur og da er det godt å ikke sitte fast i en reim man må ta av hver gang man vil holde lengre ned.

At man blir "synlig" I en Lavin tror jeg man skal se bort i fra. Med S/M bør vennene dine finne deg like fort. Utstyret du evt mister vil ofte flyte til overflaten og markere at du ligger begravet lengre ned i lavinen og begrense søke området.

OleK

Aktiv medlem
Stavar och laviner
Ni som kör med stavar utan remmar. Hur handskas ni med situationer där ni behöver ha lediga händer? Ni känner att det börjar blåsa i knappliften och måste dra på luvan etc. Själv tycker jag det är ganska skönt att kunna släppa stavarna utan att tappa dem.
Tar du under armen og drar hetta over hjelmen. Nemas problemas!

JesperHayland

Aktiv medlem
Stavar och laviner
Ett tillägg

Något som jag tycker mig ofta se i backarna är folk som åker runt med stavar som saknar trugor för att den gått sönder eller lossnat.
Då ska man definitiv inte ha händerna i remmarna, utan köpa nya trugor omgåendet.. Men det finns folk till allt..

Risken blir, för er som inte listat ut det, att staven tränger igenom snön onödigt djupt vilket gör att den fastar och det tar tvärstopp.

xQubeZ

Aktiv medlem
Stavar och laviner
Eller bara använda remmarna till det de är till för :)
Ta ur händerna när du åker i tät skog kan ju inte vara ett problem men att krampaktigt hålla i handtaget när du ska smiska puckel är ta mig faan ett problem....
Har personligen aldrig upplevt att jag behövt hålla kvar ”krampaktigt” i handtagen oavsett före. Men var man får ju göra som man själv vill, finns ju inte speciellt mycket tillförlitlig data om vad som är bäst/sämst så man får ju välja själv. Sen om man bara åker pist försvinner ju de flesta risker med att använda remmarna. Personligen har jag vant mig vid att åka utan o föredrar det. Jag tycker man blir smidigare och snabbare och har inte upplevt några nackdelar vid vanligt åkande eller turande. Bara min åsikt.

termons

Aktiv medlem
Stavar och laviner
Verkligen inga problem utan remmar. Har remmarna kvar men kommer inte på en situation där jag skulle ha känt att jag skulle behöva dem. Om jag skall blanda en Irish coffee i knappliften så sätter jag stavarna under armen.

Senast ändrad:

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Stavar och laviner
Problem och problem...
Ser fler och fler som åker runt svängande med stavarna och inte har en aning om hur, när och varför de har dem, de förstår helt enkelt inte hur en stavisättning fungerar och då är det ju heller inga problem att åka utan remmar på stavarna.
De flesta som åker rör sig dessutom i pist, med breda skidor och är inte i närheten av vare sig puder eller tät skog.
Så problem och problem....
Men om man vet så vet man.....

termons

Aktiv medlem
Stavar och laviner
Problem och problem...
Ser fler och fler som åker runt svängande med stavarna och inte har en aning om hur, när och varför de har dem, de förstår helt enkelt inte hur en stavisättning fungerar och då är det ju heller inga problem att åka utan remmar på stavarna.
De flesta som åker rör sig dessutom i pist, med breda skidor och är inte i närheten av vare sig puder eller tät skog.
Visste inte att stavisättningen med remmen koplad är viktig för en renlärd sväng. Skall tänka på det nästa gång jag åker. (Borde ändå ha tagit de där skidlektionerna..)

MnO

Aktiv medlem
Stavar och laviner
Problem och problem...
Jag har då aldrig sett någon som sätter i stavarna så rejält att en rem skulle påverka nämnvärt. Det handlar ju mer om ett stöd i balans- och timing än att man faktiskt tar i med stavarna mot underlaget. Och betydelsen av stavisättningen har blivit mindre och mindre i takt med att carvingtekniken har utvecklats.

Se här tex där några riktiga äss kör på rätt gott i pisten:
De hade knappast märkt någon skillnad om de skippade remmarna...

Eller Ted Ligety som kör på med ordentligt tryck.
Visst markerar han lite då och då, men inte med någon som helst kraft. Det är nog få som skulle knacka honom på axeln och säga att han inte kan kalla sig en riktig skidåkare eftersom han inte har upplevt riktig stavisättning.

Jakob Skov har en bra teknik också. Även där bara en lätt markering.

Hansi däremot har nytta av sina remmar. Så det finns undantag.

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Stavar och laviner
Jag har då aldrig sett någon som sätter i stavarna så rejält att en rem skulle påverka nämnvärt. Det handlar ju mer om ett stöd i balans- och timing än att man faktiskt tar i med stavarna mot underlaget. Och betydelsen av stavisättningen har blivit mindre och mindre i takt med att carvingtekniken har utvecklats.
"lets agree to disagree"
Huruvida man behöver eller ej råder det ju delade meningar om men frågan är om man förstår effekten av en stavisättning, bara för att man kan behöver ju inte innebära att det är rätt, men visst är behovet mindre i längre svängar än i kortare.
Och då på samma ingång så varför har de stavarna överhuvudtaget? om man liksom inte hade tänkt sig att använda dem?
Och ytterligare, varför åker hela det gänget med händerna i remmar?

Senast ändrad:

termons

Aktiv medlem
Stavar och laviner
Bra formulerat här.

HOW TO USE SKI POLES WHEN SKIING AT HIGHER SPEEDS
As a skier begins to ski at higher speeds they seek greater performance from the ski, allowing them to grip with more accuracy. As they ski faster around a curve the forces at play increase, so the skier makes bigger lateral movements to resist being pulled outside the curve. The higher the speed, the greater the force that will need to be resisted.

A pole plant at this pace may NOT actively connect with the snow as this COULD block the flow of the skier’s mass moving laterally across the skis. However, the pole action is still important, as it’s very movement helps pull the skier into the new curve. The faster the speed, the longer the turns, and the further away from the skis the poles will be planted.

Ingen utanför skidskola stadium (utom Hansi) åker väl omkring med kortsväng i låg hastighet där man kanske kan få in en regelrätt stavisättning.

Senast ändrad:

Hawk100

Aktiv medlem
Stavar och laviner
Hansi for president!!!
Äntligen slut på dessa förbannade stora svängar utan stavisättning!!!
Framtiden ser ljus ut!!! Oavsett om du har händerna i remmar eller ej när du hamnar i lavinerna.....😜

Pillard

Aktiv medlem
Stavar och laviner
Jag får varje vinter höra av någon guide i alperna om just riskerna med att stavarna agerar ankare i lavin. På samma gång har jag ingen som helst lust att få en axel ur led på berget för att staven fastnar. Så i skog tar jag ur handen ur remmen. Men att åka utan remmar till vardags är inte ett alternativ. Jag skulle få staka upptå konstant för att hämta tappade stavar. Och att staka uppåt utan stav är fan jobbigt på riktigt. Jag älskar både remmarna på stavarna och remmarna på handskarna, just för att man kan släppa saker och ha fria händer för dragkedjor som ska fipplas med, luvor som ska flyttas, goggles som ska rättas till osv osv. Att ha dem under armen är itne ett alternativ eftersom men då inte kan röra armarna som man vill.

rabbit

Aktiv medlem
Stavar och laviner
Så hur är smartast att ha dem?
Köp t.ex. Leki stavar med deras Trigger system = WIN/WIN
De flesta etablerade stavtillverkare har motsvarande system men många har bara en sorts "utlösning" av handledsremmen och saknar den step-in, step-out funktionalitet som är så skön med Leki's Trigger.
#fwiw
#2020/2021isgonnabeepic

Stavar och laviner
Tack för många bra svar! Min fråga var uteslutande ur ett säkerhetsperspektiv när man åker off-pist och inte vad som är skönast i pist :) Min slutsats blir nog att jag plockar av remmarna pga risken att stavarna kan dra ner en längre under snön om man hamnar i en lavin med remmarna på

Christiam

Aktiv medlem
Stavar och laviner
Tack för många bra svar! Min fråga var uteslutande ur ett säkerhetsperspektiv när man åker off-pist och inte vad som är skönast i pist :) Min slutsats blir nog att jag plockar av remmarna pga risken att stavarna kan dra ner en längre under snön om man hamnar i en lavin med remmarna på
Hur ska du bära skidorna om du tar bort remmarn? 19C0A7A1-8B5C-45B4-B8BA-D32D1D94A9FD.jpeg

Stavar och laviner
Om man, som i mitt fall, saknar skistoppers så glider skidorna gärna isär om man försöker sig på ”8. Den rutinerade skidåkaren” vilket jag har förstått är det enda acceptabla sätter att bära skidorna. Hur gör jag då för att inte mötas av spott och spe?

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Stavar och laviner
Om man, som i mitt fall, saknar skistoppers så glider skidorna gärna isär om man försöker sig på ”8. Den rutinerade skidåkaren” vilket jag har förstått är det enda acceptabla sätter att bära skidorna. Hur gör jag då för att inte mötas av spott och spe?
Jag drar till med ett citat:
Man bär inte skidor. Man skidar på skidorna såklart. Superkorkat

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp