Stavar till snöskorna?

Niiiicke

Medlem
Stavar till snöskorna?
Vad köper man för stavar när man ska ha när man vandrar med snöskorna? Det är hopfällbara man ska ha misstänker jag men ska man ha carbon eller aluminium?

Stavar till snöskorna?
Jag har aluminium i mina det funkar finfint, men jag har inte rammlat ordentligt på dem ännu;) de är ifrån komperdell.
blackdimonds stavar e bra scott har några bra men tycker att de e förstora... ialla fall de jag har sett.
Men det spelar nog ingen större roll när du mer kommer att använda dem som "mottionsstavar" ;) glöm inte stor truga bara....

Stavar till snöskorna?
vanlig lössnö truga, ingen aning hur stor de brukar vara. Typ tumme tumme perkifnerpekfiner och gör en cirkel av det där har du storlken ungefär... men de i butik har alltid sådanna, bara att fråga. leki har bra stavar också

Stavar till snöskorna?
Jesper-am-Arlberg sa:
lättast möjligta 3 delade då du ska ha dem i väskan på vägen ner. (antar att du åker snowboard)
Vadå "väskan" jag fattar inte när började en ryggsäck bli en väska, det verkar som alla under 20 inte vet att det heter ryggsäck. En väska är något man bär i handen eller möjligvis över axeln i ett axelband. När man bär något på ryggen så är det en ryggsäck!

Stavar till snöskorna?
MikeMike sa:
Jesper-am-Arlberg sa:
lättast möjligta 3 delade då du ska ha dem i väskan på vägen ner. (antar att du åker snowboard)
Vadå "väskan" jag fattar inte när började en ryggsäck bli en väska, det verkar som alla under 20 inte vet att det heter ryggsäck. En väska är något man bär i handen eller möjligvis över axeln i ett axelband. När man bär något på ryggen så är det en ryggsäck!
du har så rätt, man blir så förvirrad när man pratar tyska hela dagarna och de inte har 2 olika ord, mitt fel, har gjort för många säsonger utomlands o börjar få svårt med svenska språket..... får väll flytta hem till sverige så jag kan svara på inlägg här igen.

Stavar till snöskorna?
Jesper-am-Arlberg sa:
MikeMike sa:
Jesper-am-Arlberg sa:
du har så rätt, man blir så förvirrad när man pratar tyska hela dagarna och de inte har 2 olika ord, mitt fel, har gjort för många säsonger utomlands o börjar få svårt med svenska språket..... får väll flytta hem till sverige så jag kan svara på inlägg här igen.
Och på tyska heter det Rucksäcke eller hur, så det var en lam ursäkt ;-) och du är ju över 20 så du borde veta det!

M

Stavar till snöskorna?
MikeMike sa:
Jesper-am-Arlberg sa:
MikeMike sa:
Och på tyska heter det Rucksäcke eller hur, så det var en lam ursäkt ;-) och du är ju över 20 så du borde veta det!

M
Ber så mycket om ursäkt för mitt urdåliga försök till bortförklaring, svenska ordet kommer självklart från det tyska rucksack. Jag hoppas ingen stackare där ute försöker få ner teleskopstavrna i sin midgeväska, detta är direkt opraktiskt.

Tillbaka till huvudämnet:

Främsta fördelen med carbon/composit-stavar är att de går sönder om man ramlar hårt på dem. Detta för att förhindra att man spetsar sig själv på en stav (överdrivet, men en stav i bröstet kan göra skada). Aluminium har inte denna egenskap men du kommer itne heller ramla hårt när du går. Med snöskor används stavarna främst för att hålla balansen, dess styvhet eller hållbarhet är därför inte särskillt avgörande, därimot vikten. Gå för lättaste möjliga som praktiskt går ner i ryggsäcken.

Tillbaka
Topp