Steeze kompitabla bindningar...

Bogren

Ny medlem
Har planer på att köpa Rossignols scratch steeze 07/08 skida. Funkar den som ren puder skida eller är den för smal? Vilken bindning ska man ha till en sån skida? Jag är 180 cm väger 70 kg och åker ganska hårt och vill ha en bindning som klarar tunga landningar utan att gå sönder som jag har hört att vissa marker bindningar har gjort.

Senast ändrad:
Rossignols egna bindningar (Look) är kanon, kan du få tag på en FKS 155 / P15 så har du en kanon bindning! dom håller för det mesta... och släpper nästan aldrig i onödan...

Stz är väl runt 115mm i midjan va? Räcker helt klart för puderkörning även om bredare givetvis är bättre! :) Den funkar säkert fint som allroundskida också.

När det kommer till bindning så funkar Marker Jester/18+race (alt Duke om du vill tura), Look/Ross/Dynastar 15+, Tyrolia 17+ samt Salomon 916+ kanske tom 914 även om jag inte skulle gå så lågt, men då väger jag nästan 15kg mer också.

dom är 110 i midjan övervägde atomic thug också dom är 125 i midjan om jag inte minns fel men läste nånstans att dom skulle vara värdelösa om det var ojämt underlag

kolla recensionerna här på freeride... https://www.freeride.se/review/view.php?id=4188 har inte åkt på Thugen så kan inte uttala mig om den... men steezen är kanon kul, ganske allround faktiskt, visst kanske inte världens is grepp... men den har tillräckligt med sväng för att vara kul i en hel del förhållanden. i puder är den kanon, snabb och rolig, funkar kanon i tät skog...

Bogren sa:
dom är 110 i midjan övervägde atomic thug också dom är 125 i midjan om jag inte minns fel men läste nånstans att dom skulle vara värdelösa om det var ojämt underlag
Inte åkt på thugen själv men jag sprang på gossarna bakom noble-blog i oppdal i våras. En av killarna körde på ordentligt med thugsen på riktig vårsnö som hade frusit på under natten, dvs en isig tvättbräda. Så nog går det säkert, kan iofs lika gärna vart så att han var en riktig fena på skidor eller det faktum att han höll igen lite på förmiddagen innan det börjat mjukna.

Vad det gäller bindningar så lyssna på Utter. En liten varning för Duke'n bara, har haft stora bekymmer med den i vinter

Senast ändrad:
Jarle sa:
Vad det gäller bindningar så lyssna på Utter. En liten varning för Duke'n bara, har haft stora bekymmer med den i vinter
Sen är väl du rätt själv om att tycka som du gör vilket jag tycker pekar på att du fått ett måndags ex...så reklammation kanske? Mina har funkat bra. Endast varit tvungen att fixa med höjdjusterare 2-3ggr på en hel säsong.

PNyberg sa:
Jarle sa:
Sen är väl du rätt själv om att tycka som du gör vilket jag tycker pekar på att du fått ett måndags ex...så reklammation kanske? Mina har funkat bra. Endast varit tvungen att fixa med höjdjusterare 2-3ggr på en hel säsong.
Nja, har reklamerat och fått nytt det som behövdes.
Definitivt inte ensam, har hört ett gäng till som haft samma problem, har å andra sidan hört desto fler som är supernöjda men jag vågar inte lita fullt ut på den... Men detta är redan diskuterat i denna tråd https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=46834. Nojlas hade ju också hört talas om samma problem.

Som sagt, måndagsex tillverkas alltid men det känns jävligt fel att släppa iväg säkerhetsutrustning till butik som är defekt. Hur många karbiner har man hört talas om som vart defekta? Lite grov jämförelse, men ändå.

EDIT
Vill inte avskräcka dig från duke'n då det är en bra bindning men jag vill upplysa dig om att det finns dom som har problem med den.

Senast ändrad:
nån som har erfarenhet av marker jester 07/08 bindningen för det är nog den som känns mest relevant eller duken kanske...

Bogren sa:
nån som har erfarenhet av marker jester 07/08 bindningen för det är nog den som känns mest relevant eller duken kanske...
Jestern ska väl vara samma som duke fast utan gåfunktion? Känner några som körde mycket på den i vintras utan några som helst problem :)

blir nog jester bindningarna men nu blir jag lite fundersam över skidorna, om jag ska ha steeze eller thug. Thug är ju lite kortare (eller längre efter som dom finns i 181 resp 191 och steeze finns i 185) men samtidigt bredare. Är det nån stor skillnad i vikt på dom? 181 kanske blir lite kort om man själv är runt 180.

Tillbaka
Topp